Byggahus.se
Hej!

Har en hantverkare hemma i skrivande stund som håller på att byta träfasad på en av ytterväggarna. Jag fick ett mail från arbetsledaren igår med frågan:

"...panel husdelen på en tunn luftläkt utanpå utvändig gips. Vill ni att vi tar bort gips för att kunna kontrollera isoleringen i väggen, eller ska vi låta det vara och bara montera ny luftning och panel utan att veta om isoleringen bakom är i gott skick?"

Min fundering är vad gipset i sig fyller för funktion och om man av att se på gipsets skick kan säga något om isoleringens skick utan att behöva riva?

Mvh
Niklas
 
Utegipsskivorna (brukar vara 9 mm) fungerar som vindskydd och stabiliserar samtidigt upp stommen, vilket inte t.ex. vindväv gör.
Har du skäl att misstänka något fel på isoleringen?
Annars ser jag inget skäl till att förstöra utegipsen.
Det låter mera som att snickaren vill skaffa sig mera jobb, han/hon skulle väl bara sätta upp ny ytterpanel?
Var i landet är detta?
 
Sätt på lite extra isolering när panelen ändå är nere?
Riva gipset känns onödigt om det är i övrigt gott skick
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Utegipsskivorna (brukar vara 9 mm) fungerar som vindskydd och stabiliserar samtidigt upp stommen, vilket inte t.ex. vindväv gör.
Har du skäl att misstänka något fel på isoleringen?
Annars ser jag inget skäl till att förstöra utegipsen.
Det låter mera som att snickaren vill skaffa sig mera jobb, han/hon skulle väl bara sätta upp ny ytterpanel?
Var i landet är detta?
Nej vi misstänker inget fel, och huset är beläget någon mil väster om Uppsala.
Fick meddelande från frugan nyss att hon hade pratat med hantverkaren på plats, som inte heller tyckte att det behövde åtgärdas något eftersom gipset såg fint ut. Så vi kör på det och tack för svar!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.