När vi skulle bygga vårt hus, så visade mäklaren oss ett likadant, för att vi skulle få se det uppbyggt.

De som byggt detta hus hade själva valt att måla och tapetsera. I ALLA rum så såg tapeterna rätt märkliga ut, för de slutade ca 10 cm från taket och där var en horisontell bård satt med samma tapet mellan taklisten och tapeten.

Vi tittade nog lite konstigt, för ägaren sa helt plötsligt; Ja ni förstår, när vi tapetserade, så trodde vi att taklisterna var mycket bredare, så vi fick fixa till det i efterhand. :D
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
Ingen riktig bygghistoria men dock...

Vi hade ett jättestort getingbo på vinden. Eftersom jag är superalergisk och fått åka till sjukhus förr, svullen, blålila och gredelin, av getingstick så var jag försiktig. Iklädd regnkappa, stövlar, läderhandskar modell större och cyklop närmade jag mig getingboet med en dammsugare. Intelligent och genomtänkt satte jag ytterst föriktigt munnstycket under själva porten in till boet. Den stora klumpen delade sig då omedelbart i två lika stora halvor, och hela det kryllande innandömet blev synligt. Detta blev för mycket. Jag kastade mig ut genom den trånga väggluckan och hoppade ytterligare tre meter ner till backen utan att använda stegen.

Grannarna undrade vad det var för dåre som sprang omkring i regnkappa och cyklop och skrek.
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Hahahahah!!! Jag förstår att du valde att hellre fly än illa fäkta! Men det var modigt av dig att ge dig på det i alla fall! Min sambo är lika allergisk som du, men han överlåter med varm hand getingutrotning åt mig.... ;-) Senast jag gjorde det var jag iförd full mc-mundering (skinnställ, vinterhandskar, hjälm samt ordentligt med halsduk som täckte mellan hjälm och jacka), iförd detta anföll jag en kväll när surret hade tystnat ett getingbo under takpannorna på altanen med Radar. Undrar just vad förbipasserande bilister trodde att jag höll på med... Men radar funkar bra!
 
Man ska ju inte glädjas åt andras olycka ... men jag tänker jaaaa! varje gång jag ser att det har kommit nya inlägg i den här tråden:-D
 
Vill bara vara lite tråkig och tipsa om att de flesta villaförsäkringar innehåller avtal med Anticimex. Hos oss kom de förra sommaren och tog bort ett getingbo i taket och ett jordgetingbo i marken. Det kostade gratis och vi slapp utsätta oss för odjuren. :)
 
Sidan laddas

Där har vi en fin samling vansinniga bygglösningar. Vet inte hur många som är redigerade, men man får sig några goda skratt av bilderna åtminstone.
 
Skulle bygga uteplats. Här går inte rör i marken. Grävaren kommer, gräver en stund och gräver av ett gammalt 6tums cementrör. Kommer ut, tittar och tänker, jaha en gammal dränering som låg där. Då hörs "flosch", ut kommer lite vatten och toalettpapper.

Ena avloppsanslutningen (vi hade visst två, det var en nyhet!) var av. Grävaren är på frukostrast lyckligtvis. Iväg till rörisen, köpa 160mm avloppsrör och anslutningar. Fastgjutet och klart på en timma med hjälp av grävmaskinisten. Jag var visst inte den första som missat hur avloppsrören. 2000kr i lärpengar......
 
Kom just på en dundertabbe. Vi skulle fixa iordning ett uthus på ca 100m2. Köpte en sisådär 2 ton gips eller vad det kunde vara. Gjorde allt så ordentligt med 22mm råspont underst som jag fick tag i billigt. Upp med gips på väggar och tak. Spacklade och målade. Efter några veckor började många av skarvarna lixom lossna eller... det såg ut som att det blivit bubblor i färg/spackel osv.

Nästa gång jag hade vägen förbi en färgaffär passade jag på att fråga och förklarade problemet. Han frågar direkt 'körde du med självhäftande glasfiberremsa?', 'javisst', svarade jag.
-'Limmade du den?'
-'öh, nä varför skulle jag limma en självhäftande remsa?'

Efter en kortare förklaring så var det ju bara att konstatera att allt hårt arbete sket sig på en extrem liten fjantig detalj. Nåväl. Det är ju lätt att åtgärda, men knappast något jag tar tag i än på ett tag. Det tråkiga var ju att det kom fram mer och mer sådana saker. Då allt annat är nytt och fräscht från golv till tak, så sved det i ögonen ;)

Pappa sa alltid 'lär dig av mina misstag' och jag har ända sedan jag var en liten pöjk svarat 'men jag vill lära mig av mina egna misstag!' :)
 
Svärfar, som kanske inte är den mest händige typen jag känner, ringde mig och ville ha hjälp att borra upp en 20-tums LCD-TV på väggen i sovrummet. Till saken hör ju klart att inte heller jag är någon Byggare Bob.
Glad i hågen tog jag med mig jobbets nya borr och vandrade hem till svärfar.

Det fanns bara ett ställe som var självklart att ha en TV på - rakt framför sängen. Ledig vägg, lets go!

Tunn gipsvägg, så man kunde ju tryckt hålen med fingrarna.

Skruvade på väggfästet. Hängde upp TVn som kändes lite vinglig men vi tänkte att det gör nog inget.

Det var när svärMOR försökte stänga garderoben med skjutdörren som gick in BAKOM TVn, som problemen startade... :)

Nödlösningen blev att lossa skruvarna och stänga dörren medan vi gjorde nya. Den går aldrig mer att öppna fullt ut och hålen mitt på dörren är inte heller så fina, svärföräldrarna använder knappt TVn.. osv..

Men det blev en rolig historia att berätta..

Tack för mig.
 
Jag och min sambo har byggt på vårt hus sen i mars.
Min pappa som själv byggde sitt hus på mitten av det glada -80 talet kom med en massa bra tips och ideer.
En av det bättre var ju att javisst vi sätter upp innertaket och sen sätter vi styrreglar för innerväggarna! Skitbra det gjorde vi. Ringer till elektrikern och säger att du om tre veckor är vi klara med innerväggarna och taket så du kan komma då.
Innertaket? Ni ska inte ha innertaket uppe nu, det ska ni sätta efter att vi varit där :)

Det var bara att ta ner taket igen och se de högar man glatt sig åt skulle vara borta, växa upp igen...
numera läser vi byggbeskrivningen mycket nogrannt!
 
Fick meddelande om att länken till bilden hade ruttnat så här kommer den igen. :)



KarlXII skrev:
Tack Mathias. :)
Nä den incidenten finns det inga bildbevis på så jag tänkte dra en till där det faktiskt finns det.

Jag höll på att montera hängrännor och stuprör och hade väl kommit igång bra, tyckte jag, och ville prompt bli klar med momentet innan det var dags att sova. Sista hörnan var naturligtvis den knepigaste..och läskigaste eftersom det är högst höjd att arbeta på.

Varför spar man alltid surdegarna till sist...? :p

Här stod jag iallafall och jobbade så gott jag kunde samtidigt som jag försökte hålla balansen och hålla i mig på en gång.
Armarna rakt upp, dålig balans, mörkt, trött... - beskåda själva resultatet här ;D:
[länk]
 
  • bloop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
saiter och 11 till
  • Laddar…
Detta var verkligen hur kul som helst att läsa. sitter och garvar åt det mesta :)

Kommer nog med lite egna i augusti då jag och sambon flyttar in i vårt hus och ska börja renovera lite.
 
Ok, forats bästa tråd !!!
Får bidra lite med egen erfarenhet.
Jag tror inte det är fel på våra gener det är inlärd hjälplöshet...

Nör jag var 8, några år sedan..., skulle jag hjälpa far att lacka trappan.
En förmiddag med slipdamm, men efter lackningen skulel belöningen komma
i form av en viktig match, Björn Borg vs McEnrone
Slpa slipa,,, nu kan jag det. Även lackandet gick fint. Viktigta att börja lacka från övesta
trappsteget och så det inte gör något om man skulle droppa.
Väl nere på första trappsteget njöt vi av en snygg
trappa. Och nu till belöningen.... men men, TV'n stod på ovanvåningen. Suck

Vad göra, ju naturligtvis restes stegen mot ett öppet fönster och eftermiddagsfika
o två trötta hantvekrare klättrade in och fick sin belöning.

Trots alla misstag, så trivs vi och lyckas klara oss fram i denna hantverksdjungel.
Mycket glädje och hjälp får vi av bygga hus forat. ! Stort tack Marlene o Per för denna guldportal !
Mvh,
Mats
 
vojma skrev:
På tal om foder lagda åt fel håll...

I det hus jag bor i nu så bodde tidigare ett riktigt exemplar av "Timell-effekten". Dels var det olika foder runt i stort sett alla dörrar/fönster. Och i de fall det var likadana foder var de satta åt olika håll. Jag funderade ett tag över detta och kom fram till att han (föregående ägaren) säkert tänkte ekonomiskt eftersom det går bort ca 20 cm för varje gerning. Genom att lägga profilen åt olika håll blir det inget spill...

/V
Den där borde du ta upp i SEB's snålhetstävling !!!
*ASG*

/K
 
Efter en liten blooper på arbetsbänken har jag det mer mycket med städat där nuförtiden. Inget i klass med övriga bloopers i den här tråden men det kunde gått riktigt illa så jag kan inte låta bli att ta upp det ändå:

Skulle lite efter nått verktyg eller liknande i röran på arbetsbänken i verkstan, rotade omkring bland grejjerna som jag alltid brukade göra då det helt plötsligt började brinna mitt på bänken! Blev nog mer förvånad än chockad, hade aldrig tänkt mig att något sådant kunde hända där, var dessutom ett nystan stålull som brann, hade inte tänkt på att stål kan brinna men slängde iaf ner nystanet på golvet och försökte stampa ihjäl elden. Fick inte helt stopp på elden men kunde bära iväg stålullen till tvättstugan och få stopp på elden med vatten. När jag kom tillbaks såg jag att det fanns ett 9v-batteri på bänken som måste råkat komma i kontakt stålullen och startat branden. Det som var mer otäckt var att det även stod en flaska lacknafta där, så det hade kunnat slutat mycket värre om jag tex i vanlig ordning hade slängt på nått på bänken i farten på väg ut ur rummet och utlöst samma sak utan att se det.

Även om det inte hände så mycket fick jag mig en liten tankeställare och har mer städat på bänken, samt har fått lite störe respekt för små till synes ofarliga batterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.