Jag har precis fått hemlevererat mitt bubbelbadkar. Har haft elektriker som förberett allt. Problemet är att bubbelkaret går konstant när det är anslutet. Det finns liksom inte någon strömbrytare på karet utan man får stänga av luftblåsaren men en knapp på kabeln som ligger under karet. Inte så smidigt. Nån som vet vad som är bruksligt på bubbelbadkar med värmarfunktion, ska man behöva montera en strömbrytare på väggen som styr av/på för karet?
Från karet är det bara en kabel med nolla fas och jord.

Skickar med kopplingsschemat.
Kopplingsscheman för bubbelbadkar med modellbeteckningar och elektriska symboler för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av elektrisk koppling för bubbelbadkar med anslutningspunkter och kabeldimensioner.
Skapa konto

F
Är det inte lag på en vredströmbrytare på väggen? Jag kan stänga av de olika funktionerna på karet men har även en vredströmbrytare på väggen brevid som jag alltid vrider till off läge när man badat klart.

Hursomhelst så utgår jag från att en seriös elektriker installerar någon huvudbrytare eller åtminstone föreslår det.

Ja han satte dit en huvudbrytare men den är nu faststrajpad på undersidan karet så den kommer jag ju inte åt.
Finns de nån smäcker utanpåliggande brytare som ni rekomenderar?

F
Då får du be honom att flytta den

Men det är ju brytare som inte ska användas varje gång står de på den.
En hand håller en CEWE säkerhetsbrytare med texten "SIKKERHEDSafbryder må ikke anvendes til start og stop".
Skapa konto
Hand som håller en förlängningssladd med en omkopplare märkt "TEST" och "RESET".
Skapa konto

jag tolkar det som att det alltså inte går att stänga av och på karets bubbelfunktion utan att man monterar en utanpåliggande brytare på väggen bredvid?

F
Det får du nog fråga återförsäljaren/tillverkaren om. Säkerhetsbrytaren bör nog även den vara fast monterad på vägg. Jag har inte en sån utan en sådan som på bilden.

Väggmonterad säkerhetsbrytare med IP54-klassning av vit plast med överströmsknapp.
Skapa konto

ok, och den sitter fast monterad i väggen utanpåliggande bredvid karet?

F
Exakt, jag gillar att stänga av strömmen helt när jag badat klart. Dock så måste det gå att det är ström på utan att det drar igång. Nog bäst du kontaktar återförsäljare/tillverkare.

bygghemma.se har ingen aning om sina produkter.

Vad är nr 5 och 3 i schemat?

Du har ju en strömbrytare. Att den sitter på anslutningskabeln till badet är ovanligt och det är det som ställer till det här. Normalt placerar man ju anslutningspunkten för bubbelbad lågt under karets kant. Och normalt kan man ansluta en installationskabel direkt till badet. Här har elektrikern löst de genom att använda en säkerhetsbrytare som skarvdosa. Säkerhetsbrytaren fyller ju ingen större funktion där. Och sladden behöver ju upp på väggen så att strömbrytaren blir tillgänglig.

Jag monterade in bubbelbadkar i badrummet och elektrikern som var hemma och gjorde den elektriska inkopplingen satte en jordfelsbrytare på andra sidan väggen plus att han satte en strömbrytare bredvid befintliga strömbrytaren till belysningen i badrummet.
Detta, enligt elektrikern, för att någon annan person än den som badar ska kunna stänga av pumpen om badaren t.ex. fastnar med håret i "insuget".

Hmm, tillverkaren skulle nog vilja ha en snack med den elektrikern... ;) Om det vore så att badet är riskfyllt så borde elektrikern istället ha monterat ett nödstopp. Det kan vara mer angeläget att montera en brytare typ säkerhetsbrytaren på bild ovan för att förhindra oavsiktlig användning. En "vanlig" belysningsströmställare som jag tolkar det här ser jag som olämplig hur man än ser på den.

Har du ingen styrpanel på själva badet? Vart kommer matningen ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.