Byggahus.se
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Jag köpte ett Culimarkök och både jag och polarn (som jag kan hylla till skyarna när det kommer till kompetens och noggrannhet) var väldigt imponerande över kvaliteten

Jag har byggt ett IKEA kök tidigare så är iaf lite erfaren vad som finns på marknaden.

Culimar har helt annan stomme som möjliggör dragning av el bakom stommen (Ikea har ej plats för 16mm flexrör bakom stommen utan man måste karva i vägg)
Culimar har även 150mm (kan vart 160mm) mellanrum som möjliggör dragning av avlopp under köket utan problem.
Såga ur halv skåpet och väggen för få plats med avlopp är inget alternativ, någonsin.

IKEA använder 12mm täcksidor vilket borde vara förbjudet.

IKEAs stommar skiljer sig 1mm, nu kanske det inte är ett problem för en amatör som skiter i om köket sitter lite snett och vint

Culimar har 300, 400, 500, 600, 800mm stommar och går vägen att få vitrinskåp i alla dess storlekar om jag förstått saken rätt, IKEA har tex inte alla storlekar med vintrinskåp.

Culimar lackerar allt på beställning och man kan måttbeställa passbitar.
Man kan även få baldakin utan större modifikationer, tror dom även fräser ur kanalerna åt en vid förfrågan.

Ni kanske undrar om jag hatar IKEA, och svaret är ja efter att byggt ett IKEA kök:)

Betalar hellre 20-30% extra och får allt som jag vill ha det än att göra massa speciallösningar som aldrig lämnar vidare hög finnish.

Jobbar som hantverkare.
Tusen tack för värdefull information, även om vi kommer att ha hantverkare vill vi ju att det inte ska vara alltför komplicerat. Ska spana in Culimar, inte hört om dem tidigare.
 
  • Gilla
Myx0x3
  • Laddar…
A
Varför ska en hemmasnickare betala dyrt för ett spånskivekök när det finns på IKEA?

Kanske är täcksidan tjockare. Kanske är stommen av högre densitet. Kanske går det att få med fanerad insida. Men det är ändå bara ett spånskivekök.

Nog finns fall där andra leverantörer passar bättre, t.ex. m.a.p. avlopp. Men annars är det ändå bara sminkade grisar.

Är det någon som varit med om att stommen gett vika? Jag har aldrig sett en tendens i något kök någonsin.
 
  • Gilla
Winston2009 och 1 till
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Tack för synpunkter. Ja, massivt trä i skåpen måste kännas riktigt lyxigt. Får nog kolla på platsbyggd. Håller med att Kvänum har fina luckor och deras showroom är riktigt fina. Var det stor prisskillnad att platsbygga mot Kvänum?
Offerten vi fick från Kvänum var chockerande. Dubbelt så hög som vårt platsbyggda massiva träkök sedermera kostade …
I vårt förra hus hade vi Culimar. Otroliga stommar. Älskade "referensrummet" i deras showroom med mätningar av samtliga kökstillverkares pressade spånskivetäthet.
 
Oavsett vilket kök ni väljer så vill jag slå ett slag för större djup än standard 600 mm.
Satte in ett Kvik kök i deras xxl version som då är 700 mm djup och har lägre sockel än många andra vilket innebär 40 procent mer plats.
Tog själv bara underskåp i 1000 mm bredd och där går in det mesta.
Dom har också en rejälare sockel än tex Ikea samt ett pris som jag tyckte var bra:)
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Tack för info, men då har du gamla stommarna från Ikea gissar jag, de bytte väl runt år 2013 till annan slags stomme, så kanske att du har en bättre variant. Tidigare så köpte Ikea sina stommar från samma leverantör vad jag har hört (vet ej om et stämmer) som t.ex. Ballingslöv m.fl. så jag tror de kanske har bytt leverantör, eller så kan det vara så att de tillverkar sina stommar i ett "specialmått" hos samma leverantör som tidigare. Svårt att veta... Det är inte helt lätt att byta kök, inget man gör ofta, så det är viktigt att det blir rätt val... 😊
Vårt Ikea kök med totalt är drygt 15 år och på nästan 7 m bänklängd så har vi inga synliga skador. Alla lådor funkar som de skall en dörr på ett överskåp skulle behöva justeras lite då den hänger men latmasken har övertag. Kvalitetsmässigt behöver man inte bättre om man inte är en förskola, har ouppfostrade stora hundar som klättrar på luckorna
W Winston2009 skrev:
Tack för info, men då har du gamla stommarna från Ikea gissar jag, de bytte väl runt år 2013 till annan slags stomme, så kanske att du har en bättre variant. Tidigare så köpte Ikea sina stommar från samma leverantör vad jag har hört (vet ej om et stämmer) som t.ex. Ballingslöv m.fl. så jag tror de kanske har bytt leverantör, eller så kan det vara så att de tillverkar sina stommar i ett "specialmått" hos samma leverantör som tidigare. Svårt att veta... Det är inte helt lätt att byta kök, inget man gör ofta, så det är viktigt att det blir rätt val... 😊
vårt Ikea kök är drygt 15 år och är nästan 7 m bänklängd. Vi lagar mat ofta och ibland mycket. Förutom en dörr där gångjärnen skulle behöva en justering med skruvmejseln (latmasken håller emot) så funkar allt som det skall. Nu går du ifrån ett kök som idag kostar ca en miljon och kanske är van vid de speciella funktioner som pogen phol har så både hth och Kvänum spelar i en liga långt under det du är van vid. De vanliga standarden på Hth och förmodligen även Kvänum är sämre kvalitet än Ikeas standard. Vill du ha bättre kvalité än Ikea så får du gå på de dyrare hos Kvänum och hth och då är det bättre än Ikea i vissa delar men minst dubbelt så dyrt.
En bild på en 15 år gammal lådfront nedanför diskbänken.
 
  • Träköksskåp med metallhandtag och diskbänk ovanför, två äpplen på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För några år sedan bytte vi just ett Poggenpohlkök till Kvänum, och vilken skillnad i kvaltet/känsla! Vi blev verkligen supernöjda med Kvänumköket som dessutom monterades av deras rekommenderade snickare som var superduktig. Fantastisk finish, och perfekt passform in i minsta detalj.
Vi sålde lägenheten med Kvänumköket och flyttade in i ett hus med ett ganska nytt Balingslövkök, helt OK - men långt ifrån samma kvalitet. Så om/när vi någon gång ska byta kök i huset så blir det sannolikt Kvänum.
 
Kan bara instämma med alla som förespråkar Ikea-kök. Nyligen monterat ett hemma.
Finns nog ingen annan leverantör som kan leverera samma kvalitet för pengarna.
 
  • Ljust modernt kök, köksö, inbyggda vitvaror, skåpluckor i grått, fönster med utsikt, taksspots, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BTW, en annan stor fördel med t ex Kvänum är att du kan utnyttja ytan maximalt. Vi valde t ex 70-djup på bänkskivan (som någon rekommenderade ovan) och med ett Kvänumkök så får du stommar och lådor som är 70 djupa, vilket många andra tillverkare inte erbjuder. Dessutom ville vi utnyttja hela takhöjden och fick måttanpassade överskåp som gick hela vägen upp istället för några fåniga täckbitar.
 
yoloboi skrev:
Varför ska en hemmasnickare betala dyrt för ett spånskivekök när det finns på IKEA?

Kanske är täcksidan tjockare. Kanske är stommen av högre densitet. Kanske går det att få med fanerad insida. Men det är ändå bara ett spånskivekök.

Nog finns fall där andra leverantörer passar bättre, t.ex. m.a.p. avlopp. Men annars är det ändå bara sminkade grisar.

Är det någon som varit med om att stommen gett vika? Jag har aldrig sett en tendens i något kök någonsin.
Jag tänker att det handlar om intresse och budget. Har man möjlighet och intresse så är det lätt att se skillnaden på Kvänum och Ikea. Ikea på gott och ont har en viss känsla, det fungerar men det både syns och känns som det kostar. Ett Kvänumkök är något annat, med en gedigen känsla som en en Mercedes var förr. Jag har haft ett Ikeakök och har Kvänum nu och att säga att det är samma är bara löjligt. Däremot duger säkert Ikea för de flesta. Det finn ju annat i livet än kök att spendera pengar på.
 
  • Gilla
Andreas1994 och 1 till
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Tusen tack för värdefull information, även om vi kommer att ha hantverkare vill vi ju att det inte ska vara alltför komplicerat. Ska spana in Culimar, inte hört om dem tidigare.
Dom tillverkar mest direkt åt byggfirmor, fick dem rekommenderade av en kollega som tidigare jobbat som snickare och har även jobbat med Culimar i flera år.

Är lite av ett skämt när man kommer in på bygget och ser berget av kartong och gratulerar snickarna till deras val av yrke att sprätta kartong och spika bakstycken 😝
 
A Andreas_jti skrev:
Jag tänker att det handlar om intresse och budget. Har man möjlighet och intresse så är det lätt att se skillnaden på Kvänum och Ikea. Ikea på gott och ont har en viss känsla, det fungerar men det både syns och känns som det kostar. Ett Kvänumkök är något annat, med en gedigen känsla som en en Mercedes var förr. Jag har haft ett Ikeakök och har Kvänum nu och att säga att det är samma är bara löjligt. Däremot duger säkert Ikea för de flesta. Det finn ju annat i livet än kök att spendera pengar på.
Håller helt med. Säger inte att andra kök nödvändigtvis är dåliga, men upplever precis samma Mercedeskänsla som du beskriver.

Ytterligare en mycket stor skillnad är kvaliteten på lådor och lådinredningen, här är Kvänum något helt annat än exempelvis Ballingslöv som vi har nu.

Kvänumlådor:

Träbricka med presskanna, kaffekanna och termos, modern, enkel, köksinredning, grönt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Organiserad kökslåda med träredskap och bestickfack mot en marmor bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kolla med Bomankök. Vi har dem i vår lägenhet sedan 16 år tillbaka och kommer nu även ha dem på landet när vi bygger nytt. De gör helt måttanpassade skåp vilket kanske främst märks för hyllskåp då de mjukstängande lådorna är i fasta 5 eller 10cm-mått från lådfabrikanten.
Bomankök har en usel webbsida men gör helt och hållet enligt önskemål så stirra dig inte blind på luckorna på webbsidan då du mer eller mindre kan få vad du vill. För oss blev det samma pris som med Ballingslöv (som hustillverkaren samarbetade med) trots att vi hade 25% rabatt på Ballingslöv. Men pga att Ballingslöv hade fasta skåpmått så skulle vi få ett kök vi inte ville ha och med passbitar som skulle kosta oss 50 000.
 
Vi drömde.om ett kök från Snek eller Kvänum, men igår blev det sista klart på vårt nya Ikea kök.
Tycker Ikea funkar bra och är enkelt och smidigt. Levererar vad de lovar utan problem. Hur länge det håller får vi se.
 
W Winston2009 skrev:
Hej! Det är dags att byta kök, idag har vi ett Poggenpohl kök som tidigare ägare har satt in (1997) men nu är det slitet och dags att förnya. Även om detta är ett kvalitetskök så känner vi att enbart byta luckor inte är aktuellt, då köket då vi tänker att göra ett större ingrepp för att byta vitvaror, vilket påverkar stenskivor osv. Tittar på Kvänum och eventuellt Marbodal. Vad har ni för erfarenheter? Vi önskar en modern stil då det passar huset. Tips på gedigna, bra kök där jag skulle kunna kika vidare?
Hej,
Vill man ha ett kvalitets kök så ska man titta på Lappvattnet snickeri i Burträsk.
Stommarna tillverkas i lamellträ, alltså inte spånskive stommar som dom flesta tillverkare använder.
Priset var ca. 40% billigare än offerten från Kvänum.
 
yoloboi skrev:
Varför ska en hemmasnickare betala dyrt för ett spånskivekök när det finns på IKEA?

Kanske är täcksidan tjockare. Kanske är stommen av högre densitet. Kanske går det att få med fanerad insida. Men det är ändå bara ett spånskivekök.

Nog finns fall där andra leverantörer passar bättre, t.ex. m.a.p. avlopp. Men annars är det ändå bara sminkade grisar.

Är det någon som varit med om att stommen gett vika? Jag har aldrig sett en tendens i något kök någonsin.
Tack för information, stommarna verkar lika hos många leverantörer och här verkar det finnas någon som har bättre stommar. Intressant. Viktigt att också luckorna är hållbara? Kvänum har fina kök, blir spännande med offert och jämföra. Tack alla som delar med sig av erfarenheter. Väldigt värdefullt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.