Byggahus.se
P
Hej,

Det är dags att byta ut fönstren och altandörrarna i huset och med det kommer en del problem...
Har ett Hultsfredshus från 1970 där ett parti om 4 fönster och altandörr i vardagsrummet är byggt med bärande karmar, d.v.s. att karmarna går från golv till tak och är det som bär upp taket på den här delen av långväggen.
Dessutom har tidigare ägare byggt in altanen utanför fönstren och reglarna som altantaket vilar på är fästade i ytterväggen ovanför fönstren/dörren och snölast på altantaket hamnar så vitt jag kan se också på de stående fönsterkarmarna. Dock har jag inte sett några problem så som kärvande altandörr etc. trots 50-60 cm snö på det, men klart är att jag vill inte lägga mer tyngd på befintlig konstruktion utan bära av så mycket som möjligt.

Fönsterkarmarna lämnar jag orörda och sätter i glaskassetter istället för bågarna, så det är inte det största bekymret, utan funderingarna gäller främst altandörren. För att få i en ny dörr behöver jag kapa bort de befintliga dörrkarmarna och bära av tyngden på nåt annat sätt och det är här jag behöver hjälp.

Har inte rivit någonting så jag kan inte berätta hur det ser ut inne i väggen men jag har svårt att tro att jag får in en balk över dörren då det blir svårt att föra ner kraften till grunden på sidan mot fönstret. Blir i så fall att fästa den mot fönsterkarmen här, men då lägger man ju mer last på den.
På andra sidan går det nog att ställa in en limträpelare eller liknande.

Mina egna tankar har mest kretsat kring möjligheten att lägga en balk på vinden och hängsla upp den/de takstolar som ligger närmast altandörren. Man skulle då fördela lasten på fler takstolar men inte föra ner någon last till grundmuren vilket så klart är önskvärt. Det finns en innervägg ca 130cm till vänster om altandörren men det går inte att fälla in någt stöd för en balk på vinden här då den inte står över en källarvägg.

Dörrtillverkarna rekomenderar att ingen last läggs på dörrkarm och det är väl bäst att ta dom på orden där.

Någon som har en möjlig lösning på problemet?
 
Din dörr och dina fönster är 900mm breda.
Du behåller fönsterna som är bärande, alternativt att man monterar nya fönster karm i karm. De gamla bottenstycket och överstycket kan du såga bort men du behåller alltså de stående karmdelarna. Sen måttbeställer du fönster som passar där i. Om du väljer fasta fönster så får knappt märkbart mindre glasyta IOM att dina gamla fönster var öppningsbara.
När du byter dörr så behåller du karmstycket på slutsidan(bärande) men sågar bort tröskel, överstycke samt karmstycket med gångjärnen.
Bakom karmstycket med gångjärnen finns en regel att fästa den nya dörren i. Dörren måttbeställer du också. Det är inte jättedyrt att måttbeställa fönster o dörrar. Vissa tar samma pris som standardmått.
Nu har du inte gjort någon inverkan på de bärande delarna, enda nackdelen är en ca 4-5cm smalare dörr men ändå bredare än många altandörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.