Vi ska låta elektriker byta ut en gammaldags elcentral till modern. Har ingen koll på el överhuvudtaget och undrar över begreppet psa. Vad innebär det och bör vi be elektrikern installera det?
PSA = personskyddsautomat d.v.s. dvärgbrytare och jordfelsbrytare i ett.
Ja, på vissa utvalda grupper kan det vara värt det.
Ja, på vissa utvalda grupper kan det vara värt det.
En fråga gällande tn-c system. En släkting till mig som bor i Balkan byte elcentral till en med automat säkringar. Faserna kommer in till HUVUDSTRÖMBRYTAREN Pen ledaren kopplat på PE skenan och sen fas ledarna från HB till JFB från JFB till automat säkring med samlingsskena 3 fas då det är 3 faser sem kommer in. In i JFB kommer 12 mm2 kabel på N porten som går upp till PE skenan, och ut från N porten går den tillbaka upp till N Skenan. Pe och N skena är ej sammankopplade. Har dem kopplat rätt. Alla kablar är 6mm2 förutom den som kommer in i JFB N port.
Bilden syns inte.I Ilir.s skrev:En fråga gällande tn-c system. En släkting till mig som bor i Balkan byte elcentral till en med automat säkringar. Faserna kommer in till HUVUDSTRÖMBRYTAREN Pen ledaren kopplat på PE skenan och sen fas ledarna från HB till JFB från JFB till automat säkring med samlingsskena 3 fas då det är 3 faser sem kommer in. In i JFB kommer 12 mm2 kabel på N porten som går upp till PE skenan, och ut från N porten går den tillbaka upp till N Skenan. Pe och N skena är ej sammankopplade. Har dem kopplat rätt. Alla kablar är 6mm2 förutom den som kommer in i JFB N port.
Har ingen bild då detta är i Balkan så när jag var där och hälsa på så titta jag på hur man kopplat. Ska ej ner igen förän i sommar. Men det såg rätt kopplat men undra bara om man kopplar Jfb från pe skenan till N in och från N ut till N skenan. Tn- c 4 kablar. 3 faser och Pen.E El-Löken66 skrev:
Hur vet du att det är 12mm? Är det något du mätt.I Ilir.s skrev:
Det du skriver om JFB låter helt rätt men givetvis omöjligt att svara på utan foto.
Har ritat här typ hur jag mins, inte den bästa ritningen men du kanske förstår den Det med 12mm2 var att man satt ihop 2 st 6mm2 kablar som gick mellan pe ner till N på Jfb. Alla andra var 6mm2.E El-Löken66 skrev:
Redigerat:
Två?I Ilir.s skrev:
Det hade du troligen inte behövt, det kravet gäller bara PEN.
Men det kanske behövs i Balkan?
E El-Löken66 skrev:
Ok. Men dem har kopplat rätt annars som det ser ut, frågade med om varför 2 och dem sa att när man splittrar på Pen via Jfb så har man över 10 mm2 för att skydda bättra men det var bara den sm kommer från Pe ner till inkommande på N i Jfb. Resten är 6 mm2E El-Löken66 skrev:
Ja, alltså det är ju omöjligt att bedöma utan foto. Du borde mata undertill, där fasskenan sitter.I Ilir.s skrev:
Men att det är dubbelt gör ju inget, fast jag hade kanske hellre dragit en 10 mm då.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Det är ju väldigt vanskligt att uttala sig om något som är installerat i ett annat land. Elsystemen skiljer dig mer än man kan tro mellan olika länder. Och därmed skiljer sig de lokala kraven.
Men om detta hade varit i Sverige, så låter det rätt. Som sagt det behövs inte 12 kvmm från PE skenan till jordfelsbrytaren.
Men om detta hade varit i Sverige, så låter det rätt. Som sagt det behövs inte 12 kvmm från PE skenan till jordfelsbrytaren.
I verkligheten så är den matad undertill där fasskena sitter. Det kanske är så att där nere så använder dem sig av det dubbla och här av 6mm2. Vad kan hända annars om man använder sig av 12mm2 på den mellan Jfb och Pe?E El-Löken66 skrev: