561 läst ·
2 svar
561 läst
2 svar
Brexit och materialinköp
Någon gång om året brukar jag köpa material från England. Vill helst dra på denna utgift fram till hösten men oroar mig för att det kommer kärva med leverans, tull, formulär etc. Någon mer än jag härinne har samma oro för litet hemmaföretag? Hur resonerar ni?
Tillägg: Läste just att Brexit tycks uppskjutas till hösten så mitt problem försvann lyckligt, åtminstone för i år!
Tillägg: Läste just att Brexit tycks uppskjutas till hösten så mitt problem försvann lyckligt, åtminstone för i år!
Redigerat:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Fast uppskjutningen är som längst t o m 31 Oktober, men målsättningen är att lämna redan under sommaren... fast det får vi ju se då
Brexit-avtalet som ger kaos i Storbrittaniens parlament är, om jag förstår det rätt, ett övergångsavtal om vad som sker vid tidpunkten för Brexit (29 mars, 12 april eller vilket datum det nu blir, om det blir något
). Framtida långsiktiga avtal gällande handel och annat kommer att förhandlas fram efter denna tidpunkt och skall vara helt klart först år 2025.
Enligt det nuvarande föreslagna Brexit-avtalet så kommer handeln att ske som tidigare fram till dec 2020 ( vilket säkert kommer att ändra sig iom det uppskjutna Brexit...) då ett handelsavtal beräknas vara klart som kan ersätta EU-handeln, se tullverkets info. Om det däremot blir ett hårt Brexit så blir det tullad och skattad handel, som från andra länder utanför EU eller med andra specialavtal, från Brexit-dag ett.
Så sker Brexit med avtal bör vi kunna handla med UK i EU-stil i ett par år till. Eller inte.
Enligt det nuvarande föreslagna Brexit-avtalet så kommer handeln att ske som tidigare fram till dec 2020 ( vilket säkert kommer att ändra sig iom det uppskjutna Brexit...) då ett handelsavtal beräknas vara klart som kan ersätta EU-handeln, se tullverkets info. Om det däremot blir ett hårt Brexit så blir det tullad och skattad handel, som från andra länder utanför EU eller med andra specialavtal, från Brexit-dag ett.
Så sker Brexit med avtal bör vi kunna handla med UK i EU-stil i ett par år till. Eller inte.
Klicka här för att svara