Hejsan

Jag hoppas på er hjälp angående granit.
Vi har slängt ut förfrågningar till många olika stenhuggeri angående vår bänkskiva som vi vill ha i grå bohusgranit...

Vi har fått två offerter på kring 30 000 kr samt några på nästan 50 000 kr.

Självklart drar man åt de billigare.. Men går vi på en nit då? Va kan skilja så mycket så det är värt 20 000??
Kan de vara skillnad i kvaliten på stenen?

Mycke tacksam för hjälp
/ Evelina

Grå bohusgranit finns det några varianter av. Stenen skall vara av klass 1 och vara relativt finkornig.
Begär samtidigt att få den impregnerad så den står emot fläckar från fett och starkt färgade vätskor.
Detta är särskilt viktigt om stenen är mattslipad. AKEMI har ett medel som är livsmedelsgodkänd.
Vi har ljusgrå sten som nu är inne på fjärde året och är som nya fortfarande.
De levererades oimpregnerade men vi fick hjälp med rengöring och impregnering av en svensk stenfirma.
cgksten.se är företaget som hjälpte oss att få skivorna återställda. Priserna vet jag inget om.

När det gäller Grå Bohus till bänkskiva i köket så kör 95% av alla stenfirmor med samma Bohus.
Vilka företag har du tagit in offerterna från? Har själv jobbat i 5 år med att sälja bänkskivor.
Om du skriver ner dina mått och hur diskbänk/häll ska monteras så kan jag se ganska snabbt om det är vettiga priser.

Hejsan.

Så snälla ni är.

Den ena Offerten på 30 000kr kommer från Ystad stenhuggeri. Känns helt seriös, svarat på alla mina frågor och lämnat "riktig" offert på mail med allt specat. Man blir ju lite paranoid och när det skiljer så mycket i pris..
Dock gör han väldigt mycket reklam för silestone, att kvartskompositen skulle vara mycket bättre är granit? Åsikter om detta?

Vårt kök är ett L-kök med köksö. Vi behöver två längder 60 cm djup/bred, en som är 200 cm lång och en som är 205 cm lång. Hål för blandare , disklåda och popup uttag.
Här ska vi också ha stänkskydd i granit på väggen som är ca 25-30 cm högt och 2 cm tjockt.. (Måste den verkligen vara så tjock?)

Sen har vi köksön som är 200 cm lång och 90 cm djup med hål för häll.

Vanlig fasning och vanligt polerad vill vi ha den.

Tackar så mycket.

/Evelina

Silestone är ett lämpligt substitut till granit då skivan ska vara vit, eller väldigt ljus, eftersom det inte finns några vita granitsorter. Silestone bättre? På vilket sätt? Nja, han får antingen bättre provision på Silestone, eller så kan han inte skaka fram granitskivor som uppfyller dina förväntningar.

Ja det är säkert så att marginalerna/provisionen är bättre på silestonen för honom...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.