Jag håller på att sätta upp en ny innervägg och precis där väggen sätts upp finns det ett vägguttag. Vägguttaget har jag naturligtvis bort, men eldosan blir kvar och kommer att byggas in av den nya väggen. Jag kommer inte åt att dra ut kablarna, så jag hade tänkt isolera dem noggrant och sedan helt enkelt bygga in eldosan. Är det okej att göra så?

• Gilla
APR
  • Laddar…
Kommer inte åt? Har du satt för en kopplingsdosa? Är inte väggen öppen? Borde du inte ta bort apparatdosa och vprör? Är du säker på att du inte behöver ett uttag där?

sunqan skrev:
Kommer inte åt? Har du satt för en kopplingsdosa? Är inte väggen öppen? Borde du inte ta bort apparatdosa och vprör? Är du säker på att du inte behöver ett uttag där?
Anledningen att jag inte kommer åt är att ledningarna till eldosan kommer i ett stålrör under putsen och att jag helt enkelt inte vet var kablarna kommer ifrån. Eldragningen är från 1936 och det är extremt få kopplingsdosor.

Den nya väggen som jag sätter upp kommer att få vp-rör, nya eldosor och uttag samt ny matning från elcentralen, så det är inget problem att jag förlorar det gamla eluttaget.

Bila upp försiktigt runt dosan, skarva på lite slang och putsa igen (så att skarven def inte kan lossna!) och dra ut till en ny dosa som sitter i nya väggen.

Nik206 skrev:
Bila upp försiktigt runt dosan, skarva på lite slang och putsa igen (så att skarven def inte kan lossna!) och dra ut till en ny dosa som sitter i nya väggen.
Måste även här dra om trådar och ts visste inte var de finns i matningsänden, för då skulle han enkelt kunnat dra ut dem.

AndersS skrev:
Måste även här dra om trådar och ts visste inte var de finns i matningsänden, för då skulle han enkelt kunnat dra ut dem.
Då får väl TS leta upp dessa eller anlita en elektriker som gör det.
Bygga in dosor är ju inte exemplariskt direkt.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
Fungerar uttaget idag, men du vet inte varifrån det matas? Jag tror inte det finns något förbud mot att lämna en spänningssatt kabel i väggen som inte används till något, men det är ju olämpligt. Leta en gång till om du inte kan hitta matningsänden så att denna blindtarm kan kopplas bort helt.

Är det en blindtarm så är de bara att koppla bort trådarna och dra ur. Går det vidare från uttaget så får du ej bygga för det! Är det bara 2 trådar till uttaget och 2 trådar vidare så är det enklast att bara bila fram dosan. klipp kablarna och dra i nya kablar som är hela och muffa i hop rören med varandra.

Är installationen från 1936 kommer ledningen med största säkerhet från en kopplingsdosa som kan sitta rakt över brytaren på sidan om dörren. Det kan även sitta fler kopplingsdosor uppe på väggen ofta ca 20 cm från tak

Tjoho! Jag tror jag hittat kopplingsdosan. Jag använde magneten från min hole-in-one för att följa stålröret under putsen, men tappade bort det efter fyra meter. En halvmeter ytterligare längre bort hittade jag faktiskt en eldosa 20 cm från taket som var övertapetserad och delvis fylld med puts. I denna fanns en del kabel och med lite tur är det den som går vidare till den (snart) inbyggda eldosan.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Se där :)

Jag har ett liknande problem så jag bumpar tråden istället för att skapa en ny.

Efter renovering av badrum finns det nu en tom apparatdosa i väggen utanför badrummet. Denna dosa lämnades av elektrikern med matade trådar i, men med ett lock på. Då detta är i ögonhöjd och det inte finns minsta risk att jag skulle vilja ha något där i framtiden, vill jag ta bort den helt istället för att stirra på ett irriterande lock.

Jag har redan opererat bort trådarna som som kom dit från takdosan, så jag vet att det går ett rör till denna dosan därifrån. Det finns antagligen ytterligare rör eftersom fläkten i badrummet tidigare styrdes härifrån. Jag vill nu ta bort dosan med en lokal insats utan att behöva bryta upp hela väggen.

Är det ok att öppna väggen runt dosan, slita bort den men lämna rören till nästa renoverare, och sedan sätta dit en gipsbit, spackla och måla? Måste jag märka upp i takdosan vilken utgång som inte leder någon vart? Känns konstigt, men jag vill göra rätt!

Tomma rör (med alla trådar urdragna) lämnas ofta vid renovering. Jag är inte elektriker så jag skall inte säga tvärsäkert att det är OK, men det är vanligt.

Om någon i framtiden vill dra om trådar i dosan, så får de hålla sig till de trådar som finns i dosan.

Varför ens ta bort dosan? Bara gipsa över den.

När vi renoverade ett av våra badrum för några år sedan, visade det sig att förra ägaren vid en renovering 1991, hade kaklat på gammalt kakel, "tätskikt" från 1960 under alltihop. Men de hade också kapat eledningarna rakt av och lämnat spänningssatt i överkaklad dosa för strömbrytaren, och de hade klippt ledningen till lampan över det gamla badkaret direkt ur väggen. De avklippta trådarna var inbäddade i kakelfix och överkaklade. Och spänningssatta (fattade aldrig hur eftersom brytaren var borta, men jag tror att den bröt nollan dessutom).

Var lagom roligt att hitta dem med bilningsmaskinen när vi knackade ner kaklet.

Sedan hade de dragit ny utanpåliggande el, med strömbrytaren monterad rakt över den överkaklade dosan.

Den utanpåliggande elen var så prydligt klamrad att jag antar den var utförd av en elektriker. Men han hade nog inte varit med vid rivning och överkakling.

Däremot så matades badrummet genom en ledning som han hade borrat in från angränsande rum, borrningen hade gått rakt igenom den överkaklade dosan, med strömförande tråd i. Och dessutom rakt igenom ett schakt där avluftningsröret upp till taket gick. Han hade lyckats träffa så att kabeln var dragen på tvären precis rakt igenom gjutjärnsröret. Det är en bedrift att borra ett 10mm hål igenom ett sådant rör. Jag undrar hur länge han höll på med det borrhålet.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.