Jag ska bygga en badrumsvägg enligt konstens alla regler (GVK) och behöver räkna på hur tjock denna vägg kommer att bli när den är färdig, detta eftersom jag behöver veta exakt var jag vill ha avlopp osv. Väggen ska stå mitt på ett golv och har således två sidor, bara den ena sidan ska vara badrumsvägg. Tänker jag rätt med följande beräkning?

Gips(13mm)+regel(70mm)+konstruktionsplywood(15mm)+formstabil skiva(13mm)+tätskikt(3mm)+ytskikt(25mm) = 13+70+15+13+3+25 = 139mm

surris
gryden gryden skrev:
Jag ska bygga en badrumsvägg enligt konstens alla regler (GVK) och behöver räkna på hur tjock denna vägg kommer att bli när den är färdig, detta eftersom jag behöver veta exakt var jag vill ha avlopp osv. Väggen ska stå mitt på ett golv och har således två sidor, bara den ena sidan ska vara badrumsvägg. Tänker jag rätt med följande beräkning?

Gips(13mm)+regel(70mm)+konstruktionsplywood(15mm)+formstabil skiva(13mm)+tätskikt(3mm)+ytskikt(25mm) = 13+70+15+13+3+25 = 139mm
Tätskikt och ytskikt på 28mm är mycket. Vet inte exakt vad du ska ha, men med folie och kakel 10-15mm beroende på produkter.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Låter rimligt, kanske något mindre till ytskikt i badrummet, beror naturligtvis på hur tjockt kakel? och fix men 25 mm låter rätt mycket, å andra sidan får du lite marginal för installationer.
Jag skulle nog sätta 12 mm OSB eller plywood och renoveringsgips 6 mm på sidan mot rum. Tycker inte det är optimalt med bara enkelgips i väggar,

• Gilla
gryden
  • Laddar…
Tack för dit svar. Då ligger jag kanske ganska rätt då. Jag tog medvetet i lite när det gällde fix och kakel, precis som du säger, så att ev. felmarginal hamnar på rätt sida.

Bra input till andra sidan väggen, kan vara värt att ta ditt råd där. (y)

surris mattias1jonsson skrev:
Tätskikt och ytskikt på 28mm är mycket. Vet inte exakt vad du ska ha, men med folie och kakel 10-15mm beroende på produkter.
Borde det inte finnas någon branschstandard för detta, borde vara vanligt att arkitekter och liknande räknar på detta. Vad används för mått då tro? Kräver såklart inte dig på svar, jag tänker bara högt här.

surris
gryden gryden skrev:
Borde det inte finnas någon branschstandard för detta, borde vara vanligt att arkitekter och liknande räknar på detta. Vad används för mått då tro? Kräver såklart inte dig på svar, jag tänker bara högt här.
Inte vad jag vet. Mått brukar alltid vara från stommen. Jag brukar räkna, 12mm med kakel och 15mm klinkers.

• Gilla
gryden
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Inte vad jag vet. Mått brukar alltid vara från stommen. Jag brukar räkna, 12mm med kakel och 15mm klinkers.
Låter rimligt. Tack.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Så här kommer väggen att byggas. Denna ska uppfylla alla krav. Tätskikt är inte inritat, men ska såklart finnas mellan kakel och våtrumsskiva. Tack för all input.

3D-ritning som visar lager av väggkonstruktion, inklusive regel, våtrumsskiva och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Husbyggaren2 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
gryden gryden skrev:
våtrumsskiva
Det är tillåtet med vanlig gips, som ju är lite billigare.

Har du kollat på BKR:s regler också?
Det är ju vanligare att man följer dem när man ska sätta kakel och inte våtrumsmatta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är tillåtet med vanlig gips, som ju är lite billigare.

Har du kollat på BKR:s regler också?
Det är ju vanligare att man följer dem när man ska sätta kakel och inte våtrumsmatta.
Sent svar, men det ska jag kolla upp, tack för tipset.

Hittade detta: https://www.bkr.se/andrade-regler-om-gipsskivor-i-vatutrymme/

Nu är badrummet färdigt, och det blev både våtrumsgips (i duschen) och vanliga gipsskivor som användes.

Här är slutresultatet.

• Modernt badrum med upplyst spegel, handfat, toalett och kakelväggar. Person speglas fotograferar scenen.
    Skapa konto
  • Modernt badrum med duschområde, spegel med belysning, handfat, toalett och mörka toner. Reflektion av person i spegeln.
    Skapa konto
  • Modern badrum, ljust spegel, flytande handfat, toalett, mörka toner, mjuk matta, minimalistisk design.
    Skapa konto
  • Gilla
Jonasangman och 20 till
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Nu är badrummet färdigt, och det blev både våtrumsgips (i duschen) och vanliga gipsskivor som användes.

Här är slutresultatet.
Oj, mitt senaste inlägg hamnde visst på förstsidan här på Byggahus.se. Jag får dela med mig av lite byggbilder också då :)

• Modern badrumsdesign, duschhörn, toalett, handfat, spegel, grå kakel, trähantverk, växt, dimensioner markerade.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en trappa med räcken och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete inomhus, oskyddade väggar och isolering, dammsugare, verktyg, oavslutat golv, rör på taket.
    Skapa konto
  • Pågående inomhusbygge, trästomme för väggar, rör i taket, golvplattor, obehandlat golv, pall, byggmaterial.
    Skapa konto
  • Ofärdigt källarrum, OSB-panel, rör, graffitiliknande teckningar, dammsugare, spegling av träningsutrustning.
    Skapa konto
  • Uppförd gipsskivvägg, oavslutad konstruktion, verktyg, kablar, dammsugare, byggplats, isolerade väggar, inomhus, renovering.
    Skapa konto
  • Nyjuten betonggolv i hörn, avloppsrör i förgrunden, väggplattor installerade, ofärdigt byggprojekt.
    Skapa konto
  • Delvis renoverat rum, isolerat med gul skumisolering, obehandlat golv, gråa väggar, under konstruktion.
    Skapa konto
  • Inomhusbyggarbetsplats med öppet tak, isolering, kablar och arbetsbelysning.
    Skapa konto
  • Plattor under läggning, mätverktyg, skärverktyg, markeringspenna, snöre, expansionsfog vid vägg, pågående golvprojekt.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med isolering på väggar, grå kaklad golv, och verktyg. En person i svarta skor syns.
    Skapa konto
  • Kakelplattor under installation, nivelleringssystem används, uppmärkt väggfolie, verktyg och spackelhink synliga.
    Skapa konto
  • Kaklat badrum under arbete, toalett och dusch ej installerade, väggar isolerade, hink med vatten, rollertråg.
    Skapa konto
  • Byggarbetsplats med laserlinje för att mäta, stenplattor på golv, isoleringsmaterial och synlig elektrisk ledning.
    Skapa konto
  • Ett badrum under renovering med isolering och halvsatt kakel. Verktyg och byggmaterial syns på golvet.
    Skapa konto
  • En pågående badrumsrenovering med isoleringsmaterial, klinker på vägg, byggmaterial och skyddspapper på golvet.
    Skapa konto
  • Renovering pågår, kakel sätts upp på vägg i rum med verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Modernt badrum under renovering, kakelväggar, duschhörna, borr/skruvdragare och mugg på bänk.
    Skapa konto
  • Badrum under renovering, isoleringsmaterial, inbyggnadstoalett, verktyg, och bruksanvisning på golvet.
    Skapa konto
  • Modernt badrum, grå kakel, vägghängd toalett, delvis konstruerad badkarvägg, toalettpapper, golvmatta synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
Morgan Rody och 10 till
  • Laddar…
Vackert. Men visst är det tätskikt på golvet också?

K _Fredrik_ skrev:
Ja, i duschen är det tätskickt på golvet, inte i övriga utrymmet, badrummet ligger i en källare.

• Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:

• Golvunderarbete med vattentät folie, delvis lagda kakelplattor, byggarbetsområde, personens fot synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
Connatty och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.