Den enklaste vägen att gå är väl att sätta upp en windows server. Har själv en win 2003 server hemma med fullt ad uppsatt mao när man loggar in på en pc hemma så körs loginscript och mappar dom diskar som jag har satt upp.
Om man vill ha en enkel linux distro så skulle jag nog rekomendera att man kollar på sme server som är en komplett lösning med domänkontroller, fildelning, webserver,brandvägg etc och man administrerar allt via webläsaren så man behöver bara skärmen när man installerar
http://contribs.org/
//ikeo
Om man vill ha en enkel linux distro så skulle jag nog rekomendera att man kollar på sme server som är en komplett lösning med domänkontroller, fildelning, webserver,brandvägg etc och man administrerar allt via webläsaren så man behöver bara skärmen när man installerar
http://contribs.org/
//ikeo
FreeNAS bygger ju på Linux eller om det var FreeBSD så det jag menade var snarare att om man har en dedikerad NAS-server så riskerar man inte att patcha sönder sitt fillager när man skall uppdatera sin webserver.
De erfarenheter jag dragit från mitt andra jobb med SAN och lagringsnätverk (dagtidssysselsättningen ;D) så skall man försöka separera lagringstjänster från andra tjänster.
Inte kul när allt man sparat försvinner, och det dessutom är ens eget fel, på grund av någon uppgradering man gjort. :'(
/Jonas
De erfarenheter jag dragit från mitt andra jobb med SAN och lagringsnätverk (dagtidssysselsättningen ;D) så skall man försöka separera lagringstjänster från andra tjänster.
Inte kul när allt man sparat försvinner, och det dessutom är ens eget fel, på grund av någon uppgradering man gjort. :'(
/Jonas
Det handlar ju tyvärr också om pengar i slutändan - om man nu betalar för sina licenser eller ej må vara en annan fråga... ) och rent konkret är det tyvärr så att de NAS-grejjer jag hittat (ngn länk tidigare i denna tråd) ligger på typ 2500 SEK + frakt för en 250 GB disk som är nätkopplad och mer eller mindre "autonom", medan en gammal serverhäck som står och skräpar i källaren kank vara allti ifrån gratis, till ngt man plockar på blocket för 1000 SEK - typ...
Linux och pilligheterna i all ära, men det är gratis, medan alla microsoft-releaser ligger på en lite krona också. Klart man kan "fixa" det också, men support försvinner ut genom fönstret och då är man fast i konfig-träsket alldeles ensam iaf.
Det handlar om vad man gillar som person / egen budget;
- Enkelt, smidigt, lite dyrare = Windows Server 2003 / Nätkopplade diskar (MAXTOR el. dyl)
- Gör-det-själv, fixarmössa, gratis = Linux (lämplig distribution) med alla möjligheter, så länge du orkar / kan konfigurera upp det...

Linux och pilligheterna i all ära, men det är gratis, medan alla microsoft-releaser ligger på en lite krona också. Klart man kan "fixa" det också, men support försvinner ut genom fönstret och då är man fast i konfig-träsket alldeles ensam iaf.
Det handlar om vad man gillar som person / egen budget;
- Enkelt, smidigt, lite dyrare = Windows Server 2003 / Nätkopplade diskar (MAXTOR el. dyl)
- Gör-det-själv, fixarmössa, gratis = Linux (lämplig distribution) med alla möjligheter, så länge du orkar / kan konfigurera upp det...
Liten fråga - VMWare kostar ju också en slant, men deras WMPlayer är gratis... Vad är det för lösning du kör då? Och är man rädd om sina grejjer och inte vill förlora allt, är det *inte* ok med en fysisk disk oavsett antalet logiska partitioner den har... en disk är en disk är en disk när det skiter sig... :'( Bättre då med en RAID lösning med dubbla diskar som synkar sig hela tiden - men som sagt, då pratar vi pengar igen - och jag förespråkar istället 2 USB-diskar som man trycker in i sin Linux-server och låter dem synka sig varje natt - enkelt, billigast möjliga (bara kostand på diskarna som tillkommer) och utan att "låsa in sig" och inte kunna göra mer den dagen man nu faktiskt Vill ha web-biten / mailserver etc också...mats_o skrev:
Er önskan är min lag (kanske)...
En gång i tiden var det en IBM Netfinity 5000 server. Idag är det chassit och nätaggregatet kvar.
Jag har satt i ett Asus p5p800 moderkort (pentium 4 och ddr minne)
På det sitter en PentiumD 805. Intels minsta dubbelkärneprocessor, Den är enligt mig mycket prisvärd i förhållande till de prestanda den ger.
Då jag byggde den här burken för att kunna köra många system samtidigt så har jag tryckt i 3 GB minne.
Lagringen hanteras av ett sata raid kort och 3X400 GB disk.
Jag hadde diskarna och styrkortet sen tidigare så det plockade jag bara över. Ur ett prestandaperspektiv hadde det varit bättre med fler diskar av mindre storlek istället.
Totalt så har jag tre nätverkskort i den också.
Mjukvarusidan består av windows server2003R2 Enterprise i botten. Och innan nån skriker så ja det är en fullt laglig licens på den.
Ovanpå den så har jag lagt vmwares vmserver. Den är ännu beta men är tillräckligt stabil för test och utveckling. Det trevliga med vmserver är att den är helgratis, bara tanka hem och köra.
För de som inte är i branchen så är vmserver ett program som gör att man kan dela upp en fysisk dator och köra flera logiska datorer samtidigt. Man kan tex köra windows 98, xp och linux på samma maskin samtidigt.
I mitt fall så använder jag det för att köra en webbserver, en domänkontrollant, en filserver och ett antal labbmaskiner samtidigt. Det är webservern som är skälet till att det gick ett extra nätverkskort också. Man kan nämligen styra vmserver så att en logisk maskin bara kan prata med ett nätverkskort. För min del blir det då så att webbservern kan prata direkt med "utsidan" av brandväggen medan alla andra system bara kommer åt insidan.
Fler frågor eller svamlar jag?
Fråga på!!!
En gång i tiden var det en IBM Netfinity 5000 server. Idag är det chassit och nätaggregatet kvar.
Jag har satt i ett Asus p5p800 moderkort (pentium 4 och ddr minne)
På det sitter en PentiumD 805. Intels minsta dubbelkärneprocessor, Den är enligt mig mycket prisvärd i förhållande till de prestanda den ger.
Då jag byggde den här burken för att kunna köra många system samtidigt så har jag tryckt i 3 GB minne.
Lagringen hanteras av ett sata raid kort och 3X400 GB disk.
Jag hadde diskarna och styrkortet sen tidigare så det plockade jag bara över. Ur ett prestandaperspektiv hadde det varit bättre med fler diskar av mindre storlek istället.
Totalt så har jag tre nätverkskort i den också.
Mjukvarusidan består av windows server2003R2 Enterprise i botten. Och innan nån skriker så ja det är en fullt laglig licens på den.
Ovanpå den så har jag lagt vmwares vmserver. Den är ännu beta men är tillräckligt stabil för test och utveckling. Det trevliga med vmserver är att den är helgratis, bara tanka hem och köra.
För de som inte är i branchen så är vmserver ett program som gör att man kan dela upp en fysisk dator och köra flera logiska datorer samtidigt. Man kan tex köra windows 98, xp och linux på samma maskin samtidigt.
I mitt fall så använder jag det för att köra en webbserver, en domänkontrollant, en filserver och ett antal labbmaskiner samtidigt. Det är webservern som är skälet till att det gick ett extra nätverkskort också. Man kan nämligen styra vmserver så att en logisk maskin bara kan prata med ett nätverkskort. För min del blir det då så att webbservern kan prata direkt med "utsidan" av brandväggen medan alla andra system bara kommer åt insidan.
Fler frågor eller svamlar jag?
Fråga på!!!
Helkul setup 
Du har inte snålat in på ngn post vad jag kan se - WMWare slukar lite minne men 3 GB snackar vi värdsklass
Men det är klart att kör du 7 olika servrar virtuellt lär det gå åt...
Kul lösning hur som helst - lite dyr för min tama plånbok som precis vrängt in och ut på sig själv efter att ha köpt / byggt hus men WMWare lösningen är ngt att suga på för framtida disk-inköp. Mig veteligen kan linux-muppar som mig själv (*oops - ett lätt fall av självinsikt*) köra det på Linux också, men men... Det får bli en senare upplevelse
Du har inte snålat in på ngn post vad jag kan se - WMWare slukar lite minne men 3 GB snackar vi värdsklass
Kul lösning hur som helst - lite dyr för min tama plånbok som precis vrängt in och ut på sig själv efter att ha köpt / byggt hus men WMWare lösningen är ngt att suga på för framtida disk-inköp. Mig veteligen kan linux-muppar som mig själv (*oops - ett lätt fall av självinsikt*) köra det på Linux också, men men... Det får bli en senare upplevelse
Kunde naturligtvis inte hålla fingrarna borta....MG68 skrev:Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Jag har allt på den, firewall, DHCP server, filserver, printerserver etc.
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
Har lagt till en slimserver till ovan server och testar med softsqueeze just nu och det funkar ju bra med internet radio iallafall. För tekniknördarna kan jag att meddela att servern tar ca 10% CPU på mini-itx:en
Jodå vmservern snurrar fint på de flesta linux distar.
Blev ca 4' för den burken. Nyköp av moderkort processor och 2GB minne. Resten kommer från äldre befintliga burkar.
Fördelen är att jag nu har en burk igån istället för planerade 4. Det spar en hel del ström per år.
Blev ca 4' för den burken. Nyköp av moderkort processor och 2GB minne. Resten kommer från äldre befintliga burkar.
Fördelen är att jag nu har en burk igån istället för planerade 4. Det spar en hel del ström per år.
Baksidan med min gamla bettan i källaren är att den -- liksom -- låter en del...Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Min hemmaserver är byggd runt en mini-itx PD10000 (1Ghz processor) samt 2st 200GB 3,5" HD, allt i en nätt micro-ATX låda. Skulle tippa att den inte drar mer än 25-30W (observera att en 3,5" HD normalt drar ca 8W).
Dessutom sköter den hela husets telefoni då jag har en Asterisk PBX installerad.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.
Vad fick du lägga för pengar på ett sådant system?
ett alternativ till VMware är XEN baksidan med den är att den inte har stöd för windows fullt ut än(det jobbas på det, )
VMware har släppt sin GSX server gratis så det kan ju vara ett alternativ, där måste man ha ett OS på plåten precis som för VMware workstation fast GSX server har lite mer avancerade administratörs gränsnit.
riktig HIend är VMware ESX server men det är overkill hemma, om man inte har en ganska fet HW.
Själv har jag en mini-ITx burk med vanliga 3,5" diskar som server och i den har jag även http och DB server för loggning av huset med digitemp.
VMware har släppt sin GSX server gratis så det kan ju vara ett alternativ, där måste man ha ett OS på plåten precis som för VMware workstation fast GSX server har lite mer avancerade administratörs gränsnit.
riktig HIend är VMware ESX server men det är overkill hemma, om man inte har en ganska fet HW.
Själv har jag en mini-ITx burk med vanliga 3,5" diskar som server och i den har jag även http och DB server för loggning av huset med digitemp.
Patrik
Man har inte släppt gsx.
vmware Server är en nyutveckling med delar tagna från GSX, Workstation och ACE.
VmServer stödjer tex nyare filformat än GSX och den har även stöd för nya och förbättrade virituella hårdvaror.
Däremot kommer man att avveckla GSX då vmserver kommer att ha mer förmåga och bättre prestanda till lägre pris=gratis.
Man har inte släppt gsx.
vmware Server är en nyutveckling med delar tagna från GSX, Workstation och ACE.
VmServer stödjer tex nyare filformat än GSX och den har även stöd för nya och förbättrade virituella hårdvaror.
Däremot kommer man att avveckla GSX då vmserver kommer att ha mer förmåga och bättre prestanda till lägre pris=gratis.
Ett PD10000 kort kostar 1795kr på www.komplett.se. Då får du lägga till chassi, minne och hårddisk. Jag har skippat CD i min server, den går att boota från USB och sedan är det bara att nätinstallera Linux. Jag ville ha plats för två 3,5-tummare så då var alternativet en micro-ATX låda. Har du inte behov av så stor disk eller har externa nätdiskar kan man ju alltid ta en liten 2,5-tummare. Då blir det riktigt tyst och strömsnålt. Jag kan rekommendera Morex Cubids 3677 eller 3688 lådor för detta ändamål. Tyvärr har PD10000 en 40mm fläkt som väsnas lite i original, det finns även ett PD6000 kort som är helt fläktlöst. Jag har allt i ett serverskåp i källaren så ljudvolym är inte så problematiskt för min del. Det går ju alltid att varva ned fläkten något med tex Zalman trimpot för ändamålet, det gör mycket på volymen.murdockian skrev:Baksidan med min gamla bettan i källaren är att den -- liksom -- låter en del...Vill du ha något som är strömsnålt så kanske ett mini-itx system är något.
Jag kör Linux Fedora och det fungerar väldigt bra.Den står dessutom i vårt gästrum så det är ibland svårt att ha servern online när farmor är på besök... tillsammans med det faktum att den dessutom hade mått bra av en uppfräshning i form av mer minne och snabbare CPU, funderar jag lite i tankar på hur man kan gå vidare till en nätt liten grej som drar lite strömming och samtidigt inte vingklipper mig och mina projekt för kommande "features" som man plötsligt inser att man vill ha... En mini-itx är kanske vettigt för framtida investeringar för att komma billigt undan och själv ta ansvar för mjukvaran och dess konfiguration...?
Vad fick du lägga för pengar på ett sådant system?
Ett alternativ är att köpa en färdig dator, blir ungefär samma pris, dock blir den ju inte så strömsnål och inte riktigt lika liten. Jag kan rekommendera Dell Dimension modell 3100. Den har det nya BTX kortformatet och har en stor 120mm fläkt i mitten av chassit. Den är riktigt tyst! Dessutom fungerar Linux utmärkt på den (iallafall Fedora Core 4)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar MG68 
Jo, alternativet "riktig" dator som Dell Dimesion lösningen är ju enkel och smidig men jag hoppas kunna plocka ner watten lite också - så det blir nog en "liten" lösning istället - gärna i stil med det du snackar om - trevligt
Nu ska jag bara spara lite pengar också... och övertyga andra, inte lika datortokiga medlemmar i min familj...
Jo, alternativet "riktig" dator som Dell Dimesion lösningen är ju enkel och smidig men jag hoppas kunna plocka ner watten lite också - så det blir nog en "liten" lösning istället - gärna i stil med det du snackar om - trevligt