Hej jag söker tips från alla kloka byggare här på sidan.
Jag har/hade den berömda huset i ringsjön som dök upp i alla nyheter i vintras. Huset blev rejält skadad med sättningar, mögel och golvet som har rest sig som vågor. Jag måste bygga nytt på och högre. Jag funderar på att bygga på höga plintar och använda galvade stöbalkar som bjälklag. På det sättet undviker jag samma problem nästa gången.
Är jag fel ute? Vad är det för Nackdelar oh fördelar?
Behöver också tips där jag kan beställa ett husstomme.
Jag uppskattar alla tips ni kan ge mig
 
  • Hus skadat av översvämning med synlig vattenskada och is, omgiven av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmat hus och trädgård med möbler delvis under vatten, tydlig skada på fastigheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Helene Jarno och 5 till
  • Laddar…
Kolla Ca- boden
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag kollar upp de.
 
Hus på pålar förekommer i översvämningsdrabbade områden runt i världen. Jag har sett något reportage från Amerika där villorna stod på pålar som var en våning höga. Det ger ett ganska annorlunda intryck mot vanliga hus.

Går det att höja marken med fyllnadsmassor?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Man har byggt lägenhetskomplex på pålar i Lomma hamn, [länk]

Där kan du få lite inspiration.
Coola hus!

TS behöver ju inte komma upp så högt men det kanske blir snyggare med mera än absolut nödvändigt.

Söker man på stilt homes får man en massa inspiration.
 
O
Melipal Melipal skrev:
Hej jag söker tips från alla kloka byggare här på sidan.
Jag har/hade den berömda huset i ringsjön som dök upp i alla nyheter i vintras. Huset blev rejält skadad med sättningar, mögel och golvet som har rest sig som vågor. Jag måste bygga nytt på och högre. Jag funderar på att bygga på höga plintar och använda galvade stöbalkar som bjälklag. På det sättet undviker jag samma problem nästa gången.
Är jag fel ute? Vad är det för Nackdelar oh fördelar?
Behöver också tips där jag kan beställa ett husstomme.
Jag uppskattar alla tips ni kan ge mig
Jag tror ni som har era stugor/hus där måste gå framåt tillsammans med kommunen i den här frågan (gissar att det kan vara Eslövs kommun). Behöver ni marklov för att höja marken? Behöver ni gemensamt bygga en skyddsvall? Behövs nya bygglov då ni vill höja husen?

Gör ingen quickfix för då är risken att regelverket biter er efteråt.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Det verkar inte vara så jättemycket sjön stiger vid översvämning, så det borde gå att bygga bort en stor del av risken genom att höja marken? dock håller jag med om att man borde göra det tillsammans med grannarna och i samråd med kommunen för att få till en långsiktig lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Melipal Melipal skrev:
Hej jag söker tips från alla kloka byggare här på sidan.
Jag har/hade den berömda huset i ringsjön som dök upp i alla nyheter i vintras. Huset blev rejält skadad med sättningar, mögel och golvet som har rest sig som vågor. Jag måste bygga nytt på och högre. Jag funderar på att bygga på höga plintar och använda galvade stöbalkar som bjälklag. På det sättet undviker jag samma problem nästa gången.
Är jag fel ute? Vad är det för Nackdelar oh fördelar?
Behöver också tips där jag kan beställa ett husstomme.
Jag uppskattar alla tips ni kan ge mig
Melipal Melipal skrev:
Tack för tipsen. Jag kollar upp de.
CA-boden har jag beställt av för många år sen, blev mycket nöjd.
 
Med all respekt,men är det inte bättre att bygga längre ifrån sjön.
Kommer fler översvämningar och med det dyrare försäkring
 
  • Gilla
Helene Jarno och 3 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Med all respekt,men är det inte bättre att bygga längre ifrån sjön.
Kommer fler översvämningar och med det dyrare försäkring
Tittar du på bilden så ser ju hela tomten översvämmad ut - inte så lätt då kanske ?:)

Att stylta upp huset ngn meter tycker jag itne låter som en dum ide, om man fortfarande vill äga tomt/hus där.
Antalet översvämningar lär nog snarare bli fler än färre de närmaste decennierna.
En plintgrund med ngn meter frigång är inte heller dumt ur ett underhållsperspektiv - lätt att komma under och fixa med rör osv :)
 
  • Gilla
Helene Jarno och 7 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tittar du på bilden så ser ju hela tomten översvämmad ut - inte så lätt då kanske ?:)

Att stylta upp huset ngn meter tycker jag itne låter som en dum ide, om man fortfarande vill äga tomt/hus där.
Antalet översvämningar lär nog snarare bli fler än färre de närmaste decennierna.
En plintgrund med ngn meter frigång är inte heller dumt ur ett underhållsperspektiv - lätt att komma under och fixa med rör osv :)
Ja då är det bättre att bygga längre bort
 
  • Gilla
Helene Jarno
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Ja då är det bättre att bygga längre bort
TS äger väl en fastighet just där huset står får man förmoda.
 
  • Gilla
mgranbom och 4 till
  • Laddar…
O
Melipal Melipal skrev:
Hej jag söker tips från alla kloka byggare här på sidan.
Jag har/hade den berömda huset i ringsjön som dök upp i alla nyheter i vintras. Huset blev rejält skadad med sättningar, mögel och golvet som har rest sig som vågor. Jag måste bygga nytt på och högre. Jag funderar på att bygga på höga plintar och använda galvade stöbalkar som bjälklag. På det sättet undviker jag samma problem nästa gången.
Är jag fel ute? Vad är det för Nackdelar oh fördelar?
Behöver också tips där jag kan beställa ett husstomme.
Jag uppskattar alla tips ni kan ge mig
Översvämningsdrabbat område med hus omgivna av vatten, artikelrubrik om klimatanpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du verkar fortfarande har ett aktuellt hus för medier!

https://www.sydsvenskan.se/2024-03-...egeringens-nya-strategi-for-klimatanpassning/
 
Kloge Kloge skrev:
Med all respekt,men är det inte bättre att bygga längre ifrån sjön.
Kommer fler översvämningar och med det dyrare försäkring
Jag kan tyvärr inte bygga mycket längre bort. Hela området är översvämmad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.