Hej!
Jag är på jakt efter en bra acktank i storleken 750-1000 l. Kraven är:
- Bra isolering, kommer köra elpatron i tanken på sommaren för att på varmvatten. Vill inte värma hela källaren då.
- Slingor för varmvattnet, med en förvärmningsslinga i botten.
- Gärna fyrkantig, eller möjligen oval. (För att kunna få in den genom dörrarna i källaren.)

Har ni några idéer så ös på med dem bara! :) Tanken ska stå i källaren och laddas via kulvert från ett uthus.

köp en oisolerad och isolera så mycket du vill, då kan du ju få precis vilka mått du vill på den..

samma med slingorna bara att beställa när du beställer tanken, se till att få dom utsträckta en del så att dom täcker
större delen av höjden på tanken..

vad gäller kulvert delen så är jag inte så haj på det, men laddningen ska ske från sidan på tanken så att luften inte kan störa..

Dalatank 750 och 950L har nog bästa isolering, 90mm PUR och bästa solslinga. inte lönt att experimentera själv. kolla www.stocksbro.se

kolla även in akvaterm, om man vill köra färdigisolerat så är detta enligt mitt tycke rolls rollsen.

100mm pur, och invändiga skiktplåtar, laddning i sidan m.m.

www.akvaterm.fi slår dalatanken på fingrarna...

Runda är billigast.. Fyrkantiga måttbeställda kan du tex köpa av extuna i Falun. Men vill du ha bra isolering så strunta i de dyra färdigisolerade, köp en oisolerad , regla upp runt den och fyll med minst 20-40 cm isolering (mest på toppen)..Det blir både billigare och bättre.. Fundera också på om det faktiskt inte är bättre med extern värmeväxling + tappvattenautomat (Lite mer pumpar, men kamrörsslingor i tanken är faktiskt väldigt dyra de med..)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.