Byggahus.se
Hur mycket är tomten värd - idag? Någon tanke på att skaffa annan, lämpligare tomt? Ställer i så fall FB upp alls?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Pontonhus?
 
Får börja med att beklaga, vi fick mycket vatten här en bit söderut, men inte i närheten av vad ni fick ;(

Håller med tidigare, att bygga huset på pålar är nog ingen dum idé. Alternativt att helt enkelt höja marken där huset ska stå med en eller två meter. Kanske inte den mest tilltalande lösningen, men nog billigare än ett hus på pålar.
Ett lite intressantare alternativ är att köra som denna britten och bygga en mur runt huset, https://www.bbc.com/news/uk-wales-68658391.
Flygbild på ett hus omgivet av en skyddsmur under en översvämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus omgivet av översvämningsvatten med en mur som skydd, visande effektiviteten av översvämningsförebyggande åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt snygg lösning som smälter in bra när det inte är översvämning, men riktigt effektiv när det väl blir det! Förstår det dock som att det kräver en större mängd pumpar för att få bort vatten som väl tar sig in.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 2 till
  • Laddar…
Det är ju detta att det inte bara är ett hus som ska klara sig, hela tomten måste funka också utan att drabbas av översvämningar hela tiden. Ska klara sig de närmaste 50-100 åren typ, detta är väl planeringshorisonten när man bygger nytt som det är fråga om här.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Att sätta huset på höga plintar måste vara mycket billigare än att höja marken. Trädgården tar inte alls samma skada av att vara under vatten någon gång.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Eller också kan man göra som min morbror efter Vindelälvens vårflod 1995. Han murade upp en "källare" som motsvarar en våning i höjd där det inte finns något som tar skada av vatten eller som åtminstone har så lågt värde att det inte gör något. Men där man ändå har ett förråd. Han hade fördelen att det är en brant backe på ena sidan huset.
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
B
Melipal Melipal skrev:
Hej jag söker tips från alla kloka byggare här på sidan.
Jag har/hade den berömda huset i ringsjön som dök upp i alla nyheter i vintras. Huset blev rejält skadad med sättningar, mögel och golvet som har rest sig som vågor. Jag måste bygga nytt på och högre. Jag funderar på att bygga på höga plintar och använda galvade stöbalkar som bjälklag. På det sättet undviker jag samma problem nästa gången.
Är jag fel ute? Vad är det för Nackdelar oh fördelar?
Behöver också tips där jag kan beställa ett husstomme.
Jag uppskattar alla tips ni kan ge mig
Först vill jag börja med att beklaga det inträffade. Du måste gå till kommunen och hitta en lösning tillsammans med dom. Det kan vara bra att veta att kommunerna gör långsiktig projektioner för tex översvämningar i utsatta områden och dessa finns att ta del av hos kommunen. Höörs kommun beslutade 2022 att inga nya bygglov kommer ges för byggnader som har golvnivån som ligger under 56,5 möh.

När havet höjs kommer kommunerna runt om i Sverige helt enkelt att sätta stopp för nya byggnationer i alla former och försäkringsbolagen kommer att friskriva sig från uppenbara risker.
Bifogar ett exempel från Laholms kommun i Halland. Ingen munter läsning och detta kommer bli ett problem i framtiden med fastigheter som ligger i låga områden nära hav och andra översvämmningsdrabbade områden.

https://www.laholm.se/download/18.162ad65718a92ee55e322254/1695217422834/Klimatanpassningsplan - antagandehandling.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att gjuta högre plintar (typ 80-100 cm) är itne speciellt dyrt, det kan man lätt göra själv också.
Så länge man får bygglov för det.
Inga problem att ställa ett hus från tex CA bodenm (som tipsas om ovan) på det.
Jag byggde en stuga i Dalarna 2008 på plintar som var mellan 0,4 - 1,1 m höga (pga sluttande tomt) från just CA-boden (Onsala heter modellen)

Tomten borde klara en översvämmning med några års mellanrum, men man kanske itne behöver plöja ned en förmögenhet i "landscaping" på den.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hur mycket är tomten värd - idag? Någon tanke på att skaffa annan, lämpligare tomt? Ställer i så fall FB upp alls?
Det är inget fel på tomten och jag tänker inte heller sälja den. Detta är en en gångs händelse men jag kan tyvärr inte förutse framtiden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bara på låtsas skrev:
Först vill jag börja med att beklaga det inträffade. Du måste gå till kommunen och hitta en lösning tillsammans med dom. Det kan vara bra att veta att kommunerna gör långsiktig projektioner för tex översvämningar i utsatta områden och dessa finns att ta del av hos kommunen. Höörs kommun beslutade 2022 att inga nya bygglov kommer ges för byggnader som har golvnivån som ligger under 56,5 möh.

När havet höjs kommer kommunerna runt om i Sverige helt enkelt att sätta stopp för nya byggnationer i alla former och försäkringsbolagen kommer att friskriva sig från uppenbara risker.
Bifogar ett exempel från Laholms kommun i Halland. Ingen munter läsning och detta kommer bli ett problem i framtiden med fastigheter som ligger i låga områden nära hav och andra översvämmningsdrabbade områden.

[länk] - antagandehandling.pdf
Tack för infon. Jag kommer att gå igenom dokumentet och se om vi kan lägga fram nåt förlag till Kommunen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib
Jag hade satsat på att höja en våning och ha just förråd och t.ex. carport i markplan. Visst kostar det en del att gjuta upp betongmurar eller mura med byggblock men då står det där sen långt över vattennivån. Sen kan man bygga huset på en plan betongplatta.

Nackdelen förutom kostnaden är väl att det är svårt att tillgänglighetsanpassa huset om man inte har väldigt bra förutsättningar (typ hus i slänt).
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Melipal Melipal skrev:
Det är inget fel på tomten och jag tänker inte heller sälja den. Detta är en en gångs händelse men jag kan tyvärr inte förutse framtiden
Om hela tomten blir översvämmad när sjön stiger en halvmeter så är det tyvärr fel på tomten. det är garanterat ingen engångshändelse.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om hela tomten blir översvämmad när sjön stiger en halvmeter så är det tyvärr fel på tomten. det är garanterat ingen engångshändelse.
Det var en extrem vinter. Hela Skåne blev drabbad
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Melipal Melipal skrev:
Det var en extrem vinter. Hela Skåne blev drabbad
Ja, men det har hänt att sjön svämmat över förr och det kommer att hända igen.

Höjer man marken en halvmeter är man betydligt mer skyddad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.