Har en äldre strömbrytare (se bifogad bild) som är kopplad till ett vägguttag för tvättmaskin.

skall byta detta uttag och blir lite konfunderad.

Det finns två röda. En uppenbar Jord som ligger på plinten i strömbrytaren samt en som ligger vid de övriga kablarna. Blå och svart.

Kan man mäta fram om det tidigare vägguttaget är på 380?
jag skall byta till ett 220 uttag och blir tveksam så det tidigare uttaget inte var på 380.
Blå nolla
Svart fas
Röd jord.
röd*2 ?

Tacksam på svar.

• Äldre strömbrytare öppen med synliga blå, svarta och röda kablar samt en jordkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tror du att blå är nolla? Du måste mäta och dubbelkolla för att veta vad varje kabel är. Hur ser vägguttaget ut? Jag skulle gissa att det bara är tre faser utan nolla (iallafall ursprungligen). Jorden ser ut att vara biledaren man har dragit en bit röd slang på.

Ja, mät mellan två, vad du tror är, faser och se om du vår 240 eller 400.

Var försiktig!!

Reflexmässigt skulle jag utifrån bilden säga att säga att det är 400V.
Om du mäter på brytaren tror jag alltså att du får 400V mellan blå-röd, blå-svart och röd-svart.
Hur ser det befintliga uttaget ut?
Kruxet är om du har någon nolla, det spretar ju en vit tråd med blå slang på, den kanske är nolla?

Ja, kollar man lite noggrannare så kommer det en vit tråd där som går in i en blå slang. Det kan vara den som är nolla, men man måste mäta och kolla i andra änden för att vara säker...

En vit tråd går in i en blå slang bland andra kablar inne i en elektrisk installation.
Skapa konto

Mellan blå och röd 400.
Mellan röd och svart 0.
Mellan svart och blå 400.

mellan samtliga färger och den lösa vita kabeln 220.

A alfista skrev:
Reflexmässigt skulle jag utifrån bilden säga att säga att det är 400V.
Om du mäter på brytaren tror jag alltså att du får 400V mellan blå-röd, blå-svart och röd-svart.
Hur ser det befintliga uttaget ut?
Kruxet är om du har någon nolla, det spretar ju en vit tråd med blå slang på, den kanske är nolla?

• Öppen svart utomhus elektrisk uttag med avtaget lock som visar uttagets hål och kontakter mot vit vägg.
    Skapa konto
  • En gammal svart elektrisk uttagsdosa på en grå betongvägg med grov struktur, kabeln går in uppifrån.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Varför tror du att blå är nolla? Du måste mäta och dubbelkolla för att veta vad varje kabel är. Hur ser vägguttaget ut? Jag skulle gissa att det bara är tre faser utan nolla (iallafall ursprungligen). Jorden ser ut att vara biledaren man har dragit en bit röd slang på.
Jag såg bara hur de var kopplat på de äldre svarta uttaget och då såg det ut som att vara nolla. Jag kommer inte koppla något om jag inte är 100.
Det konstiga är att det suttit en 220 tvättmaskin i uttaget tidigare. Men de kopplat ut så kan inte veta hur de satt från början i strömbrytaren.

F Flankabo82 skrev:
Mellan röd och svart 0.
mellan samtliga färger och den lösa vita kabeln 220.
Det är alltså 0 V mellan röd och svart på brytaren, men 230 V mellan både vit-röd och vit-svart? Verkar skumt... Är det tre säkringar till brytaren och är alla hela?

Uttaget är iallafall för 230V, så jag antar att det har varit kopplat på den vita och en av faserna från brytaren.

Hur ser det ut i gruppcentralen som matar detta, är alla säkringar i? :thinking:

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ska kontrollera. Fått lånat en multimeter nu så skall se vad de ger.

Jag skulle för säkerhets skull titta vid elcentralen. Är det en sån gammal med porslinssäkringar så brukar de tre faserna sitta på rad ovanför varandra. Prova att skruva ur de säkringarna och ha bara en kvar och mät sen mot jord så ser du vilken som är vilken. I värsta fall har du ingen nolla framdragen då det inte alltid finns i trefas. Är det en modernare central med dvärgbrytare vet jag inte hur man gör. Och förresten, finns det jordfelsbrytare? Om inte måste verkligen en elektriker komma och fixa. Hos mig har förre (eller förr-förre) ägaren troligtvis kopplat själv och missat den livsviktiga detaljen.

Gammalt hus med äldre säkringar i porslin.
En popp saknades och den löste direkt när jag bytte och drog ned på strömbrytaren. (Går till svarta kabeln) Tre säkringar i rad går ned till strömbrytaren. mäter mellan de tre kablarna igen på strömbrytaren röd, blå och svart nu så är det 400. På alla tre.

Nu till den friliggande vita med blått hölje. Kan denna vara nolla. Hur möter man fram det. Är ingen fantast på multimeter.

Missade den kabeln. Låter troligt att det är nollan men man kan ju aldrig vara säker. Borde bli 220v till faserna och 0v till jorden. Jag skulle nog tagit dit en elektriker för säkerhets skull. Och plockat ur de två säkringar som inte används och göra en synlig notering om det vid elcentralen.

• Gilla
Flankabo82
  • Laddar…
Det låter som att du har en intermittent kortslutning mellan två fasledare som gör att säkringen löser och att du mäter 0 V mellan två av faserna. Detta måste undersökas. Om du nu lyckats skruva i en säkring utan att den löser så borde felet ligga i brytaren på bild.

Sedan är det intressant för tråden att veta hur 230 V-uttaget var kopplat i denna brytare, och om uttaget tidigare har använts utan att man sett något problem som för hög spänning.

Du behöver troligen också titta under huven på elcentralen för att se hur denna kabel är inkopplad. Först därefter bör du mäta för att bekräfta det du ser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.