Jag har precis fått hemlevererat mitt bubbelbadkar. Har haft elektriker som förberett allt. Problemet är att bubbelkaret går konstant när det är anslutet. Det finns liksom inte någon strömbrytare på karet utan man får stänga av luftblåsaren men en knapp på kabeln som ligger under karet. Inte så smidigt. Nån som vet vad som är bruksligt på bubbelbadkar med värmarfunktion, ska man behöva montera en strömbrytare på väggen som styr av/på för karet?
Från karet är det bara en kabel med nolla fas och jord.
Skickar med kopplingsschemat.
Från karet är det bara en kabel med nolla fas och jord.
Skickar med kopplingsschemat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte lag på en vredströmbrytare på väggen? Jag kan stänga av de olika funktionerna på karet men har även en vredströmbrytare på väggen brevid som jag alltid vrider till off läge när man badat klart.
Hursomhelst så utgår jag från att en seriös elektriker installerar någon huvudbrytare eller åtminstone föreslår det.
Hursomhelst så utgår jag från att en seriös elektriker installerar någon huvudbrytare eller åtminstone föreslår det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du har ju en strömbrytare. Att den sitter på anslutningskabeln till badet är ovanligt och det är det som ställer till det här. Normalt placerar man ju anslutningspunkten för bubbelbad lågt under karets kant. Och normalt kan man ansluta en installationskabel direkt till badet. Här har elektrikern löst de genom att använda en säkerhetsbrytare som skarvdosa. Säkerhetsbrytaren fyller ju ingen större funktion där. Och sladden behöver ju upp på väggen så att strömbrytaren blir tillgänglig.
Jag monterade in bubbelbadkar i badrummet och elektrikern som var hemma och gjorde den elektriska inkopplingen satte en jordfelsbrytare på andra sidan väggen plus att han satte en strömbrytare bredvid befintliga strömbrytaren till belysningen i badrummet.
Detta, enligt elektrikern, för att någon annan person än den som badar ska kunna stänga av pumpen om badaren t.ex. fastnar med håret i "insuget".
Detta, enligt elektrikern, för att någon annan person än den som badar ska kunna stänga av pumpen om badaren t.ex. fastnar med håret i "insuget".
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hmm, tillverkaren skulle nog vilja ha en snack med den elektrikern...
Om det vore så att badet är riskfyllt så borde elektrikern istället ha monterat ett nödstopp. Det kan vara mer angeläget att montera en brytare typ säkerhetsbrytaren på bild ovan för att förhindra oavsiktlig användning. En "vanlig" belysningsströmställare som jag tolkar det här ser jag som olämplig hur man än ser på den.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har du ingen styrpanel på själva badet? Vart kommer matningen ifrån?



