Byggahus.se
Hej!

Har precis köpt mitt första hus och är helt novis på det mesta.

Vi är nyfikna på att sätta upp en vägg i ett av rummen och bygga ena delen till en tvättstuga. Rummet är ett gammalt garage och har en vindslucka upp till garaget. Då vi inte flyttat in så har jag begränsat med bilder men lägger upp ett par om det är till någon förtydligande.

Min fråga är: är det "no-go" att bygga tvättstuga i samma rum som en vind? Eller går det att lösa på något vis?

Tack på förhand!
 
  • Liten grå byggnad som ser ut att vara ett gammalt garage med en vit dörr och tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husets planlösning med markerad potentiell plats för tvättstuga i ett gammalt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du med vindsluckan?
 
Du tänker på ev fukt som kan ta sig genom vindsluckan och upp på vinden?

Se till att ha bra ventilation och ev mätning av RF på vinden. Bra tätningar runt luckan är väl också bra
 
  • Gilla
saemstpahus
  • Laddar…
Bronken
Jag har vindsluckan i tvättstugan. Har aldrig funderat över det - och heller inte märkt något problem.
Har dock frånluft i taket också.
 
  • Gilla
saemstpahus
  • Laddar…
Med vindsluckan tänker jag främst på fukt som kan ta sig upp på vinden, men jag tolkar det som att det skulle kunna gå att lösa med hjälp av tätning, bra ventilation och hålla koll på RF på vinden :)
 
Det är inga problem, luckan måste ändå vara tät. En tvättstuga är ju dessutom inte särskilt fuktig så länge man inte hänger tvätt där, snarare är den mer torr än ett sovrum som får väldigt mycket utandningsfukt av människor.
 
  • Gilla
saemstpahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.