1 573 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Bygga mindre WC
Hej! Jag ska för första gången bygga ett mindre rum för WC och är osäker på material och i vilken ordning de olika momenten görs. Det blir inte någon dusch - enbart toalett och handfat så inget våtutrymme(?). Tanken är att kakla väggar och lägga klinkers för utseendets skull.
Golvet är stabila spånskivor där jag antar att jag lägger antingen golvgips eller flytspackel, därefter klinker.
Väggarna bygger jag av träreglar med 15 mm plywood, cc 450 mm. Därefter vanligt gips? Och jag antar att gipset ej behöver spacklas eller slipas då kakel sätts direkt på?
Men i vilken ordning ska jag göra saker och ting? Efter att gips är uppe antar jag att jag borrar och förbereder för att kunna sätta in vägghängd wc-stol, förbereder för vatten etc.? Därefter el. sen kakel och klinkers, och därpå in med wc-stol etc?
Tips på hur mycket jag bör göra själv och hur mycket jag använder hantverkare?
Golvet är stabila spånskivor där jag antar att jag lägger antingen golvgips eller flytspackel, därefter klinker.
Väggarna bygger jag av träreglar med 15 mm plywood, cc 450 mm. Därefter vanligt gips? Och jag antar att gipset ej behöver spacklas eller slipas då kakel sätts direkt på?
Men i vilken ordning ska jag göra saker och ting? Efter att gips är uppe antar jag att jag borrar och förbereder för att kunna sätta in vägghängd wc-stol, förbereder för vatten etc.? Därefter el. sen kakel och klinkers, och därpå in med wc-stol etc?
Tips på hur mycket jag bör göra själv och hur mycket jag använder hantverkare?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Finns ingen anledning att ha 15mm plyfa bakom gipsen om det inte är ett badrum. 
Bespara dig det jobbet och den kostnaden.
Flytspackel, fuktskydd med 50mm uppvik mot gipsen och så mycket det går vid tröskeln.
Bespara dig det jobbet och den kostnaden.
Flytspackel, fuktskydd med 50mm uppvik mot gipsen och så mycket det går vid tröskeln.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 021 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 021 inlägg
Resten av våningen har jag kört osb eller 12 mm plyfa bakom ett lager gips. Tycker du jag ska köra 12 plyfa inne på toaletten?Paul-Staffanstorp skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 021 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 021 inlägg
Vi ska renovera en liknande toalett, toalett och handfat, ingen dusch. Bara gips på väggarna nu (ombyggt ca 1990) och det tänker vi fortsätta med. Ska iofs ha tapet på väggarna och klinker bara på golvet men det har nog mindre betydelse…
Fuktspärr på golv, ca 5 cm uppvik där det går. Lite oklart men tror vi drar upp fuktspärr bakom den inbyggda toan bara för att…
Fuktspärr på golv, ca 5 cm uppvik där det går. Lite oklart men tror vi drar upp fuktspärr bakom den inbyggda toan bara för att…
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är så sant... där ska fuktskyddas också om inte man sätter en modell som man s.k fuktskyddar utanför vilket ibland är smidigare beroende på var man har avloppet för då kan det ligga närmre väggen då man inte behöver fuktskydda mot det.BirgitS skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tack... helt korrekt så kan man på sidan 26 i BKR branschregler läsa att det ska fuktskyddas som jag beskrev i förra inlägget. 👍BirgitS skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du gör som du vill men det finns inga krav på något av det utan det är mest om du vill ha lättare att hänga upp småsaker men då räcker ju OSB egentligen.D Daniel_123 skrev:
Man får ju ändå kortla till vasken men det är ju enkelt.
Klicka här för att svara