Hej, imorgon är det dags för brandskyddskontroll.. På förra kontrollen fick jag anmärkning på att källardörren inte är EI30. Dörren har suttit där sen huset byggdes -68. Enda som är gjort i pannrummet, är att oljetanken är borttagen samt en pelletsbrännare är installerad i kombipannan.

Taket är dubbelgips sen nybygge, golv samt väggar är betong. Om dörren suttit där sen det byggdes bör jag väll inte behöva byta ut den?

Har sökt om det är så att jag får ett ultimatum av kontrollanten. Har fått fram att sätta plåt på insidan av dörren, dubbelgips på insidan av dörren eller en mineritskiva. Dörren är en tryck tror jag den kallas, slår jag knytnäven i den kommer den ut på andra sidan om jag förklarar så Så varken dubbelgips eller minerit är ett alternativ. Vilken tjocklek på plåt kan godkännas? Vill helst slippa byta karm och dörr

S
Ibland är sotare inte helt pålästa på gällande förordningar utan kan slå ner på t.ex pannrumsdörr av trä.
När pannans effekt understiger 60 kW ställs inga krav på avskilt pannrum om huset är en villa, utan hela huset inklusive pannrum betraktas som en enda brandcell. Hänvisa till BBR 5:427.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.