Byggahus.se
Hej,

Hyrde en hilti 1000 AVR och bilade upp den gamla brunnen i garaget.

Till den gamla brunnen är det kopplat avlopp från handfatet som sitter mot väggen längre bort.
Hittar inget avlopp som har samma funktion i plast och som även har vattenlås.

Någon som har förslag på vilket material jag löser problemet med?

Förslag:

1. Koppla en gren från stammen så ett rör går till brunn och det andra till handfatet, handfatet får jag då komplettera med vattenlås då det nu går raka vägen ned till brunnen.
2. Hitta en plastbrunn som man kan koppla på samma sätt som befintliga brunnen. Hittar ingen i plast.

Fråga nummer 2, ska man kapa i det tjocka röret eller försöka lirka ut det gamla ur stammen?

Mvh
 
  • Ett jackhammer och en pvc-rör med en brunnssil i en grävd grop i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, gammal rörledning brutits fram ur en vägg av betong och murbruk. Bygg- och renoveringsarbete synes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alpine19 skrev:
Fråga nummer 2, ska man kapa i det tjocka röret eller försöka lirka ut det gamla ur stammen?
Vart går röret? Är det långt till nästa gren? Är det inte värt att byta hela gjutjärnsröret nu när du ändå kommit så här långt?
 
Jag tog och drog upp hela vägen till handfatet så jag kan sätta ett eget vattenlås där och sedan dra ett grenrör från stammen.

Stammen är 90mm.

Vilka delar tror ni jag behöver? :)
 
  • Betonggolv med uppgrävt rör, byggmaterial, byggarbetsplats, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jätte tråkig upptäckt.
Brunnen full på sand, tidigare ägare måste tagit bort pluggen och sen har det runnit över sand i stammen.
Stammen var helt full på sand, tog dammsugaren och sög ca 2 meter in.
Fann vid inspektion ett hål samt att man ser på materialet att det är sönderrostat nedtill.
Såg även i sanden utanför att det var fuktigt.

Hiltin inlämnad innan jag såg detta men frågan är vad man gör.
Ligger det sand hela vägen så räcker det inte att bila till väggen och byta rör.

Förslag?
 
  • Garagegolv med hål, verktyg och byggavfall spridda runtomkring. Arbete eller reparationer verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rostig kedja; betong och småsten; vattenpöl; grov textur; industriellt eller byggarbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig, avskalad rörsektion på betong, närbild, möjlig vattenskada, underhåll behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tråkiga svaret är att det nog är lika bra att bila upp allt. Vet du var den grenas av? Vad är det bakom väggen?
 
Valde att ägna en dag till med att bila upp ett par meter till.
Lyckades komma tillräckligt långt för att med dammsugare kunna hacka mig igenom det "sista".
Har test fyllt vatten och det verkar nu rinna bra fast att det inte är helt rent inuti.
Ska i nästa steg försöka köra med högtryckstvätt samt finna något slipverktyg för att slipa ned innermåttet
1-2mm, får inte in skarvröret nu.
Ska dock inte klaga då jag hellre jobbar med för tjockt material än för litet ;-D

Sen tänker jag nog köra med en övergångskoppling, är det något speciellt man då ska tänka på eller är det viktiga att man tar en koppling med o-ring så det blir helt tätt?
 
  • Rörände med korrosion och avlagringar, sett nära på betongyta, slitaget synligt inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör av metall med allvarlig korrosion och igentäppning, liggandes på ett betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagegolv med ett stort hål, grus, dammsugare och säck. Byggnation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, beställt ett par sådana.
Ska bila upp 2 brunnar till efter det här projektet :(

Det var lättare sagt än gjort med att slipa bort metall från insidan av röret.
Vilket verktyg klarar den uppgiften?
 
Varför ska du slipa på insidan av röret? Normalt kapar man gjutjärnsröret så rakt man kan, sätter på kopplingen och sen skjuter i plaströr till det når gjutjärnsröret. Sen drar men åt skruvarna så klart.
 
A Alpine19 skrev:
Tack, beställt ett par sådana.
Ska bila upp 2 brunnar till efter det här projektet :(

Det var lättare sagt än gjort med att slipa bort metall från insidan av röret.
Vilket verktyg klarar den uppgiften?
Spontant tänker jag en borrmaskin med nån plan slipbits.
 
D Dublin skrev:
Varför ska du slipa på insidan av röret? Normalt kapar man gjutjärnsröret så rakt man kan, sätter på kopplingen och sen skjuter i plaströr till det når gjutjärnsröret. Sen drar men åt skruvarna så klart.
Jag vill trycka in PP röret i gjutjärnsröret, blir det inte läckage annars?
Du menar att ansluta enligt bif bild?
 
  • Diagram som visar anslutning mellan PP-rör, krympklammer och gjutjärn med färgkodade block och etiketter.
Tack för hjälpen.
Blev en Fernco koppling mellan gammalt och nytt rör.
Installerade enskilt vattenlås i handfatet så jag kunde separera från brunnen.
Stenmjöl, lecakulor och sen på med finbetong.

Behöver nu ordna golvet så det blir rakt och fint inför eventuell epoxi behandling.
 
  • Rörinstallation i öppet golv, byggarbetsplats, betong, verktyg och konstruktionsmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utspridda kattströpellets i ett sprucket golv i ett garage med diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvavlopp installerat i betonggolv, nyligen fyllt, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.