Jag ska dra el i en bostad som skall hyras ut, ägaren och hyresvärden köper all material och har köpt ECA brandklassad EKK. All el ska dras nytt utanpåliggande och det går åt ca 100m. Jag tycker det skall vara DCA klassad, har jag rätt i min sak eller är jag petig?

Är det verkligen EKK, dvs PVC-isolerad kabel?

J J-banan skrev:
Sådan kabel
[länk]
Jag trodde inte någon köpte PVC-kablar längre. De är ju ganska elaka när de brinner...

Mao ytterst olämpligt att att använda sig utav?

DCA är väl ett grundkrav åtminstone för bostäder?
Men du kan ju alltid upplysa dom om vad som gäller.

Spännande!

På grossarna är det knappt någon som har PVC på lager idag. Går det beställa brukar den inte vara något billigare, heller dyrare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S Sebbegb skrev:
Beror väl på byggnadsklassen, om jag förstått reglerna rätt…

”Boverkets föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i händelse av brand i byggnader, BFS 2024:7 – 5 kap. Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgaser inom byggnad, 23 §[bild]
23 §

Kablar i byggnadsklass 1 och 2 ska vara utformade i lägst brandteknisk klass Dca-s2,d2.

Kablar i byggnadsklass 3 ska vara utformade i lägst brandteknisk klass Eca…”
Tekniskt sätt så är det alla bostäder under 200 kvm

R Robert-san01 skrev:
Spännande!

På grossarna är det knappt någon som har PVC på lager idag. Går det beställa brukar den inte vara något billigare, heller dyrare.
Det är väl typ på Jula, Malmbergs och elbutik såna kablar förekommer, inte precis grossist. Annars köper jag halogenfritt, nu har kund handlat

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S Sebbegb skrev:
Beror väl på byggnadsklassen, om jag förstått reglerna rätt…

”Boverkets föreskrifter och allmänna råd om säkerhet i händelse av brand i byggnader, BFS 2024:7 – 5 kap. Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgaser inom byggnad, 23 §[bild]
23 §

Kablar i byggnadsklass 1 och 2 ska vara utformade i lägst brandteknisk klass Dca-s2,d2.

Kablar i byggnadsklass 3 ska vara utformade i lägst brandteknisk klass Eca…”
Men om det gäller en villa som skall delas upp till 2 lägenheter så är det flerfamiljshus och inte tillåtet med ECA? Eller har jag fel

J J-banan skrev:
Men om det gäller en villa som skall delas upp till 2 lägenheter så är det flerfamiljshus och inte tillåtet med ECA? Eller har jag fel
Jag vet inte om det är så svart på vitt faktiskt. Har du tur finns det någon dokumentation eller projektering som klargör vilka brandskyddskrav som gäller för projektet

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Småhus har en eller två bostäder. Flerfamiljshus har tre eller fler.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
A
Här är byggnadsklasserna man hänvisar till: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ensionerande-forutsattningar/byggnadsklasser/

Man behöver alltså som ni är inne på kontrollera om det är byggnadsklass 3 eller inte.

Det låter väl som att de flesta villor är byggnadsklass 3?

Byggnadsklass 3: en- och tvåbostadshus oavsett storlek som har ett eller två plan ovan mark

Lathunden från elinstallationsreglerna:

• Screenshot_20260729_202717_PDFgear.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.