Hallå där

Håller på och renoverar i sovrummet och skulle till att byta takuttaget. Ser då att det inte finns nån eldosa där utan uttaget är fastskruvat direkt i gipset och vad jag kan se igenom det lilla hål som är upptaget så kommer kablarna ur nån sorts pexrör/plaströr för att sen fästa i uttaget.

Vafalls, tänker jag. Får man göra så eller är det krav på infästning i dosa?

/Johan

Förut gjorde man ofta bara rörutlopp från taket och satte en kontakt på trådarna som stack ut ur röret.
Det man då kan gör nu för att få det korrekt, elsäkert och snyggt är att montera ett utanpåliggande lamputtag över rörutloppet. Hos dig låter det som att det är ett infällt lamputtag för takdosa monterat och det är i såfall mycket riktigt felaktigt.

http://www.elonline.se/eljo-trend-lamputtag-for-tak-utanpaliggande-montage/455-0

//Patrik

Nja...om det är ett litet hål så är det väl ett utanpåliggande lamputtag och allt är i sin ordning. Eftersom det är gips så är ju inte taket överdrivet gammalt så varför dosa inte sats är ju svårt att svara på, är taket sänkt en bit eller?

Tack! Vet inte riktigt om det är en dosa för infällning eller ej men:
Det här är dosan som satt där
ImageUploadedByByggahus.se1352238465.381226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1352238482.382387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är mycket riktigt sänkt, reglat och gipsat och dragen ny el (fr 90-tal iaf)
Har ju redan bytt uttag i hall och arbetsrum och där sitter det dosa och allt verkar korrekt. Därför jag blev lite tveksam...

Ja...den är för infällnad så då är det fel på så vis det är monterat. Detta uttag ska fästas i takdosa.

motives skrev:
Tack! Vet inte riktigt om det är en dosa för infällning eller ej men:
Det här är dosan som satt där
....
Taket är mycket riktigt sänkt, reglat och gipsat och dragen ny el (fr 90-tal iaf)
Har ju redan bytt uttag i hall och arbetsrum och där sitter det dosa och allt verkar korrekt. Därför jag blev lite tveksam...
Det är inga dosor, det är lamputtag. Dosor sitter infällt fast monterat.

Ja, såklart. Blev en liten felskrivning där!

Får ta och beställa en sån utanpåliggande rackare då.

Jag antar att det inte är nån ide at göra en större affär av det och tex ta upp ett "riktigt" hål och sen gå in och fästa en apparatdosa i regelverket från fel håll så att säga?

Redigerat:
Det finns apparatdosor (även kallat senildosor) som man monterar utifrån

Demmpa skrev:
Det finns apparatdosor (även kallat senildosor) som man monterar utifrån
Jo, men knappast för takdosa.

Det går inte att få dit en takdosa utan att göra ett stort arbete av det. Sätt ett utanpåliggande lamputtag bara.

//Patrik

Jag kör på det.
Tack för hjälpen!

Om man kan komma åt uppifrån (om det är övervåning så från vinden, eller om man ska byta golv på våningen ovanför) så kan man sätta en takdosa i efterhand. Min elektirker och jag gjorde så när jag ändå bytte isolering på krypvinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.