Byggahus.se

Bygga in transformator

1. H
    Medlem · dalarna · 67 inlägg

henrikbergman86

Medlem
    Jag har installerat ledstrip i trappräcket.
    För att det ska fungera i mitt fall så behöver man en transformator och en styrenhet.

Jag byggde in ett skåp i väggen att installera prylarna i.

Man vet ju aldrig om det i framtiden skulle bli något fel på styrenheten eller transformatorn.
    Den kan ju bli överhettad..risken finns även om den är mycket liten.

För att göra det säkert och för att jag tycker det är kul att greja så har jag byggt in ett säkerhetssystem.
    Om temperaturen i skåpet ökar över önskad temperatur sluts kretsen i termostaten och skickar strömmen vidare till ett shuntrelä som in sin tur slår av säkringen. Med andra ord stänger systemet av sig själv om det blir för varmt.

Nu slipper jag oroa mig för överhettning :)
    Onödigt? Ja kanske.. men om man kan utöva sin hobby i kombination av att få säkerhet på köpet så varför inte..

Det enda jag funderar på att göra annorlunda är att fixa en annan kabeldragning till termostaten. Jag är tveksam om denna kabeldragning till termostten är helt godkänd.. vad tror Ni?
    Skåpet sitter naturligtvis på hög höjd så att inte barn m.m kan komma åt det.

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 479 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Bild på belysningen för bövelen! :D

3. H

henrikbergman86

Medlem
    Går ju att välja vilken färg man vill via fjärkontroll :)

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 507 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du tänker på ledarna som är synliga vid terminalen på termostaten? Det tänker du helt rätt i. Om luckan både är nåbar och kan öppnas utan verktyg så är det inte godkänt. Termostaten är ju avsedd för en normkapsling så du hade kunnat köpt en lite bredare så hade allt fått plats.

5. H

henrikbergman86

Medlem
    Tac
    Tack för svar! Kommer termostaten känna av värmen om den blir inkapslad då? Eller finns det speciella inkapslingar?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 507 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den typ av kapsling du har på bild duger gott, ja alla normkapslingar. Termostaten tar in temperaturen via den del som är synlig när frontkåpan är på. Du hade kunna använda en normkapsling till allting, inkl drivdonet. Jag vet inte vilken slags kapsling du har nu? Om den håller motsvarande enkel isolering och du kan ordna någon form av lås på luckan så är det bra som det är. Men det ser ut som ett hål i väggen.

7. H

henrikbergman86

Medlem
    Det blir nog att montera en plexi skiva över alltihopa där endast säkringen och juster skruven till termostaten går att komma åt.

Luckan till "hålet" i väggen öppnas med ett enkelt tryck.

8. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Om det är överhettning av donen du vill åt är det bättre att du limmar någon form av "Klixon" på dem och kopplar till din shunt. Med rimlig inställning av din termostat i det utrymmet ger det inte så mycket donen kan vara grillade och med skadlig temp innan du får effekt av din koppling.

9. H

henrikbergman86

Medlem
    Detta är framförallt till för att skydda mot brand. Transformator och drivdon kostar bara några 100 lappar.
    Vet att det är extremt liten chans att det börjar brinna men som jag sagt tidigare är det kul att koppla och greja :)

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Ja det är kul och du kommer ett steg på vägen i skydd genom din termostat men det vore ytterligare bättre även sett mot brand med skydden direkt mot komponenterna. Du är extremt noga tycker jag redan genom att fråga kring det "lilla" regelbrottet för anslutningen av termostaten. Det är ett bra tecken och följ vad Bo skrev dvs det är inte rätt med ledarna åtkomliga där trots att det som du gjort där knappast är något problem om lådan sitter bra till.

År apparatskåpstermostaten något du kommit över förstår jag att du använder den men om du köpt den skulle du valt en normal utanpåliggande rumstermostat av enklaste slag. Risk annars att du faller på en forumregel här dvs hempularstämpel pga materialval och/eller överarbete. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.