Jag funderar på om jag ska ge mig i kast med att bygga ett linneskåp som på bilden. Jag har inte tummen mitt i handen och har snickrat ihop bl a en utebod, men känner mig väldigt osäker när det kommer till möbler.
Denna är precis en sådan vi vill ha och den ser ju inte jätteavancerad ut. Men skenet kanske bedrar?
Vad är det för material för att få till en sådan här lite äldre stil? Går det att få ihop med MDF och lister? Eller är det mer rejält trä som behövs?
Denna är precis en sådan vi vill ha och den ser ju inte jätteavancerad ut. Men skenet kanske bedrar?
Vad är det för material för att få till en sådan här lite äldre stil? Går det att få ihop med MDF och lister? Eller är det mer rejält trä som behövs?
Tack för svar. Gällande ramen: vad för trä skulle du föreslå? Planhyvlat som jag fogar ihop på något vänster?P Pettman skrev:
Gällande verktyg: vad behövs? Har lite av varje.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Har du hyvel?alexander___ skrev:
För att hyvla trät, eller behöver du köpa färdig dimensionerat?
Svarv?
Fötterna ser svarvade ut.
Fräs i fräsbord?
För att göra listerna.
Bordsåg? Bandsåg? Kap/ger?
Beroende på vad du har är det lättare att säga om det är lätt eller inte
Det är ju inte en svårkonstruerad möbel så går nog fint att bygga för dig bara du tar det lungt och metodiskt..
Hyvel - nejFrustrator skrev:
Har du hyvel?
För att hyvla trät, eller behöver du köpa färdig dimensionerat?
Svarv?
Fötterna ser svarvade ut.
Fräs i fräsbord?
För att göra listerna.
Bordsåg? Bandsåg? Kap/ger?
Beroende på vad du har är det lättare att säga om det är lätt eller inte
Det är ju inte en svårkonstruerad möbel så går nog fint att bygga för dig bara du tar det lungt och metodiskt..
Svarv - nej, fötterna räknar jag med att använda från ett annat skåp så gör ej dem
Fräs - handfräs som jag använt för lite enklare profiler på hyllor/fönster
Bordssåg - ja, men känner att fingrarna är på väg o ryka varje gång jag ens ser den
Cirkelsåg / kapsåg - ja
Pelarborr - ja
Billigare alternativ vad det gäller hyvel är: Handhyvel eller handhållen elhyvel, kanske bandslip. Är dock mer arbetskrävande och kanske kräver lite mer skicklighet.
Svarv: Det _går_ att svarva mellan dubb med bara en borrmaskin med drivdubb (fransk träskruv kanske fungerar) och en träkloss med en motdubb i. Fötterna till det här skåpet är kanske i största laget dock.
Fräs: handfräsen kan monteras under lämpligt skivmaterial som läggs/spänns fast i arbetsbänken som improviserat fräsbord.
Bordssåg: skippa eländet
Svarv: Det _går_ att svarva mellan dubb med bara en borrmaskin med drivdubb (fransk träskruv kanske fungerar) och en träkloss med en motdubb i. Fötterna till det här skåpet är kanske i största laget dock.
Fräs: handfräsen kan monteras under lämpligt skivmaterial som läggs/spänns fast i arbetsbänken som improviserat fräsbord.
Bordssåg: skippa eländet
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
👍 vad för typ av trä? Kan jag använda typ ytterpanel som jag sätter ihop?P Pettman skrev:Billigare alternativ vad det gäller hyvel är: Handhyvel eller handhållen elhyvel, kanske bandslip. Är dock mer arbetskrävande och kanske kräver lite mer skicklighet.
Bordssåg: skippa eländet![]()
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Hjälper det att låta den ligga inne ett par veckor? Eller kan det ta längre tid innan det slår sig?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Hur har du tänkt foga samman det hela?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden