Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Frånluften från min värmepanna går upp i mellanbjälklaget och via en innervägg på övervåningen upp på taket. Det har visat sig att spiroröret är felisolerat och det måste åtgärdas eftersom det blir blött av kondensvatten.
Det skulle innebära att man måste bryta upp innertak och innerväggar för att sedan kapa röret i bitar för att kunna trä på en isolerstrumpa.
Ett alternativ är att dra frånluften rakt ut genom yttervägg ovanför värmepannan. Det är en betydligt enklare åtgärd och minskar ju dessutom risken för kondens.
För att göra detta behöver man ju bryta tätskiktet men det borde väl inte vara några problem att göra högt upp vid taket och långt ifrån de "våtaste zonerna" i badrummet?
Det skulle innebära att man måste bryta upp innertak och innerväggar för att sedan kapa röret i bitar för att kunna trä på en isolerstrumpa.
Ett alternativ är att dra frånluften rakt ut genom yttervägg ovanför värmepannan. Det är en betydligt enklare åtgärd och minskar ju dessutom risken för kondens.
För att göra detta behöver man ju bryta tätskiktet men det borde väl inte vara några problem att göra högt upp vid taket och långt ifrån de "våtaste zonerna" i badrummet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Jag skulle tro att det finns många experter inom olika områden som delar med sig av erfarenheter och kunskap på forumet. Säkert flera rörmokare och plattsättare, tex. Förmodligen också någon som gjort liknande ingrepp tidigare.N Nylenskavillan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 825 inlägg
Om det är en takfot direkt ovanför utblåset så riskerar du att få upp varm och fuktig luft via takfotsventilationen till vinden. Inte bra. Det råkade jag ut för när en gammal torktumlares ventilation anslöts på det sättet.Krokkodriljo skrev:
Frånluften från min värmepanna går upp i mellanbjälklaget och via en innervägg på övervåningen upp på taket. Det har visat sig att spiroröret är felisolerat och det måste åtgärdas eftersom det blir blött av kondensvatten.
Det skulle innebära att man måste bryta upp innertak och innerväggar för att sedan kapa röret i bitar för att kunna trä på en isolerstrumpa.
Ett alternativ är att dra frånluften rakt ut genom yttervägg ovanför värmepannan. Det är en betydligt enklare åtgärd och minskar ju dessutom risken för kondens.
För att göra detta behöver man ju bryta tätskiktet men det borde väl inte vara några problem att göra högt upp vid taket och långt ifrån de "våtaste zonerna" i badrummet?
[bild]
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Ja, det har jag tänkt på men jag har ingen takfot och tänkte dra ut röret en bit från fasaden för att vara på säkra sidan.P Per i Hamrånge skrev:
Klicka här för att svara