Byggahus.se
Hejsan!

Jag tänkte dela av mitt vardagsrum i en bostadsrätt med en vägg som har dörr. Jag vill göra så lite skada som möjligt då det kanske ska tas ner om några år. Mina tankar på regelstomme är följande:

Alternativ 1:
Metallskena med dubbelhäftande tejp som golv och taktegel, skruva fast väggreglar (trä) och kläm fast reglerna emellan.

Alternativ 2: skruva i väggreglar, kläm fast golvregel och skruva i justerbar skruv i takregel, justera skruven så den klämmer fast tak och golv

Alternativ 3: tätningslist på golv och takreglar, mät så att de kan klämmas perfekt med mellanreglar och skruva i väggar.

Skivor, isolering och gips kommer senare tänker jag.

Vad tycker ni? Vad är det enklaste / bästa sättet att bygga en bra stomme som inte råkar flytta sig och spräcka färg/gips eller som välter ner? Finns det något helt annat sätt som är supersmidigt och mer rimligt?
 
Nej, bara nej. Du ska INTE har en innervägg som i bästa fall flyttar på sig och i värsta fall välter om någon ramlar mot den eller råkar gå in i en kant.

Oavsett hur du gör blir en innervägg ett ingrepp som kommer synas och kräva renovering när du tar bort den.
 
  • Gilla
fredrik43
  • Laddar…
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Som avgrunden säger finns det lite otäcka risker med att inte fästa ordentligt i golv och tak. Men det finns diskreta sätt.

Återkom gärna med vad för tak och golv du har. Generellt är trämaterial lätta att laga, spackla, lacka så att skruvhål försvinner. Kan du även synka mot skarvar så är det bättre. Plåtregel med gummerad baksida kan allt vara en bra idé, förborra och lägg lite tid på att få varje skruv på rätt ställe så går det diskret laga en parkett. Plastmatta blir svårare, men det är å andra sidan inte ett värdefullt golv.

Börjar det låta svårt så är mitt tips lös skärmvägg.
 
Det går att sätta vantskruv som skruvas baklänges som spänner mellan regler och tak. ska då finnas en lucka så att efterspänning kan ske, det nyper bra.
 
  • Gilla
fredrik43
  • Laddar…
Tjugo år gamla bilder från när jag satte en partitionsvägg på flytande parkettgolv och ville kunna återställa. Borrade hål i parketten och satte träklossar typ 5 mm högre än golvet som vilade på golvspånet under. De undre väggreglarna sattes sedan med kraftiga skruvar i golvbjälklaget och i övrigt som vanligt i vägg, snedtak och tak. Men poängen är dock att en vägg måste sitta rejält med fast. Att återställa väggar och tak är enkelt med spackel och färg, men med golvet blir det att såga ut runda bitar från annan parkett och limma fast. Jag misstänker dock att man kommer se var rummet låg ändå då parketten bleks eller mörknar olika i de olika rummen.
Trägolv, kabel, halkskydd. Inomhus, suddig bakgrund, varma toner, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklampa, OSB-skiva, renovering, inomhus, träpall, öppet utrymme, pågående byggarbete, hem, konstruktion, bostadsutveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så himla bra respons, jag är ny på forumet och förväntade mig inte alls så här många svar, uppskattar verkligen det!! Jag kommer inte försöka klämma fast väggen, det kommer inte bli bra. Men jag vill ändå försöka undvika att borra i golvet.

Jag vet inte vilket material det är än, jag flyttar in i mitten på maj, jag spånar på olika projekt (garderob, plattformssäng, innervägg) och just en innervägg känns som ett väldigt spännande projekt. Jag kanske tar upp den här tråden igen när jag har mer information om material osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.