Kan ingenting om virke,, ska byta vindskiva
Befintlig vindskiva 25x170x230
Letar med kvalité G4-2 eller bättre, står det att man ska använda på nätet. Vad är G4-2 ? Viljet virke ska jag använda?

Hittar bara tjocklek 22, kan jag använda tjocklek 28 istället?

28 går bra om du byter hela klabbet eller samma rad. Dvs så att plankorna passar ihop.
Kvalitén får du ta den de har på brädgården.
Det viktiga är att först såga till den sedan låter du ändträt stå i en bytta med träolja över natten, så det suger upp ordentligt. Sedan måla och sist spika upp.

Tack för svar,,

N
Måla med en färg som andas

Har du något exempel på färg som "andas"?

N
Bästa är att kontrollera på burken eller fråga försäljaren. Men jag skulle undvika rena akrylat/latexfärger. Det ska visst finnas någon eller några sorters akrylatfärger som andas också.
Men tex oljealkydfärg och linoljefärg borde andas.
Det är viktigt när man målar trä som man man målar på alla sidor.

Du ska välja 28mm för det håller i regel bättre kvalité än de vanliga 22 mm panelbrädorna. En bygghandel ska kunna ta hem 28mm om de saknar och i den längd du behöver.
Gällande färg går det bra att använda den som finns handel och följa anvisningarna , själv håller jag mig till ett känt fabrikat och använt samma produkt de senaste 35 åren, där den vidareutvecklats.
Så det som gällde för t.ex. akrylat för 40 år sedan är inte detsamma som idag, tillsammans med nya impregneringsoljor och grundfärger som idag ingår i hur målning ska utföras. Till vindskivor har jag använt dörr/fönsterfärg.
Är denna färgen men bara ett exempel.
https://www.nordsjo.se/sv/produkter/nordsjö-one-door-window-tech?size=1L

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.