6 530 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Bygga bastustuga
Hej jag vill bygga en bastustuga men är lite fundersam hur jag ska göra med golvet.
Har sett att flera bygger med trall å liten glipa emellan men hur funkar det med värmen vinter till? Blir det iskalt på golvet? Eller ska man bygga med golvspån och våtrumsmatta? Bastun blir ca 2x3m.
Har sett att flera bygger med trall å liten glipa emellan men hur funkar det med värmen vinter till? Blir det iskalt på golvet? Eller ska man bygga med golvspån och våtrumsmatta? Bastun blir ca 2x3m.
Okej. Ska man isolera väggar å tak eller blir det ingen skillnad på värme och uppvärmnings tiden?
Det är så korta tider som bastustuga nyttjas och så litet utrymme att det påverkar minimalt, ett tillräckligt stort bastuaggregat löser det. Bastun kommer som jag antar vara kallställd så isolering påverkar bara lite under själva badandet då isolerad eller oisolerad är lika kall när den börjar värmas.Sellstedt94 skrev:
Ska det vara vedeldat eller el? Ett lite eller stort stenmagasin avgör mera, med mera sten kan du sedan lätt hålla en behaglig badtemperatur vid lägre faktisk temperatur. Torr bastu med 90 grader kontra fuktigare vid 70 grader, så behöver du bara värme till 70 grader istället för 90 grader påverkar mera än isoleringen.
Redigerat:
Okej. Det blir vedeldat aggregat är det tänkt.
Här är jag lite oenig.A AndersS skrev:Det är så korta tider som bastustuga nyttjas och så litet utrymme att det påverkar minimalt, ett tillräckligt stort bastuaggregat löser det. Bastun kommer som jag antar vara kallställd så isolering påverkar bara lite under själva badandet då isolerad eller oisolerad är lika kall när den börjar värmas.
Ska det vara vedeldat eller el? Ett lite eller stort stenmagasin avgör mera, med mera sten kan du sedan lätt hålla en behaglig badtemperatur vid lägre faktisk temperatur. Torr bastu med 90 grader kontra fuktigare vid 70 grader, så behöver du bara värme till 70 grader istället för 90 grader påverkar mera än isoleringen.
I grunden kan man ju laga bastu av ett tält-och det fungerar til det det är tänkt(fältbastu i militäret t.ex)
Men till vanligt bruk så är det ju en fördel att bygget håller värmen i ngn grad.
Självklart har storleken ngt att säga till hur viktig detta blir, men jag menar också att man inte ska bygga för litet-det är viktigt att ha lite svängrum.
1)väggarna och ffa tak bör vara någorlunda täta-dvs att det inte blåser genom bygget. Man kan uppnå detta med timrade väggar (planktimmer funkar bra också) eller isolerad konstruktion. Är det isolerad konstruktion så är det naturligt att ha vindspärr utvändigt.
2)minimum taket bör isoleras med t.ex 100mm stenull(gärna med bastufolie innvändigt). Värme stiger uppåt och om taket läcker värme så måste man elda onödvändigt mycket
uppvärmningstid:
Ja, isolerad och oisolerad är lika kalla vid start. Dock är det så att värmeförlusten startar så fort temperaturen stiger över omgivelserna.
DVS. Om man halverar värmeforlusten genom väggarna så halverar man uppvärmningstiden också(har inte finräcknat detta -förlusten ökar väl inte helt linjärt har jag för mig) , men grovt estimerat kan man säga så.
så värmeförlusten påverkar inte BARA under badandet.
Jag menar helt klart att det är en fördel om värmeforlusten är minst möjlig(innanför rimliga gränser)
Dels så slipper man lägga i ved hela tiden för att bastun ska ha bra temperatur och aggregatet behöver inte vara rödglödande hela tiden
Dels uppnår man jämnare temperatur i rummet-altså at man inte har markant kallare längre undan ugnen eller i hörn.
mvh
Sakke
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Det var nog lite väl förenklat. Tänker jag inte fel kräver det att värmeförlusten till att börja med är 67 %, vilket den inte är ens under usla förhållanden.D drsakke skrev:
Men sambandet är förstås sådant även om siffrorna inte stämmer: all energi som inte spills snabbar istället på uppvärmningen. För egen del byfggde jag min bastustuga med vindduk men utan isolering och ångrar det kalla vinterdagar, så det blir takisolering vilket år som helst…
Jag byggde med isolering i taket och i väggen mot relax- rummet. Väggarna av grovt timmer och " springor i golvet".
Fler tips med för- och- nackdelar med olika utföranden, finns i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/#post-2761643
Fler tips med för- och- nackdelar med olika utföranden, finns i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/#post-2761643
Redigerat:
Om du kastar mycket vatten, på agg, väggar och tak och om du dessutom tänkt dig att skölja av dig mycket, eventuella barn som skall "plaska" är väl springor bra.
Jag kastar bara på agg och har ett fat under som samlar vatten från elaggregatet så mitt golv är utan springor och består av råspont. Funkar ett år efter bygget mycket bra.
Jag kastar bara på agg och har ett fat under som samlar vatten från elaggregatet så mitt golv är utan springor och består av råspont. Funkar ett år efter bygget mycket bra.
Enkelhet, sedan kan man räkna i det oändliga.D drsakke skrev:Här är jag lite oenig.
I grunden kan man ju laga bastu av ett tält-och det fungerar til det det är tänkt(fältbastu i militäret t.ex)
Men till vanligt bruk så är det ju en fördel att bygget håller värmen i ngn grad.
Självklart har storleken ngt att säga till hur viktig detta blir, men jag menar också att man inte ska bygga för litet-det är viktigt att ha lite svängrum.
1)väggarna och ffa tak bör vara någorlunda täta-dvs att det inte blåser genom bygget. Man kan uppnå detta med timrade väggar (planktimmer funkar bra också) eller isolerad konstruktion. Är det isolerad konstruktion så är det naturligt att ha vindspärr utvändigt.
2)minimum taket bör isoleras med t.ex 100mm stenull(gärna med bastufolie innvändigt). Värme stiger uppåt och om taket läcker värme så måste man elda onödvändigt mycket
uppvärmningstid:
Ja, isolerad och oisolerad är lika kalla vid start. Dock är det så att värmeförlusten startar så fort temperaturen stiger över omgivelserna.
DVS. Om man halverar värmeforlusten genom väggarna så halverar man uppvärmningstiden också(har inte finräcknat detta -förlusten ökar väl inte helt linjärt har jag för mig) , men grovt estimerat kan man säga så.
så värmeförlusten påverkar inte BARA under badandet.
Jag menar helt klart att det är en fördel om värmeforlusten är minst möjlig(innanför rimliga gränser)
Dels så slipper man lägga i ved hela tiden för att bastun ska ha bra temperatur och aggregatet behöver inte vara rödglödande hela tiden
Dels uppnår man jämnare temperatur i rummet-altså at man inte har markant kallare längre undan ugnen eller i hörn.
mvh
Sakke
Fristående bastustuga som bara har ett syfte att bada bastu och för övrigt vara kallställd skulle jag bygga utan isolering.
Sedan ett vedaggregat som tar 50 kg sten gärna det dubbla, efter den blivit varm är det inga problem att hålla värmen, fungerar även med elaggregat bara stenmängden finns.
Att komma upp i temp skiljer marginellt utifrån att det är ett ouppvärmt utrymme, sedan kan det försvinna lite värme under bastandet men är också försumbart lite utifrån hur lång tid bastun används, Räknar inte ens på det utifrån de förutsättningar, dvs försumbart lite. Med vedaggregat blir det kanske några vedklamp extra.
Men jag utgår i detta från aggregat med större stenmagasin som ska värmas upp.
du har nog rätt i att rent energimässigt så spelar det lite roll- om man använder 2 eller 3 ilägg är ubetydligt så.A AndersS skrev:Enkelhet, sedan kan man räkna i det oändliga.
Fristående bastustuga som bara har ett syfte att bada bastu och för övrigt vara kallställd skulle jag bygga utan isolering.
Sedan ett vedaggregat som tar 50 kg sten gärna det dubbla, efter den blivit varm är det inga problem att hålla värmen, fungerar även med elaggregat bara stenmängden finns.
Att komma upp i temp skiljer marginellt utifrån att det är ett ouppvärmt utrymme, sedan kan det försvinna lite värme under bastandet men är också försumbart lite utifrån hur lång tid bastun används, Räknar inte ens på det utifrån de förutsättningar, dvs försumbart lite. Med vedaggregat blir det kanske några vedklamp extra.
Men jag utgår i detta från aggregat med större stenmagasin som ska värmas upp.
men rent praktiskt har du fel- det är ju en i tråden som precis skrev at han ångrar att han inte isolerade.
Om vi tar det helt ekstremt: du menar altså att en tältbastu(vindtät men 0 isolation) blir lika fort varm(eller obetydligt längre tid) som en bastu som är vindtät +10cm isolation i väggar och tak. Då självklart samma storlek på rummet och aggregat och samma antal ilägg?
Att det är ouppvärmd i utgångspunktet förstår jag inte vad det har med saken att göra-detta är ju ett enkelt energirägnskap. Tillfört energi - förlust=energi som värmer opp rummet. Har man stora förluster så måste detta kompenseras med mera aggressiv eldning eller aggregat med betydlig större effekt.
Är ju knappt mera kompliserat heller Att isolera- om man måste bygga upp bastun från grunden oavsett så är inte det att lägga i isolation i väggar och tak samt vindduk utanpå ngn komplicerad process och ej heller dyrt.
Så ser inte helt poänget att bygga et plankbygg med tomma väggar?
Enklaste byggteknisk är ju ett timrad bygg i ordentlig dimension på timmeret.
mvh
Sakke
Glöm tältbastu.
Bygger jag en bastu med utvändig panel+vindpapp och sedan bastupanel invändigt så det blir luftrum mellan så har du tillräcklig isolering. Isolermaterial förbättrar genom att minska luftrörelser, men minimal påverkan i en bastustuga lilla användning.
Och utan isolering kan man glömma risken för fuktig isolering.
Det är luften som är den stora isolatorn.
Bygger jag en bastu med utvändig panel+vindpapp och sedan bastupanel invändigt så det blir luftrum mellan så har du tillräcklig isolering. Isolermaterial förbättrar genom att minska luftrörelser, men minimal påverkan i en bastustuga lilla användning.
Och utan isolering kan man glömma risken för fuktig isolering.
Det är luften som är den stora isolatorn.
Det är sant- exempelet var mest för att tydliggöra princip.
Vindduk är viktgast- som du säger , bara luften står stilla så isolerar den.
Taket skulle jag isolerat uavsett. (Då med bastufolie mot bastusidan oc monterat tätt mot väggarna)
Mvh
Sakke
Vindduk är viktgast- som du säger , bara luften står stilla så isolerar den.
Taket skulle jag isolerat uavsett. (Då med bastufolie mot bastusidan oc monterat tätt mot väggarna)
Mvh
Sakke
Klicka här för att svara