W wedge73 skrev:Hej!
Har fått tag i en 4m3 tryckluftstank som är tänkt att bli ackumulatortank.
Diam ca 140cm höjd ca 270cm.
Frågan är.. eller frågorna:
A) Hur växla ut varmvatten mest effektivt? 1) kopparslingor på två höjder,eller kanske på tre pga höjden på tanken.Med tillhörande 3st ventiler så att slingorna används en och en, högre upp ju kallare tank!?
2) Plattväxlare, en högst upp eller kanske även en lite över mitten som primärväxlare vid fulladdad tank. Och för vvc...
3)Eller min senaste ide: Två slingor på höjden och en förrådsberedare längst upp för att sist komma åt en stor volym vatten när översta slingan inte kan producera 45-50 gradigt vv..
Jag har både växlare och slingor och en beredare kan fixas.. Allt för att inte göra det enkelt!!!
Vilka mått ska man gå efter vad gäller uttag o muffar?
Finns ju ritningar,men utförandet varierar en hel del!? Vad är idealiskt
Kanske man borde göra lite mer special när tanken är lite högre än vanliga femhundringar
borde var bättre skiktning vad jag förstår....
PS Har kopparkamrörspiraler a´ ca 3 m med ca 20cm diam, tänkte sätta 4st jämnt fördelade
på samma höjd i tanken x 3 eller tvärtom?? Alltså totalt tolv st...
MEN har även3st växlare som sagt... mig inte veta[/QUOTE
Hej
Jag har en 4m3 tryckluftstank med slingor i toppen, fungerar helt perfekt.
Eldar upp till 90 grader både i topp o botten, varmvatten räcker i 14 dagar eller tills tempen i toppen är på 55 grader.
Utlopp från panna till 42 mm kopparrör
skriv till leif500@telia.com om du behöver mer feedback, är inte här så ofta.
Klicka här för att svara