Byggahus.se
Är det någon som har målat med Byggmax väggfärg Alpina vit glans 20?
Man undrar ju om den är lite vattnig
och om den har dålig täckförmåga.

Priset är ju annars ok 299:- för 10 liter.

Frågan gäller även Alpina takfärg 169:- för 10 liter.
 
Jag har precis målat två rumstak med Alpinafärgen och jag blev positivt överraskad av kvaliteten på färgen. Täckte bra,,, skvätte inte och var allmänt lättarbetad. Jag kan iaf rekomenderade den för de syften jag hade.
 
Målade med takfärgen igår. Täckte bra och skvätte inte så mycket. Precis som en takfärg skall vara! :)
 
Jag målade med deras lackfärg i går och jag är positivt överraskad . Jag har innan testat den som heter Landora :-/(eller nåt) som finns på Cheapy och den var SKIT enligt mej. >:(
 
Behrenman skrev:
Är det någon som har målat med Byggmax väggfärg Alpina vit glans 20?

hur gick det - vad var din egen erfarenhet ?
 
Hej!
Har inte hunnit måla än! Det dröjer eftersom huset inte är uppe än... Försöker förbereda så mycket som möjligt nu medans tid är ;)
 
Vi har använt deras tak/väggfärg för 99:- (10 liter) som grundfärg på väggarna (spånskivor) och den täcker inte bra. Efter två varv så kan man fortfarande skymta skivorna genom på vissa ställen.
Men den duger som grundfärg om man är villig att måla två varv.
 
Grannen min målade med denna färg och han är inne på sitt fjärde varv på ett redan vitt tak. Det syns fortfarande igenom kan jag säga och är flammigt på sina ställen.

Kan nog l ugnt lova att han inte rekommenderar den.
 
Jag har använt byggmax träolja i helgen.
Fungerade alldeles utmärkt.

:)
 
Jag köpte förra året Byggmax Alpina vit uteoljefärg. Den hade extremt dålig täckförmåga (lite pigment). Byggmax tidigare fabrikat Landora var faktiskt mycket bättre. Detta gäller som sagt uteoljefärgen...
 
Vi köpte Alpina Täcklasyr, faluröd och målade huset ifjol somras. Ursnygg rödfärg och färgen var underbar att jobba med! Dryg och lätt att stryka på. Vi är helnöjda till halva priset! ;D
Till knutar och foder använde vi den vita färgen och det var samma med den förstås.
Återstår förstås att se om den bleknar etc, ännu är den lika snygg som ifjol.

Alpina är ju ett märke som ensam säljer mer än hela den svenska färgmarknaden, därav lågt pris.
 
Mindy skrev:
Vi köpte Alpina Täcklasyr, färgen var underbar att jobba med! Dryg och lätt att stryka på. Vi är helnöjda .
Tack Mindy, jag har fundera på den färgen till min cykelbod jag håller på att bygga..då är det bara att köra då.
 
Köpte Alpina Innertakfärgen jag med för att prova hur den var. Att arbeta med var väl ok antar jag, är ingen proffsmåladre, men oj oj vad flammigt hela taket blev. Jättebesviken. :-/

For då och köpte en 5L bytta ifrån Nordsjö(Den där färgen som är rosa när man målar men blir vit sedan när den torkar) och taket blev perfekt. Målade sedan ännu ett rum med bara denna färg och det resultatet blev lysande. :)

Nej, jag kan verkligen inte rekommendera Alpina innertakfärgen ifrån Byggmax, men detta gäller dock bara innertakfärgen iom att jag inte provat annat.

 
Målade taken i min lägenhet med ByggMax förra färgleverantör vid namn Landora. Dessa ser ok ut men jag fick måla 3 ggr för att får schysst resultat.
Ej provat Alpina men är nyfiken på om den är bra eller ej.
Körde dock köket med Flüggers vita takfärg och den rekommenderas varmt.
Bra att arbeta med och riktigt dryg.
 
Alpina takfärg glans 3 ger väldigt flammigt resultat. Har nu målat 3 ggr och ska nu åka och köpa riktig färg. Alpina-färgen ska jag lämna tillbaka (det som är kvar).

Alpina glans 7 var okej.

//Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.