Byggahus.se
jag tror min mormor hade den duschkabinen på början av 80 talet

hur ser det ut oss grannarna alla har väll inte badrum från 60talet
 
Ombyggnaden har börjat. Fixerat avloppet på duschkabinen, ordnat med avloppsfall och monterat ihop halva.

Nu behöver man bara bärhjälp att lyfta upp halva kabinen på karet och ensam som man är. Får leta lite i grannskapet.
 
  • Ett badrum under renovering med duschkabin, kakelväggar och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Kul att det går framåt. :D
 
sådär fick till det.

Tyvärr fanns det inte vinklad kort slang på bauhaus så fick ta R15utv x R15inv 90gr vinkel.

Var lite trixigt att få till det med gängtejpen så det inte läckte (därför lite blött kring golvbrunnen), men efter ett par försök så satt det.

köpte ny blandare också. Fastighetsskötaren sa att det var okej med valfri blandare bara man byter vid utflytt, och jag har ju precis flyttat in..

Nu ska man låta det vara inkopplat under tryck någon dag och se så det inte läcker där det är gängtejpat. Läcker det så droppar det ner direkt i golvbrunnen så ingen direkt fara utan blir mest som ett läckagetest.

Så får man hålla koll på det och ta med toalettpapper där under vinkelkopplingen och se om det blir blött.

Flexibla metallvattenslangar anslutna till vägg, troligen under diskbänk, med avstängda ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk säkerhetskedja på vit dörr, hörn av rum, säkerhetsanordning, dörr låsesystem, interiör, enkel dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom hörndusch med frostade glasdörrar i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett golv i en dusch med vatten, avloppssil, och slangen från ett avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bara dörrarna o duschstången kvar.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
OT, jag vet:
Hur tänkte dom när dom drog röret till kranen ?
Hade det inte varit enklare att dra ett kort rör (se markering)?
Vit rörkonstruktion med kranventiler mot kaklad vägg, troligen del av VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är det en nybildad bostadsrätt? tänker på åldern av själva badrummet
 
M maria01 skrev:
är det en nybildad bostadsrätt? tänker på åldern av själva badrummet
Vet ej, men huset är byggt 1967
 
S sebastiannielsen skrev:
Som jag sa, så finns det en ballofix före toaletten som stänger av allt vatten i badrummet.

För de lägenheter som saknar sådan avstängning (eller om arbete ska göras före ballofixen) måste dock styrelsens tillstånd inhämtas + beslut tas på styrelsemöte för all form av arbeten på vattnet - och detta gäller i alla föreningar.
Så funkar inte lagen. Enligt lagen har man som bostadsrättsinnehavare en skyldighet att hålla lägenheten i gott skick. Adekvat lösning för att kunna tvätta sig anser jag omfattas av gott skick. Således är det inget föreningen kan medge tillstånd för.

Förening/styrelse/fastighetsskötare ska dock vara behjälpliga vid behov och jag är av åsikt att om huset/fastigheten har en viss beskaffenhet så kan man ställa krav på hur en viss åtgärd ska göras. Typ om en standardåtgärd riskerar skada föreningens hus/fastighet om inte extra hänsyn tas.

Men vad gör man om föreningen ställer sig på tvären? Just i fallet med vattenavstängning så kan man faktiskt frysa rören.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
så kan man faktiskt frysa rören.
Precis, en perfekt lösning.

Det jag menade var att om vattenavstängning inre finns i lägenheten (ioch bortsett från frysning), så måste ingrepp göras i gemensamma utrymmen, dvs stänga av vattnet, och då blir det lite som att börja byta ut lampor i trapphuset ungefär.

Därav att föreningen kan kräva någon form av tillåtelse.

I vissa föreningar finns det inte ens enskild vattenavstängning för varje lgh, och finns det då ingen möjlighet att frysa, t.ex. om rören är inbyggda, då måste grannar informeras om vattenavstängning i förväg etc.

Googlade runt lite på det och fann några stadgar där vattenavstängningen är gemensam per våningsplan lr t.o.m. hela huset och att föreningen då gärna ser att man bokar upp arbeten gemensamt så att flera lgh-innehavare kan arbeta på vattnet under EN vattenavstängning.
 
S sebastiannielsen skrev:
Därav att föreningen kan kräva någon form av tillåtelse.
Detta tycker jag är en beskaffenhet av huset som jag tycker är relevant. Om en avstängning drabbar väldigt många så är det rimligt att det utförs under en tidpunkt som orsakar minst störning.

Det jag vill komma till är att rätten att få en avstängning i princip är absolut, man ska heller ej fråga om man får tillstånd att stänga av vattnet då det kan ge uppfattningen att man kan besvara det med ett nej. Det man ska fråga om är när man kan få en vattenavstängning.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.