Byggahus.se
Jag ser fram emot gruppens synpunkter på att min brf styrelse nu beslutat ej tillåta uthyrning av garageplatser i andra hand.

Jag bor i en nybyggd bostadsrätt och erbjöds en garageplats hösten -22 när jag befann mig i Spanien vilket jag accepterade och samtidigt frågade jag kontaktpersonen om han kunde hjälpa mig att hyra ut densamma fram tills att jag återvände till bostaden på vårkanten.

Jag fick ingen sådan hjälp så platsen var tom tills jag kom hem.

Inför nästa säsong så hittade jag en person inom vår förening som var glad att kunna nyttja parkeringen under vinterhalvåret.

Jag talade med vår ordförande i annat ärende och då nämnde jag även för honom att jag avsåg att hyra ut platsen, varvid han undrade varför jag inte hyr ut även lägenheten samma tidsperioder.

Mitt svar var att detta inte är aktuellt.

Eftersom jag vistas utomlands under vinterhalvåret valde jag att hyra ut den för halva kostnaden vilket motsvarar månadshyran på kommunens utomhusparkering.

Nu i höst -23 så fick jag ett mail från nämnda ordförande att styrelsen nu på ett möte bestämt att inte tillåta uthyrning i andra hand, detta för att det finns en kö till garageplatserna.

Jag påpekade att detta kallar jag en kovändning från tidigare ståndpunkter och att min uthyrning istället gynnar den granne som önskar en plats då alternativet annars blir att platsen står tom hela vintern och någon granne får ingen plats alls.

Jag funderar nu på att kontakta hyresnämnden alternativt skriva en motion till nästa föreningsstämma att uthyrning delar av år skall tillåtas.

Eftersom jag är helt ny på denna på typ boende så ser jag fram emot er samlade kunskap inom detta område och vad som ni rekommenderar, tack!
 
  • Gilla
Raggsockan
  • Laddar…
Claes Sörmland
I och med att garageplatsen inte ingår i din lägenhet, garageplatsen är alltså inte upplåten som en del av bostadsrättslägenheten, så gäller det avtal du har med föreningen kring nyttjandet av den. Det räknas vanligen som ett lägenhetsarrende enligt jordabalken. Typiskt sett har du ingen rätt att hyra ut den i andra hand, det krävs föreningens medgivande för detta. Om ni inte redan avtalade om andrahandsuthyrning när ni avtalade om arrendet.
 
Redigerat:
  • Gilla
whak och 4 till
  • Laddar…
”Låna” då ut platsen till grannen i väntan på att din motion går igenom. Det kan de inte gärna hindra dig från att göra.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
”Låna” då ut platsen till grannen i väntan på att din motion går igenom. Det kan de inte gärna hindra dig från att göra.
8 kap. 23 § jordabalken sätter käppar i hjulet. Arrenderätten förverkas om TS gör så. Styrelsen kan då säga upp TS som arrendator.

Om nu styrelsen skulle orka bråka d v s.
 
Hahaha!

Gnidna svennar som ska kämpa om varenda krona.

Ett säreget folkslag som snart är historia.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Du har inget att sätta emot förutom att skicka in en motion och lobba för att den ska gå igenom.

Om ni har en kö borde du dock istället skicka in en motion och yrka för att ni ska höja hyran. Bäst vore om ni höjer tills det alltid finns 2-3 lediga platser. Då får föreningen in mest pengar, de boende som värdesätter en plats får en och du kan glatt hyra en plats under sommaren och säga upp den till vintern. Vinst för kollektivet, vinst för de som värdesätter en plats och vinst för dig!
 
  • Gilla
SirMayo och 5 till
  • Laddar…
P
Om man vänder på alltihopa..

så en person som likt ts är borta halvårsvis och nån granne listar ut detta och fulparkerar på ts plats systematiskt så kan han mista arrendet på den för att han "lånat ut" den men om man såklart ren lögn hävdar att det inte finns nån överenskommelse utan grannen bara fulparkerar där..

Borde vara rätt svårt att bevisa för föreningen att det finns en överenskommelse mellan ts och granne då båda såklart tiger om det..

nästa steg blir ju såklart att styrelsen kräver att alla som hyr parkering ska uppge vilket eller vilka regnummer som får stå på ens ruta.. för att kunna bötfälla alla som inte får stå på resp plats och att besökande gäster då aldrig kan stå på ens hyrda ruta.

Ja jag leker jävulens advokat ibland :)

ja det hade ju såklart troligen gått helt förbi styrelsen om man vart tyst om tilltaget..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P polaris78 skrev:
ja det hade ju såklart troligen gått helt förbi styrelsen om man vart tyst om tilltaget..
Så är det nog. Ibland skall man inte väcka den björn som sover...

Man kan ju förstå förbudet mot andrahandsupplåtelse då det inte är ovanligt att det missbrukas. Ibland hör man om medlemmar/hyresgäster som sitter på flera platser som hyrs ut i andrahand med rejäla påslag samtidigt som andra medlemmar står på kö för en plats.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
P
jo jag förstår absolut vart förbudet bottnar i.. folk förser sig och resulterar det inte i andrahandsuthyrningar så på vissa ställen så har det blivit långtidsparkering av husvagnar husbilar hästtransporter skrotbilar osv och så står halva föreningen parkerad på vägarna runt området..i väntan på plats..
ofta är för billiga P rutor det egentliga problemet och folk har kvar p platsen fast dom inte har behovet och den behålls utifall att...

Lika med garageplatser i vissa föreningar.. samma problematik
 
  • Gilla
  • Arg
kkk111222 och 3 till
  • Laddar…
På styrelsens sida - låt de som bor heltid i fastigheten ha parkeringsplatserna. Du som bor där efter säsong får cirkulera i området som vanliga dödliga.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
H
Du äger förmodligen inte
Mil Palmeras Mil Palmeras skrev:
Jag ser fram emot gruppens synpunkter på att min brf styrelse nu beslutat ej tillåta uthyrning av garageplatser i andra hand.

Jag bor i en nybyggd bostadsrätt och erbjöds en garageplats hösten -22 när jag befann mig i Spanien vilket jag accepterade och samtidigt frågade jag kontaktpersonen om han kunde hjälpa mig att hyra ut densamma fram tills att jag återvände till bostaden på vårkanten.

Jag fick ingen sådan hjälp så platsen var tom tills jag kom hem.

Inför nästa säsong så hittade jag en person inom vår förening som var glad att kunna nyttja parkeringen under vinterhalvåret.

Jag talade med vår ordförande i annat ärende och då nämnde jag även för honom att jag avsåg att hyra ut platsen, varvid han undrade varför jag inte hyr ut även lägenheten samma tidsperioder.

Mitt svar var att detta inte är aktuellt.

Eftersom jag vistas utomlands under vinterhalvåret valde jag att hyra ut den för halva kostnaden vilket motsvarar månadshyran på kommunens utomhusparkering.

Nu i höst -23 så fick jag ett mail från nämnda ordförande att styrelsen nu på ett möte bestämt att inte tillåta uthyrning i andra hand, detta för att det finns en kö till garageplatserna.

Jag påpekade att detta kallar jag en kovändning från tidigare ståndpunkter och att min uthyrning istället gynnar den granne som önskar en plats då alternativet annars blir att platsen står tom hela vintern och någon granne får ingen plats alls.

Jag funderar nu på att kontakta hyresnämnden alternativt skriva en motion till nästa föreningsstämma att uthyrning delar av år skall tillåtas.

Eftersom jag är helt ny på denna på typ boende så ser jag fram emot er samlade kunskap inom detta område och vad som ni rekommenderar, tack!
Du äger förmodligen inte garageplatsen utan har förfoganderätt till den, man kan inte hyra ut något man inte äger.
 
  • Gilla
  • Arg
kkk111222 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
jo jag förstår absolut vart förbudet bottnar i.. folk förser sig och resulterar det inte i andrahandsuthyrningar så på vissa ställen så har det blivit långtidsparkering av husvagnar husbilar hästtransporter skrotbilar osv och så står halva föreningen parkerad på vägarna runt området..i väntan på plats..
ofta är för billiga P rutor det egentliga problemet och folk har kvar p platsen fast dom inte har behovet och den behålls utifall att...

Lika med garageplatser i vissa föreningar.. samma problematik
Du kanske missade att jag hyr ut platsen för halva månadskostnaden, 550kr istället för 1100kr!
 
Claes Sörmland
B Boende45 skrev:
Hahaha!

Gnidna svennar som ska kämpa om varenda krona.

Ett säreget folkslag som snart är historia.
Du har inte träffat tyskar eller holländare...
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Inte helt okomplicerad fråga detta.

Eller ja, egentligen är det enkelt, det som styrelsen bestämmer är det som gäller.
Det som blir svårt är att formulera regler som upplevs vettiga och rättvisa, samt är enkla att administrera.

Jag hanterar själv denna fråga i den BRF där jag bor..... Det är tusan inte enkelt.
2a hands uthyrning är absolut inte ok, men visst tusan måste man få låta grannen som man umgås frekvent med ibland låna din plats.... Men vart går gränsen?

Något som kanske vore ett vettigt alternativ i ditt fall är att du har en dialog med styrelsen kring detta, informera om din situation och hur ditt behov av parkering ser ut.
Kanske går det att få till ett upplägg där du slipper bli debiterad för platsen det halvår du inte använder den, men att styrelsen då istället administrerar en tillfällig uthyrning till någon på kö-listan under tiden du inte nyttjar platsen?
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Min förening har regeln att om man hyr ut sin lägenhet i andra hand då får man även hyra ut sin parkeringsplats i andra hand. I övrigt så får man följa uthyrningsavtalet.

Jag förstår logiken med att man inte vill låta TS fritt hyra ut sin plats i andra hand. Jag tycker förslaget att föreningen förmedlar kontakt till lämplig andrahandshyresgäst låter som en bra kompromiss. Om någon som ligger långt fram i kön får möjlighet att parkera till lägre ordinarie månadskostnad samt att föreningen tar ut en förmedlingsavgift så tycker jag att man uppnår balans i det hela.

TS slipper betala hela hyran för en tom plats. Föreningen ger inte någon speciell fördel till en viss boende. Turordningen för parkeringsplatser behålls. Föreningen får kompensation för den ökade administrationen. Och föreningens parkeringsplatser nyttjas bättre.
 
  • Gilla
Mil Palmeras
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.