Jag var nyss förbi hos er och vände på skyltarna!

myresjo.jpg
 
Lysande! :D Nästa gång du har vägarna förbi kan du passa på att byta plats på dörren och sidoljuset också, för dessa har tyvärr bytt plats på fabriken.
 
Sådär!
Då var det fixat! :D
 
Jesca_j skrev:
Sådär!
Då var det fixat! :D
Haha! :) Tyckte det stod forumgud under namnet på dig inte Photoshop-demon. :)
 
Behövs inte Photoshop, det räcker med Paint till dessa småjusteringar! :)
 
jag lyckades med en fin grej förra sommaren. jobbade som alltiallo på en Vildmarkscamp och vi hade sparat allt jobb på hög höjd till den dan eftvi skulle hyra en skylift, när vi vi hållit på i tio min och rensat stuprännor så kom kollegan på att vi måste ju ha sele på oss om vi ska högre, sagt o gjort vi tog på oss varsin sele med hake. eftersom det börja närma sig fika paus så bestämde vi att vi skulle ta en fika på taknocken i sommar solen. kollegan skulle fixa fikat och sa att han kunde hoppa av på balkongen så jag kunde fixa det sista innan fikat. han hoppade den sista halvmetern men tänkte inte på att korgen började svaja hejdlöst när han tryckte ifrån vilken medförde att när han landade på balkongen rycktes han lika snabbt av och då blev ju hela svajandet till en rejäl bergodalbana vilket slutade med att skyliften välte, fyrhjulingen som stog vid stödbenen stjälptes omkull och jag och korgen med kollegen under, rasade över uteplatsen så bord,stolar och grill gick åt helvete likaså trallen. vi fick tillbringa eftermiddagen på akuten, jag med bruten arm och några öppa sår som fick sys kollegan bröt nyckelbenet, armen och slutligen lårbenshalsen. folk på sjukhuset måste ha trott vi kom från karsudden för vi skrattade hela tiden. (läkaren var tvungen att ta flera skrattpauser själv under undersökningen när vi berättat historien) men idag ler jag åt det hela tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 3 till
  • Laddar…
Herreguuud :D :D :D Det ena värre än det andra! Den här tråden är SÅÅ kul :D
 
Har en garageport där hela bladet fälls upp i taket i ett stycke. I hörnorna är aluminiumprofilerna ihopnitade mha ett hörnbeslag som ligger innuti profilerna. På grund av åldern så hade nitskallarna nötts av så jag lånar en nittång av min morbror som är plåtslagare. Tången är av såndär typ som påminner om en bultsax - med två långa skalmar så att man ska få riktigt med kraft vilket behövs när man ska nita 4.8 mm nit.

Hur som helst så öppnar jag dörren, ställer mig på en pall så att jag har nithålet i ögonhöjd. Jag siktar och sätter in niten i hålet och tar i... och tar i... OCH TAAAAAR I !!!

PANG!!! Allt blir svart. En millisekund efter att niten går av träffar båda mina nävar (med knogarna) rakt in i mina båda tinningar och jag går ner för räkning...

Reser mig på 8 för att fortfarande inse att fåglarna kvittrar och stjärnorna snurrar... Sätter mig på pallen och väntar på bättre tider...

Nitade de övriga nitarna utan att stå på pallen...

/V
 
  • Gilla
Plåster
  • Laddar…
Kan dra en till när jag ändå håller på.

En vän till mig skulle bygga ut garaget. Fick tag i ett paket 2"6 grovsågat - billigt.

Han reser och strävar upp de fyra hörnen och sätter sedan ut den första regeln så att den står cc600 från ena hörnregeln. Mäter mellanrummet och kapar till en mätsticka och använder denna mellan kommande reglar.

Men eftersom virket bara var grovsågat så skiljde det mellan 48-60 mm i tjocklek så reglarna hamnade inte alls där de skulle. Det gick precis att sätta en 1200 mm spånskiva över tre reglar men sen blev det 10-20 mm spackel för att fylla ut mellanrummet...


/V
 
Otroligt rolig tråd. Skrattade mycket åt nittången!!

En tabbe som kanske inte riktigt platsar här är en då en kompis skulle sätta list. Han hade köpt 57 mm allmogesockel och foder med samma profil. Han var riktigt nöjd med resultatet då jag kom och tittade. Men jag märker då att han satt alla foder åt fel håll, med profilen utåt. Och han har girat fodret ihop med sockeln. Jag trodde jag skulle dö av skratt när jag såg det, och bara tanken på allt jobb att få det snyggt!

Det var i alla fall snygga girningar..... Och fodrena sitter fortfarande åt fel håll.
 
Larsa skrev:
Otroligt rolig tråd. Skrattade mycket åt nittången!!

En tabbe som kanske inte riktigt platsar här är en då en kompis skulle sätta list. Han hade köpt 57 mm allmogesockel och foder med samma profil. Han var riktigt nöjd med resultatet då jag kom och tittade. Men jag märker då att han satt alla foder åt fel håll, med profilen utåt. Och han har girat fodret ihop med sockeln. Jag trodde jag skulle dö av skratt när jag såg det, och bara tanken på allt jobb att få det snyggt!

Det var i alla fall snygga girningar..... Och fodrena sitter fortfarande åt fel håll.

Hmmmm. Jag anlitade en kompis till att sätta mina dörrfoder i mitt hus för en säkert 7-8 år sen och jag har alltid tyckt det sett lite lustigt ut.....

Nu när jag läser detta så var jag tvungen att gå upp o titta hur det ser ut här och mycket riktigt, MINA FODER SITTER FEL!!!!!

Äh, har de suttit så här länge utan att jag reflekterat mer än så över det hela får de sitta även framöver!
Min fru undrar nog varför jag började skratta för mig själv framför datorn kl 2 på natten.
 
Inte byggblooper men väl händelse med koppling till hantverkare:

Flyttade in i en hyrestrea i en stockholmsförort för kanske 8 år sen. Lägenheten var delvis sliten och en viss renovering skulle utföras av hyresvärden, bla slipning och lack av parkett.

Jag var hemma dagen golvsliparen kom för att kunna släppa in honom (misstrons gudfader!).

Golvsliparen var mycket effektiv och körde raskt av de 30 kvadrat som parketten i vardagsrummet var. Själv höll jag mig i köket med stängd dörr tillsammans med katterna och pratade med ngn kompis i telefon. Golvsliparen ropar genom dörren att han är färdig och lämnar lägenheten. Någon minut senare har jag avslutat samtalet och är grymt nyfiken på resultatet och öppnar dörren.... och en av katterna Bruno som är halvblind och stor som ett hus smiter förbi mina ben och börjar tassa mot den nylackade parketten. jag börjar bli lite nervös då jag märker att Bruno INTE känner för att lyssna på mig. Jag smyger efter katten som nu börjar känna sig lite jagad och med höga tassar smyger ut på lacken....... Bära eller brista......jag lyckas precis få tag i Brunos svans när han är inom räckhåll, och står och balanserar vid kanten mot det nylackade golvet. I kombination med min instinktiva manöver att hålla katten och lika mycket kattens styrka drar monstret såpass mycket att jag faller platt ut över det nylackade golvet med ett skrik BRUNO.... KATTJÄVEL!!!
Fortfarande hållande i svansen rullar katten runt i panik för att sedan mållöst springa omkring på större delen av det nylackade golvet. Skadan är redan skedd och adrenalinet flödar över i mig. Jag springer till fönstret och skriker ut allt vad jag kan till golvsliparen som lastar sina sista verktyg nere på gården att han måste komma upp....och jag menar verkligen allvar i att jag SKRIKER!!! Jag rusar sedan efter katten igen som jag greppar i nackskinnet. golvläggaren kommer upp och tittar bestört på eländet...jag skriker någonting i stil med "gör vad du kan jag betalar"...katten är vansinnig och klöser mig blodig utan att jag ens reagerar på det. Golvläggaren skriker att jag måste bada katten omedelbart vilket jag gör. Hör golvläggaren återigen (genom badrumsdörren denna gång) säga att han är klar att han lyckades snygga till skadorna.
Själv har jag vid det här laget klössår i handlederna vars ärr fortfarande syns och även ser ut som jag försökt begå självmord med rakblad....

Golvkillen lyckades faktiskt släta ut lacken men de svarta håren från katten blev permaneta i golvet. Jag sanerade mina fotavtryck i lägenheten under dagen och kasserade en uppsättning av vardagskläder efter min lilla "Anja Persson-säl-glidtur" över golvet.
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
vojma skrev:
Har en garageport där hela bladet fälls upp i taket i ett stycke. I hörnorna är aluminiumprofilerna ihopnitade mha ett hörnbeslag som ligger innuti profilerna. På grund av åldern så hade nitskallarna nötts av så jag lånar en nittång av min morbror som är plåtslagare. Tången är av såndär typ som påminner om en bultsax - med två långa skalmar så att man ska få riktigt med kraft vilket behövs när man ska nita 4.8 mm nit.

Hur som helst så öppnar jag dörren, ställer mig på en pall så att jag har nithålet i ögonhöjd. Jag siktar och sätter in niten i hålet och tar i... och tar i... OCH TAAAAAR I !!!

PANG!!! Allt blir svart. En millisekund efter att niten går av träffar båda mina nävar (med knogarna) rakt in i mina båda tinningar och jag går ner för räkning...

Reser mig på 8 för att fortfarande inse att fåglarna kvittrar och stjärnorna snurrar... Sätter mig på pallen och väntar på bättre tider...

Nitade de övriga nitarna utan att stå på pallen...

/V
Vi är två om saken fast för mig var det faktiskt en bultsax!! och det var bultsaxarmarna som träffade mig i tinningarna. Svartnade även för mig i några sekunder.

Har även lyckats klämma mig i magen med en hederlig gammal plåtsax och ett alldeles för tjockt bandjärn som till slut hastigt gick av med resultatet köttsår i magen och kvarstående ärr!
 
På tal om foder lagda åt fel håll...

I det hus jag bor i nu så bodde tidigare ett riktigt exemplar av "Timell-effekten". Dels var det olika foder runt i stort sett alla dörrar/fönster. Och i de fall det var likadana foder var de satta åt olika håll. Jag funderade ett tag över detta och kom fram till att han (föregående ägaren) säkert tänkte ekonomiskt eftersom det går bort ca 20 cm för varje gerning. Genom att lägga profilen åt olika håll blir det inget spill...

/V
 
Meeer meeeer :D

Som nybliven gårdsägare (stort renoveringsbehov) kommer jag garanterat att kunna bidraga med historier under sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.