Hej!
Jag håller på med ett bygglov. I detaljplanen står det att husbredden får vara max 8 m. Jag har nu tolkat det som att det är en värdesiffra, det vill säga att huset kan vara 8,49 m brett:rolleyes:. Har jag stöd för detta i någon svensk standard eller dylikt?
Tacksam för alla input.

Den tolkningen är jag rätt säker på att du inte kan göra. Utan står det 8m så gäller 8m inom de toleransgränser som gäller för gängse mätutrustning. Dvs. på någon mm när. Sedan kan man ofta få godkänt i efterhand för byggfel på uppmot 5cm.

Det jag då inte får ihop är att man i vissa detaljplaner skriver t ex 4,0. Är man då inte ute efter att det ska vara mer exakt. Medans om man bara har en värdesiffra så gäller gängse avrundningsregler?

• Gilla
pojje
  • Laddar…
Men max 8 är ju max 8, inte 8,49 det är ju över 8?

Ur en strikt matematisk synvinkel har du rätt, "8" är en värdesiffra och betyder större än 7,5 men mindre än 8,5. Dessvärre är verkligheten inte så strikt och jag tror att max 8 m endast tillåter avvikelse med toleransen för byggfel. För mig känns den tolkningen ganska själjklar men jag har inget stöd för att det är så. Men det är kul att siffernörda, om det bjuds max en kaka per person på fikan kan du ju alltid ta 1,49 :)

• Gilla
Besserwissern
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.