Byggahus.se
B BJohan skrev:
Att bygga är att till 99 % att bära grejor, brukar jag säga. Snyggt och städat på bygget får jag säga. Du har anslutit utkastaren nedifrån marken istället för inifrån genom väggen. Det har du antagligen en tanke bakom.
Ja det blir en del bära och flytta, speciellt eftersom vi än så länge saknar uthus så mycket material förvaras inne på bygget.

Det är ett sovrum innanför väggen där utkastaren är monterad, där vill vi inte ha några synliga kopplingar på insidan. Dolda kopplingar/skarvar är inte tillåtna så följaktligen förberedde jag med ett 35mm tomrör från vattenfördelarskåpet, nedspårad i cellplasten under betongplattan och som mynnar ut under kantelementet. I detta tomrör drog jag nu in en PEM 20, matningen kan stängas av i vattenfördelarskåpet (den blå vänstra kulventilen). På lägsta punkten precis under fasadarbete har jag även en ventil så att hela ledningen går att tömma på vatten inför vintern.
Det hade kanske gått att lösa på nåt annat sätt oxå, men det här blev bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Do-it och 12 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja det blir en del bära och flytta, speciellt eftersom vi än så länge saknar uthus så mycket material förvaras inne på bygget.

Det är ett sovrum innanför väggen där utkastaren är monterad, där vill vi inte ha några synliga kopplingar på insidan. Dolda kopplingar/skarvar är inte tillåtna så följaktligen förberedde jag med ett 35mm tomrör från vattenfördelarskåpet, nedspårad i cellplasten under betongplattan och som mynnar ut under kantelementet. I detta tomrör drog jag nu in en PEM 20, matningen kan stängas av i vattenfördelarskåpet (den blå vänstra kulventilen). På lägsta punkten precis under fasadarbete har jag även en ventil så att hela ledningen går att tömma på vatten inför vintern.
Det hade kanske gått att lösa på nåt annat sätt oxå, men det här blev bra.
Jag undrar om du inte har vänt bilden på golvvärmeskåpet upp & ner i inlägget 299? Visst brukar värmeslingorna peka neråt mot golvet, eller är det något special?
 
B Beemaster skrev:
Jag undrar om du inte har vänt bilden på golvvärmeskåpet upp & ner i inlägget 299? Visst brukar värmeslingorna peka neråt mot golvet, eller är det något special?
Det är ju till golvvärmen på loftet förstås.
 
B Beemaster skrev:
Jag undrar om du inte har vänt bilden på golvvärmeskåpet upp & ner i inlägget 299? Visst brukar värmeslingorna peka neråt mot golvet, eller är det något special?
Skåpet på bilden är för tappvatten och inte golvvärme. Skåpet sitter i väggen mellan kök och badrum, därför blir alla ledningar relativt korta. Det blev enklast att dra samtliga rör uppåt. Det finns en bild på baksidan av skåpet i samma inlägg som visar mer av hur rören är dragna.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Dag 30-31
Vi åkte upp igår så det blev en halvdag på bygget där vi drog alla vattenledningar.
Nu behöver vi inte längre dra in vattenslangen genom badrummets fönsteröppning, nu har vi en utkastare/kran på fasaden.

Idag har vi isolerat sista skiktet samt skivat det ena sovrummet med spånskiva, imorgon blir det gips.
Det tar på krafterna att bära in 40 spånskivor, men jag var ändå nöjd över att se att de var torra o fina under presseningarna, jag var lite orolig över att det skulle ha kommit in vatten och fördärvat skivorna.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

snyggt! vad kör du för diameter på inkommande pem? kör du den i rör hela vägen fram till anslutning?
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
O oswim skrev:
snyggt! vad kör du för diameter på inkommande pem? kör du den i rör hela vägen fram till anslutning?
32, ja ligger i ett 50mm skyddsrör hela vägen från kommunens kran.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
jag har 40mm vid anslutningspunkten, men antar att gå ner till en 32a funkar bra
 
O oswim skrev:
jag har 40mm vid anslutningspunkten, men antar att gå ner till en 32a funkar bra
32 används väl oftast för vanliga hus. Jag har 25 till huset i Övik och det funkar bra då det är ganska nära till kommunens ledning.
 
  • Gilla
oswim och 3 till
  • Laddar…
Dag 32.
Inte mycket att visa, det är montage av skivor som gäller för hela slanten. Snart har båda sovrummen dubbla lager skivor på väggarna.
12mm spån och sedan 120cm breda gipsskivor. Även om jag har en skruvautomat så tar det sin tid att montera skivor.
I alla ytterhörn förstärker jag med plåtvinklar som monteras mellan spån och gips. Det blir starkt och bra.
Montage av spån- och gipsskivor på vägg i byggprojekt, med synlig plåtvinkel i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 12 till
  • Laddar…
Varför spånskiva?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K kallabaz skrev:
Varför spånskiva?
Tror att det står tidigare i tråden att det är för att kunna skruva upp vad man vill, där man vill.
 
K kallabaz skrev:
Varför spånskiva?
Enligt min mening är enkelskivade väggar lika med snålhet och fuskbygge. Jag gillar att ha trä bakom gipsen, och med dagens priser på osb och plywood så fick det bli spånskiva. Lite mer jobb men en riktigt härlig känsla med stadiga väggar som det enkelt går att skruva i.
 
  • Gilla
Erik JL och 10 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Enligt min mening är enkelskivade väggar lika med snålhet och fuskbygge. Jag gillar att ha trä bakom gipsen, och med dagens priser på osb och plywood så fick det bli spånskiva. Lite mer jobb men en riktigt härlig känsla med stadiga väggar som det enkelt går att skruva i.
Ja självklart ska man ha skiva bakom gipsen.
Var mest nyfiken på spånskiva.
Jag har alltid använt oss men i slutet på senaste renoveringen så började jag fundera på alternativ.
 
K kallabaz skrev:
Ja självklart ska man ha skiva bakom gipsen.
Var mest nyfiken på spånskiva.
Jag har alltid använt oss men i slutet på senaste renoveringen så började jag fundera på alternativ.
Jag har inte helt goda erfarenheter av OSB och gips i en gäststuga där vi kallställer helt på vintern. Tyvärr rör sig OSBn för mycket och återfår iofs normalmått vid rumstemperatur. Spånskiva uppfattar jag som mer temperaturstabil.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har inte helt goda erfarenheter av OSB och gips i en gäststuga där vi kallställer helt på vintern. Tyvärr rör sig OSBn för mycket och återfår iofs normalmått vid rumstemperatur. Spånskiva uppfattar jag som mer temperaturstabil.
Låter konstigt. Kan det saknas mellanrum för rörelse mellan osb-skivorna? Har själv haft ett kallställt attefallshus med osb,gips och tapet. Upplevde aldrig något bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.