Mycket om mini-itx finns här: http://www.mini-itx.com/
Jag var nog lite för entusiastisk när det gällde elförbrukningen på mitt system.
Med en multimeter mätte jag ca 50W effekt på mitt system. Jag jämförde dock med en gammal P2 400Mhz och den visade 55W. Då ska tilläggas att jag har två 3.5-tummare i mini-itx burken och det vara bara en 3.5-tums disk i P2:an! Ganska OK alltså.
Här går det att räkna på förbrukningen i mini-itx system: http://resources.mini-box.com/online/powersimulator/powersimulator.html

Lite "of topic", men dock:
Är det någon som är intresserad av att köpa en "squeezebox" så funderar jag på att beställa direkt från USA. Verkar gå att få lite billigare om man köper flera på stört. Skicka ett PM till mig om du är intresserad så kan jag rota lite i det.

Gojan skrev:
Såg ju välidgt trevlig ut men 10.000:- utan hårdiskar kanske var i saftigaste laget.

Ni andra som har byggt egna dedikerade filservrar hemma. Vad har ni använt?

/Gojan
En gammal 300Mhz som det snurrar Netware 5 på (jag vet att inte Netware är vanligt bland hemmapulare, men för en gammal Novell-nörd är det underbart!)

Började med 3.11 .....

mats_o skrev:
Började med 3.11 .....
Jag var senare!
Körde 3.12 länge! Bindery var "kul"!
Administrerade en 4.11 SFTIII i många år, det var en upplevelse!
Snacka om "revolution" när MS kom med sitt AD, bara en 7år efter NDS:en ;D

Jepp.

Man minns sin älskade printcon och "släkten" i form av syscon....

Men du vet väl AD är en total revolution, att de sen snodde den av Novell som i sin tur utvecklade en lösning som fanns i Banyan wines ännu tidigare är en helt annan sak.

Det bevisar dock att allt går att kränga med tillräckligt mycket reklam.

Körde faktiskt 3.12 som hemmaserver för många år sedan när jag bodde i en lägenhet. Stod en p90 i en garderob då

MG68 skrev:
Lite "of topic", men dock:
Är det någon som är intresserad av att köpa en "squeezebox" så funderar jag på att beställa direkt från USA. Verkar gå att få lite billigare om man köper flera på stört. Skicka ett PM till mig om du är intresserad så kan jag rota lite i det.
Är nöjd med en för tillfället, men gå gärna in i SlimDevices forum och se om du kan få med dig någon. Det hänger en del svenskar där - kanske någon vill ha en till.

mats_o skrev:
Jepp.

Man minns sin älskade printcon och "släkten" i form av syscon....

Men du vet väl AD är en total revolution, att de sen snodde den av Novell som i sin tur utvecklade en lösning som fanns i Banyan wines ännu tidigare är en helt annan sak.

Det bevisar dock att allt går att kränga med tillräckligt mycket reklam.

Körde faktiskt 3.12 som hemmaserver för många år sedan när jag bodde i en lägenhet. Stod en p90 i en garderob då

Självklart kör man även med Groupwise-clienten istället för Outlook.
Den funkar förvånasvärt bra med POP3!

Har anammat 'skrot'-filosofin kombinerat med lite modernare prylar;

Som server i källaren kör jag en P3-950 Mhz med 512 Mb minne, 40 GB HD och DVD.
Denna är kopplad till en trådlös router (Netgear WPN824) liksom min andra fasta dator som står bredvid.
Servern har uppkopplingen mot bredbandet för hela nätverket.

Har sedan 2 laptops med trådlösa PCMCIA-kort i för att kunna jobba var jag vill.

På servern finns alla mina skivor och låtar jag köpt i form av MP3 (idagsläget ca 4000st).
Har ev tänkt att skaffa större HD och rippa mina DVD-filmer också. Eller åtminstone ungarnas barnfilmer från DVD och VHS, de går ju mer än mina filmer...  ;)

Som spelare använder jag ett hemmebygge baserat på en Single-board-computer (SBC) från Advantech; PCM-5822.
Det är en komplett PC med Ethernet, Ljud, USB, TV-ut. 233 Mhz processor, 64 Mb RAM. Just nu kör jag en Windows98SE installation på ett Flashkort som autobootar, dvs ingen HD utan ett helt tyst och platt system. (170x110x20 mm)
Den är inte så stark men klarar gott och väl att spela MP3.

Som skärm har jag köpt en 7" LCD med touch-screen från eBay för ca 1100 kr.

Till detta har jag en IR-mottagare till USB-porten för fjärrstyrning. Har dock inte hunnit få in den till Softsqueeze ännu, men fungerade alldeles utmärkt med WinAmp innan.

Tyvärr är nätverket sladdburet till denna just nu, men ljudet förs över trådlöst till min förstärkare i vardagsrummet. Det gör att jag har skärmen bredvid soffan och kör Softsqueeze på den och Slimserver på servern.

Skärm och PC-kort drivs av en enkel nätdel som ligger bakom soffan. Storleksmässigt är skärmen som ett A5-papper och 3 cm tjock. PC:n är i en låda som 2 stora tändsticksaskar.

Fungerar alldeles utmärkt.

Dessutom kör jag Softsqueeze på samtliga övriga PC och har kört olika musik på 5 olika PC samtidigt utan problem.
I somras låg jag i hängmattan och jobbade på laptopen samtidigt som jag hade 4000 låtar att välja från, samt hela världens internet-radio att lyssna på i trädgården. Om man nu inte vill höra fågelsång förstås....

För att köra filmerna så behöver jag byta upp min SBC till en modernare, men vi får se om jag hittar någon billigt så småningom.

Denna uppställning passar kanske inte Gojan som startade denna tråd, men kanske kan ge lite inspiration till någon hemmapulare ändå.

Kul lösning.

Jag förstår det som att du kör Softsqueeze på alla "klienter", dvs där du vill lyssna på musik, och sedan SlimServer på Servern. Vad vinner man på detta jämfört med att bara köra t.ex. Media Player på klient pcn direkt mot serverns hårddisk?

Vad kör du för OS på din server?

Håller just nu på att rensa hårddisken på min gamla P2-450Mhz (40GB HD) för att använda som server. Tänkte försöka köra Fedora C4 på den efter tidigare trådförslag. Tog dock ett tag innan jag insåg att min 250GB USB HD inte gick att använda för filöverföring eftersom jag för närvarande har WinME på den gamla häcken och USB disken är ju naturligtvis NTFS.

/Gojan

Körde igång min NAS lösning igår!

FreeNAS som OS, 4 st Samsung 250Gb diskar i en raid 5 via ett Highpoint 454 kort.

800 Mhz HP moderkort installerat i ett nytt stort chassie.

diskar, chassie, HW raidkort samt diverse småjox 5500:- på Kjell&CO.
HP moderkort, 256Mb minne fanns sedan tidigare.

750Gb total lagringsutrymme.

Jag förstår det som att du kör Softsqueeze på alla "klienter", dvs där du vill lyssna på musik, och sedan SlimServer på Servern. Vad vinner man på detta jämfört med att bara köra t.ex. Media Player på klient pcn direkt mot serverns hårddisk?

Vad kör du för OS på din server?
Just nu kör jag XinXP Pro på samtliga datorer i nätverket utom SBC ovan, där sitter en minimal installation av Win98SE. Prestandan är ju lite i underkant för XP...
Har funderat på att prova Linux men har ingen erfarenhet av den utan håller mig ännu kvar vid Microsoft lösningarna. Det fungerar.
Ett alternativ är till exempel WinXPembedded för SBC:n, är dock inte ett färdigt 'paket' utan  anpassas till varje konfiguration speciellt men det vore intressant...

Tidigare, innan Flash minnet i SBC:n, hade jag en hårddisk med Windows på och då körde jag Windows MediaPlayer och senare WinAmp.
Det fungerade alldeles utmärkt att använda de programmen, men sök funktionen gav mycket mer att önska! :-X
Att leta upp en låt eller ett album bland 3-4000 låtar, genom de programmen, innebar en hel del jobb med pilar upp och ner, eller gå genom 30 pop-up menyer med alla artister listade, osv.
Dessutom tar dessa program (eftersom de inte ansluter till ett central databas med filerna listade, på servern) en hel del kraft från processorn och det kunde ta upp till en minut att starta en skiva. Ni vet ju hur windows, minne och swap-filer fungerar...

Softsqueeze fungerer mer som en mobiltelefon; Du kan med en pil upp/ned söka på Artist/Album/Låt och sedan börja knappa in de första bokstäverna och bläddra bland resultaten. Om du hittat din artist så trycker du pil höger så får du alla album av artisten och trycker du en gång till så får du titlarna på det albumet.
Denna lösning gör att du kan välja att starta antingen på artisten (dvs alla låtar av den artisten), albumet (dvs en hel skiva) eller en enstaka låt.
Och i och med att den är kopplad till en databas på servern så slipper den uppdatera fillistan varje gång du startar programmet utan musiken börjar på en gång !

Dessutom är 'knapparna' både i MediaSpelaren och WinAmp ganska små för en 7" touchskärm, ibland får du använda en penna för att trycka med. Där fungerar Softsqueeze också bättre med sin 'fjärrkontroll'.
Dock är själva 'textfönstret' med informationen väldigt litet, men det är ju som sagt en kopia av den riktiga boxen, där vinner dock de andra två programmen.

Personligen skulle jag aldrig gå från Softsqueeze tillbaka till de andra, däremot håller jag på med ett eget program när jag får tid över, med det bästa av alla världar...

VIPower har en NAS som kostar en bra bit under tusenlappen.
Om man mest är intresserad av att hitta en billig och enkel lösning för att enbart fixa fildelning, så är detta oslagbart. Varför hålla på att trassla med gamla datorer som låter o brummar och drar en hel del ström? NAS:en stänger av disken och är stentyst när tempen gått ner efter att disken stannat. Installationen går på några minuter.
Nackdelen med den och många enklare NAS:ar är att det bara är FAT32, så det finns en filstorleksgräns på några 2 eller 4 Gigabyte, vilket är jobbigt om man vill lagra HD filmer på dom. (Varför min står här oanvänd).
Dom är ju inte världssnabba heller, om man ska koppa gigabyte-stora filer ..

Om man är slängd i Linux, och behöver mer funktionalitet så är en linux-server oslagbar. Jag kör egen mail/web/fil(RAID5)/dns/dhcp/net-boot klienter/x10 på min. Men det tar en del tid att lära sig om man börjar från scratch, så någon snabblösning är det inte, och man ska nog vara intresserad för att orka få till det.

Men fördelen med att boota över nätet är guld, speciellt kanske för HTPC, då man inte behöver ha en enda rörlig del i maskinen. Tystnad råder. :)

- Micke

Om jag fick önska fritt, skulle jag vilja ha det så här hemma:
  • Dator i arbetsrummet, med nätverksanslutning för att köpa musika via nätet och med möjlighet att rippa egna CD-skivor. Ska bara vara igång när jag använder den.
  • LAN-hårddisk i garderoben, där jag kan lägga säkerhetskopior av min musik (och alla andra filer). Ska vara strömsnål och kunna vara igång jämt.
  • Apparat typ Squeezebox i vardagsrummet, kopplad till stereon, som kan spela min musik direkt från LAN-hårddisken utan att datorn i arbetsrummet är igång.
Är det någon som vet om man kan få det så? De apparater jag har sett (Squeezebox, Showcenter, etc) verkar alla kräva att en dator med någon typ av mjukvara står och snurrar i huset.

IoI,

Jag har för mig att TomsHardware har testat några färdiga NAS boxar med den funktionen. Det finns även hackade firmwares till t.ex NSLU2 som gör det möjligt att köra egna serverprocesser på NAS burken.

Själv kör jag en Mini ITX EPIA800 med tre diskar och en ClarkConnect Linux distro.

/Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.