Byggahus.se
simjuric simjuric skrev:
Det kan inte röra sig om ett förvaltningsrättsligt beslut då det är fel myndighet som ska ha fattat beslutet.
Det är inte kommunen som är beslutande myndighet instrandskyddsfrågan om inte strandskyddet upphävs i samband med upprättandet av en detaljplan.

I alla andra fall är det länsstyrelsen som fattar beslut angående strandskyddet.

Kommunen kan således inte upphäva ett strandskydd utanför en detaljplaneprocess eller via annan process. Att det skulle vara fråga om ett förvaltningsrättsligt beslut skulle kräva först att det är rätt förvaltning som handlägger frågan, i detta fall skulle det då vara länsstyrelsen.

I övrigt så är det inte ett förvaltningsmässigt beslut detta. Strandskydddispens eller upphävande kan inte beslutas huxflux bara.
 
Bor själv på strandtomt och har utnyttjat en generell regel som säger att ingen dispens krävs för tillbyggnad eller komplementsbyggnad om hela den nya byggnaden är inom 15 meter från huvudbyggnad och minst 25 meter från vattnet. Som jag fattar det gäller den i hela landet det. Kanske kan fungera för TS.
 
  • Gilla
doubleH och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Bor själv på strandtomt och har utnyttjat en generell regel som säger att ingen dispens krävs för tillbyggnad eller komplementsbyggnad om hela den nya byggnaden är inom 15 meter från huvudbyggnad och minst 25 meter från vattnet. Som jag fattar det gäller den i hela landet det. Kanske kan fungera för TS.
Kan du länka till var denna generella regeln finns dokumenterad?
Hade ju förenklat för många - inte minst mig själv...
 
D doubleH skrev:
Kan du länka till var denna generella regeln finns dokumenterad?
Hade ju förenklat för många - inte minst mig själv...
Miljöbalken.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808

Kap 7 behandlar skydd av områden. I paragraf 17 står bestämmelsen som @nybyggarn3 refererar till.

Handritad skiss av en tomtplan med huvudbyggnad, komplementbyggnad och avståndsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit. La till länk till Miljöbalken.
 
  • Gilla
doubleH och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Miljöbalken.

[länk]

Kap 7 behandlar skydd av områden. I paragraf 17 står bestämmelsen som @nybyggarn3 refererar till.

[bild]
Tack för att du klargjorde det. Jag bor, precis som ts, utanför både detaljplanerat område och sammanhängande bebyggelse. För mig innebär det att jag får uppföra komplementsbyggnader mer eller mindre fritt på tomten, utan att ansöka om bygglov eller göra bygganmälan, så länge jag respekterar bestämmelserna ovan. Dessutom får jag, med angränsande fastighetsägares tillåtelse, bygga ända ut mot tomtgräns.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
H
M MetteKson skrev:
Miljöbalken.

[länk]

Kap 7 behandlar skydd av områden. I paragraf 17 står bestämmelsen som @nybyggarn3 refererar till.

[bild]

Edit. La till länk till Miljöbalken.
Detta var ju superintressant!
Någon som vet om detta gäller i Västra Götaland? För jag antar att det är länsstyrelsen som tar beslutet och det då gäller för hela länet?
 
M MetteKson skrev:
Miljöbalken.

[länk]

Kap 7 behandlar skydd av områden. I paragraf 17 står bestämmelsen som @nybyggarn3 refererar till.

[bild]

Edit. La till länk till Miljöbalken.

Hej,

detta är inte en generell regel utan en möjlighet för en kommun att tex ha lokala föreskrifter som medger det ovan. Det går inte att utifrån lagstiftningen säga att det är en generell regel som gäller över hela landet. denna gäller där föreskrifter medger det.
 
H
Bifogar beslutet från länsstyrelsen. Det som jag maskar är namn, kommun och fastighetsbeteckning.
Dokument från Länsstyrelsen med text och flera överstrukna områden för att dölja känslig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett officiellt beslut från Länsstyrelsen med viss text maskerad för integritet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H husdrommaren skrev:
Bifogar beslutet från länsstyrelsen.
Där står ju svart på vitt att det avser befintliga byggnader samt den mulltoa som var under uppförande 2008 och som skall vara klar 2013-12-03, för knappt 8 år sedan.
Sedan får ni köra bort nyfikna o-gäster från hela tomten eftersom den får tas i anspråk som tomtplats.
Det är varken mer eller mindre än så.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Där står ju svart på vitt att det avser befintliga byggnader samt den mulltoa som var under uppförande 2008 och som skall vara klar 2013-12-03, för knappt 8 år sedan.
Sedan får ni köra bort nyfikna o-gäster från hela tomten eftersom den får tas i anspråk som tomtplats.
Det är varken mer eller mindre än så.
Min förhoppning/ fråga var att kunde man tolka kommunens brev som att de anser att strandskyddet är upphävt på vår tomt. Men jag har förstått på svaren att: nej, det kan jag ej.
 
Njae, man skall vara försiktig med att tolka beslut som något annat än exakt vad de säger- Just det här fallet var dessutom mycket tydligt - så är det inte alltid.
 
H
Tack för all input!
Jag sitter nu och försöker formulera strandskyddsdispensen.
Vad tror ni om detta:
Under rubrik beskrivning av platsen har jag skrivit:
2280 kvm tomt, skog bakom och på sidorna. Sjön är framför fastigheten. Skogsvägen som leder fram till fastigheten ligger bakom huvudstugan.

beskrivning av åtgärden:
Tillbyggnad, entré, 1 sovrum, 1 liten klk, 1 allrum samt ett dusch och apparatrum.

åtgärder för att minimera påverkan av växt- och djurliv samt allemansrättslig åtkomst:
Tillbyggnaden kommer placeras på plintar, precis som befintliga byggnader så mao ingen platta ska gjutas eller liknande. Tillbyggnaden placeras helt inom den tidigare bestämda tomtplatsen så ingen utökning av hemfridszonen sker. Andra byggnader ligger närmare vattnet än tillbyggnaden. Tillbyggnaden är placerad så långt bak på tomten som det går.
Motivera hur din ansökan uppfyller särskilda skäl för din dispens:
Området har lagligt tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syfte.
Den bef. Bostadsbyggnaden medför att fastigheten under en längre tid har varit ianspråktagen för bostadsändamål enligt Länsstyrelsens beslut 2008-12-03. Tillbyggnaden sker inom tomtplatsen som beslutades 2008-12-03.

vad tror ni? Bra eller dåligt, ska jag lägga till eller ta bort saker?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Tack för all input!
Jag sitter nu och försöker formulera strandskyddsdispensen.
Vad tror ni om detta:
Under rubrik beskrivning av platsen har jag skrivit:
2280 kvm tomt, skog bakom och på sidorna. Sjön är framför fastigheten. Skogsvägen som leder fram till fastigheten ligger bakom huvudstugan.

beskrivning av åtgärden:
Tillbyggnad, entré, 1 sovrum, 1 liten klk, 1 allrum samt ett dusch och apparatrum.

åtgärder för att minimera påverkan av växt- och djurliv samt allemansrättslig åtkomst:
Tillbyggnaden kommer placeras på plintar, precis som befintliga byggnader så mao ingen platta ska gjutas eller liknande. Tillbyggnaden placeras helt inom den tidigare bestämda tomtplatsen så ingen utökning av hemfridszonen sker. Andra byggnader ligger närmare vattnet än tillbyggnaden. Tillbyggnaden är placerad så långt bak på tomten som det går.
Motivera hur din ansökan uppfyller särskilda skäl för din dispens:
Området har lagligt tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syfte.
Den bef. Bostadsbyggnaden medför att fastigheten under en längre tid har varit ianspråktagen för bostadsändamål enligt Länsstyrelsens beslut 2008-12-03. Tillbyggnaden sker inom tomtplatsen som beslutades 2008-12-03.

vad tror ni? Bra eller dåligt, ska jag lägga till eller ta bort saker?

Hej,
Miljöbalkens skäl till dispens är angivna i en lista och den är uttömmande. I ditt fall är det särskilda skälet för dispens att marken
  1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,
Att det finns ett tidigare besluta som anger en tomtplatsavgränsning påvisar tydligt att marken redan är ianspråkstagen och varit det under en längre tid.

Dina argument är bra och går i linje för det särskilda skälet för att Lst ska medge en dispens.

Hälsningar Ricardo
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H
simjuric simjuric skrev:
Hej,
Miljöbalkens skäl till dispens är angivna i en lista och den är uttömmande. I ditt fall är det särskilda skälet för dispens att marken
  1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,
Att det finns ett tidigare besluta som anger en tomtplatsavgränsning påvisar tydligt att marken redan är ianspråkstagen och varit det under en längre tid.

Dina argument är bra och går i linje för det särskilda skälet för att Lst ska medge en dispens.

Hälsningar Ricardo
Kanon, tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.