Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggde kryssbensbord

1. D
    Medlem · 12 inlägg
    Jag snickrade ihop ett kryssbensbord av vanliga reglar, med en tillhörande kryssbensbänk och bjuder gärna på ritningar och liten guide. Inget märkvärdigt men säkert värdefullt för någon annan. Ritningen finns som pdf längst ner. :)

Jag är inget proffs eller vet exakt hur allt görs på fiffigaste sätt men detta fungerade för mig.

När du väljer reglar så är det bra att inte köpa reglar med täta årsringar som varit nära trädkärnan utan bättre att det är stor radie på ringarna. Bry inte om så mycket om reglarna är "fula". Det gör bara karaktär, men undvik alltför krokiga och skeva reglar.

Jag brydde mig inte om att hålla på och slipa och greja utan eftersom jag målade med lackfärg så tyckte jag inte att jag behövde oroa mig för stickor, men här kan man givetvis lägga ner massa jobb om man vi. Jag slipade till vassa och naggiga kanter på bordets kortsidor. Jag använde inget trälim någonstans.

1. Kapa upp reglarna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1656.jpg

2. Skruva ihop bordsskivan. Var generös med skruv för att undvika att reglarna kan slå sig för mycket.
    IMG_1660.jpg

3. Spårkapa kryssbenen. Det ska vara 4 st precis likadana ben. Det är lättast att knacka bort materialet om man gör flera snitt, framförallt om det finns kvistar.
    IMG_1664.jpg

4. Avlägsna allt oönskat material.
    IMG_1665.jpg

5. Kolla så att benen passar ihop.

6. Kolla att kryssen passar med bordet.
    IMG_1656.jpg

7. Mät ut mitten för hålet i kryssen.
    IMG_1669.jpg

8. Använd borr och sticksåg för att göra fyrkantiga hål. Det gör inte så mycket om hålen blir lite stora. Bättre för stora än för små.
    IMG_1670.jpg

7. Såga till mittbalken.
    IMG_1671.jpg

8. Kolla så att kryssbenen passar med balken.
    IMG_1672.jpg

8. Ta isär. Använd borr och sticksåg för att göra hål för kilar i mittbalken. Här behöver man inte följa ritningen så blodigt utan skissa upp ett hål med frihand. Se bara till att hålet går "in" i kryssen ordentligt. Blir hålet för stort eller för litet så kan du enkelt bara göra en kil som passar.

9. Sätt ihop allt och såga/tälj till kilar i lämplig storlek. Banka fast kilarna ordentligt.
    IMG_1673.jpg

10. Benen kan kombineras och passas ihop på många olika sätt. Om bordet glappar så testa att möblera om benen. Kanske måste hålen eller spåren göras lite större? När du är nöjd med arrangemanget så märk benen hur och var de sitter innan bordet demonteras och målas.
    IMG_4760.jpg

11. Kunde du få ihop bordet så ska nog inte bänken vara något problem. Samma arbetssätt men jag struntade i mittbalk utan använde 45 graders ribbor istället.

Redigerat 2 maj 2016 12:12
    • Laddar…
  2. maah
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 520 inlägg

maah

Hobbysnickare
    Tyvärr verkar det som att bilderna inte syns

3. D
    Medlem · 12 inlägg
    Hmm. De syns för mig. Någon annan de syns/inte syns för?

4. Joco_
    Medlem · Östergötland · 293 inlägg

Joco_

Medlem
    Jag ser inte bilderna.

5. Joco_
    Medlem · Östergötland · 293 inlägg

Joco_

Medlem
    Funkar!

6. Krokkodriljo
    Nybyggare · Stockholm · 349 inlägg

Krokkodriljo

Nybyggare
    Snyggt!

7. U
    Hobbysnickare · Stockholm · 138 inlägg

UffeH

Hobbysnickare
    Snyggt. Jag byggde ett förra sommaren, det var nästan förvånansvärt enkelt. Väldigt tillfredsställande att nu ha ett bord som vi ledigt kan sitta 16 personer vid.

För att undvika att bordet blir vingligt valde jag en rätt bred regel (220 mm) till mittbalk, så att det blev stor anliggningsyta på var sida om tappen. Dessutom satte jag av samma anledning kilarna i mittbalken vertikalt.

image.jpg

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 12 inlägg
    Ja ditt bord var längre så det var nog helt rätt. De flesta bord har nog kilen vertikalt. Jag tänkte inte så mycket på det men det lär göra stor skillnad om man får problem med att bordet är vingligt. Det är såna där detaljer som är bra att känna till. Om man bygger bordet enligt min ritning så funkade det ändå väldigt bra som tur var.

Det är mysigt att snickra robusta möbler.

9. H
    Medlem · 42 inlägg
    Screenshot_2016-05-03-17-55-57.png

Border jag byggde förra sommaren. all material är "begagnat" som vart på gården. Stommen gjord av 100x100 som har levt tidigare liv som vedtraven stått på. Som bordsskiva är solosågad Björk. X en är fäst i balken under bordskivan med en utjänad sopkvast.

10. B
    Husägare · Gnesta · 3 inlägg

Baumer

Husägare
    Det här var ju skitsnyggt!! Får man fråga hur långt det är?

11. U
    Hobbysnickare · Stockholm · 138 inlägg

UffeH

Hobbysnickare
    Tack! Om jag minns rätt (bordet är ju i sommarstugan så jag kan inte mäta nu) är det 3,60 m långt och 1,14 m brett. Virket är 220x45. Benen sitter ca 80 cm in från ändarna. Kryssen är lite smalare än bordet så det blir inte någon konflikt med stolsben eller fötter. Det går, om man sitter lite trångt, att få in 18 personer runt bordet: sju på varje långsida och två på varje kortsida.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · västmanland · 5 inlägg

tobias_15

Medlem
    Snyggt !!! Hittar ingen PDF.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.