G grenis skrev:
vi re-linade mycket i stället för att gräva upp
Är det därför vi nu tyvärr erfar att alla fasta avgifter för VA måste höjas så mycket? Relining är väl bara att skjuta problemen på framtiden ...

• Gilla
Fredrik Pamrin
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K krambriw skrev:
Är det därför vi nu tyvärr erfar att alla fasta avgifter för VA måste höjas så mycket? Relining är väl bara att skjuta problemen på framtiden ...
Fast det är ju som att säga att man skjuter problemet på framtiden om man byter tändstift på bilen.

Relining är ju en fantastisk livstidsförlängning.

• Gilla
Fredrik Pamrin och 1 till
  • Laddar…
När du (eller förhoppningsvis, din verkstad) byter får du förhoppningsvis NYA sådana

• Gilla
housepainter
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du väljer relining under källaren så leta efter en seriös firma. Vi fick problem med våra avloppsrör. Allt ovan mark var redan bytt. När vi började misstäånka att vi hade ett problem ringde en telefonkrängare och erbjöd gratis filmning, de ville sälja relining. Filmninghen var ett skämt, hans kamera kom inte ens förbi första kröken. Men jag fick en offert på reliniing, drygt 10m rör och ett par avstick, skulle kosta 253 000 kr.

Tog in en firma som bilade upp golvet istället. Kostade ca 80 000. Då har jag visserligen återsatällt klinkers själv, och passade på att kakla om en källartoalett samtidigt. Då bytte vi bara till utsida av grundmuren. Röret ut till gatan såg bra ut.

Gamla avloppet låg nästan en meter under källargolvet, vi drog det nya ytligare, för att minska bilande och grävning inne i källaren. Men fick då göra nytt hål i grundmuren (ca 80 cm granit).
Intressant! Har exakt samma erfarenhet av firma som utför relining och som ringde och erbjöd sina tjänster. Tänkte det kunde vara intressant med gratis filmning av avloppet, men hans kamera kom inte mer än en meter eller så. Det berodde på helt stopp i röret, påstod han. Priset vi fick var ungefär detsamma, vi har dock längre rör, men det var några år sedan.
Jag tror ju personligen att ett totalt stopp i avloppet borde visa sig på nåt sätt, men vad vet väl jag...

• Gilla
housepainter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.