4 678 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Bräder som fondvägg
Tjenare, någon som har erfarenhet av o sätta bräder som fondvägg? Ska börja renovera sovrummet med nytt golv och tapeter hade jag tänkt.
Mått på bräder? Ska man sätta dom kloss emot varandra? Sätta nåt mellan vägg o bräderna?
Kom gärna med lite tips o idéer
Mått på bräder? Ska man sätta dom kloss emot varandra? Sätta nåt mellan vägg o bräderna?
Kom gärna med lite tips o idéer
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Välkommen till forumet!
Med bräder gissar jag att du menar lite ”ruffigare” sågat virke och inte typ pärlspont. Annars är ju det en klassiker som väggbeklädnad.
Jag hade nog valt z-panel, som är spontat virke och alltså täcker helt och målat i en bra kulör. Antingen limmar man dit den med montagelim, spikar eller skruvar fast den, beroende på vad du har för vägg. Vill du ha en distans bakom skruvar du dit 45x45 regel bakom, eventuellt lite isolering så det inte blir så ihåligt ljud. Distansen mellan vägg och ”vägg” går ju fint att utnyttja för att gömma kablar, eller om den inte täcker hela väggen, sätt en led-remsa bakom kanten för lite belysning.
Med bräder gissar jag att du menar lite ”ruffigare” sågat virke och inte typ pärlspont. Annars är ju det en klassiker som väggbeklädnad.
Jag hade nog valt z-panel, som är spontat virke och alltså täcker helt och målat i en bra kulör. Antingen limmar man dit den med montagelim, spikar eller skruvar fast den, beroende på vad du har för vägg. Vill du ha en distans bakom skruvar du dit 45x45 regel bakom, eventuellt lite isolering så det inte blir så ihåligt ljud. Distansen mellan vägg och ”vägg” går ju fint att utnyttja för att gömma kablar, eller om den inte täcker hela väggen, sätt en led-remsa bakom kanten för lite belysning.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Råspont är vanligt att sätta på vägg och blir fint med lite springor när dom torkat. Måla eller betsa innan du spikar upp dom om du inte vill se trävitt i springorna. Spika med dyckert.
Även ytterpanel är poppis att sätta som fondvägg, antingen målar du väggen i en mörk kulör eller häftar en mörk markduk eller liknande innan montage. Det för att springorna ska bli mörka istället för att du ser väggen när det torkar isär.
Lycka till!
Även ytterpanel är poppis att sätta som fondvägg, antingen målar du väggen i en mörk kulör eller häftar en mörk markduk eller liknande innan montage. Det för att springorna ska bli mörka istället för att du ser väggen när det torkar isär.
Lycka till!
Klicka här för att svara