Byggahus.se
Hej,

Vi är precis i slutskedet av badrumsrenoveringen.
Badrummet är rätt liter och vi har ont om plats för handdukshängare/krokar.
Så skulle vi sätta upp den handdukshängarw vi köpt för flera hundra med skruvar när vi börja fundera på om den nya elen kom för nära på ena sidan.
Men så blev det värre när jag fick se denna bilden hur han dragit k bak. Nu vågar vi ju inte sätta upp den alls för det kommer ju bli jätte svårt att inte träffa dom.
Sätter man verkligen så här kors och tvärs när det borde beräknas att handdukar och annat kan behövas sättas fast.

Har satt sådana där självhäftande på så många ställen som möjligt, men just den svarta fanns inte med det. Vägg under renovering i badrum med synliga rör och elinstallationer korsande oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska alltså sitt ovanför toan. Ni vet 2 stänger som ligger typ.

Förresten någon som vet hur det blir på väggen på matta om man tar bort elelr självhäftande ramlar ner.
 
Ser helt normalt ut tycker jag. Välj skruvar som är lagom långa så är det inget problem. De ska igenom kakel, våtrumsskiva och plyfan som antagligen sitter bakom. Jag skulle inte tveka att skruva upp något
 
T toolman77 skrev:
Ser helt normalt ut tycker jag. Välj skruvar som är lagom långa så är det inget problem. De ska igenom kakel, våtrumsskiva och plyfan som antagligen sitter bakom. Jag skulle inte tveka att skruva upp något
Asså. Ja de prata nåt om det också, men tänk om det skulle gå igenom liksom

Brukar man inte försöka dra elen mer rakt så de inte tar så mycket plats i väggen så att säga för framtida borrningae mm
 
A AlwaysAndForever skrev:
Asså. Ja de prata nåt om det också, men tänk om det skulle gå igenom liksom

Brukar man inte försöka dra elen mer rakt så de inte tar så mycket plats i väggen så att säga för framtida borrningae mm
Vanligast är att man drar kortaste rimliga väg, estetisk hänsyn tas inte i utrymmen som byggs igen.
 
BirgitS
Går det inte att limma handdukshängarna?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att limma handdukshängarna?
Det är ser jag börjat fundera på också.
Frågan är bara vilket lim som sitter bäst i ett badrums fuktighet med klinker bakom och tyngden av våta dusch handdukar.

Vet knappt vem man litar på att fråga efter allt vi råkat ut för I denna renoverimg
 
Det finns lim som håller gode tungt så där ska det inte vara problem.
Bara det finns yta att limma på so är nog allt lugnt.
Man ska väll hälst enligt rekommendationer ej borra genom tätskikt även fast det är långt från våtzonen.
 
BirgitS
Kan man limma fast duschdörrar som väger mer än 30 kg så ska det väl gå bra att limma handdukshängare.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Men som sagt. På den väggen så sitter det (förhoppningsvis) en 15mm plywoodskiva, och 13mm gips, och kanske ca 10mm kakel. Det betyde att om du sätter upp något med skruvar som är 40 - 45 mm (beror på hur tjockt det som skall skruvas upp är. Så får skruvarna maximalt fäste, längre skruv gör ingen nytta. Och du träffar inte slangen. Om skruven kommer mot slangen så flyttar sig slangen, utom om du skulle köra med långa skruvar just där den är fixerad genom regeln.

Så det är ingen risk att skruva upp något på den väggen.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Jag (som inte är elektriker) reagerar lite på de i mitt tycke tvära böjarna på de två slangarna som kommer ned från den övre apparatdosan. Dels onödigt tvära. Dels kan det vara svårt att få igenom trådar där.

Vad är det för dosa nere vid golvet? Hur sitter dosan i förhållande till dusch, badkar osv?
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag (som inte är elektriker) reagerar lite på de i mitt tycke tvära böjarna på de två slangarna som kommer ned från den övre apparatdosan. Dels onödigt tvära. Dels kan det vara svårt att få igenom trådar där.

Vad är det för dosa nere vid golvet? Hur sitter dosan i förhållande till dusch, badkar osv?
Det är ett gammalt uttag för gammalt el element
 
H hempularen skrev:
Jag (som inte är elektriker) reagerar lite på de i mitt tycke tvära böjarna på de två slangarna som kommer ned från den övre apparatdosan. Dels onödigt tvära. Dels kan det vara svårt att få igenom trådar där.

Vad är det för dosa nere vid golvet? Hur sitter dosan i förhållande till dusch, badkar osv?
Ja, onödigt med så tvära böjar men samtidigt går det utan större svårighet att trycka dragfjädern igenom. Reagerade på flexrörens färg, liknar de som finns på biltema, jula, byggmax osv. Har du haft besök av en elektriker?
 
A AlwaysAndForever skrev:
Det är ett gammalt uttag för gammalt el element
Men vad skall det användas till nu?
 
H hempularen skrev:
Men vad skall det användas till nu?
Inget.
 
A AlwaysAndForever skrev:
Inget.
De nya vi ska använda är satt högt upp så långt från dusch som går
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.