Hej,
Är igång med att byta syll i en oisolerad källare (väggen på ena bilden är de enda som är isolerad.) Anledningen är att de är, vad jag tror, behandlade med cuprinol vilket jag förstått inte är det bästa att vistas i. Luktar dock inget extremt vad jag kan känna. Sen är det lite av ett kul projekt med 🙂.

Jag tänker byta bitvis för att avlasta och givetvis använda ”syllskydd” för att förebygga fuktvandring. Är det något speicellt jag behöver tänka på i övrigt? Exempelvis när man sågar/bryter ingen gamla syllen, är det problematiskt att inandas etc?
 
  • Installationsarbete, isolering, en del av väggen borta, träspån på golvet, svart plast, konstruktionen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering; isoleringen syns, träreglar, väggar, mögel på betong, röd golvbeläggning, skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte hört talas om att det skulle vara farligt iallafall inte vid kort exponering. Men vid allt rivningsarbete är det bra att ha skyddsmask. Rivningsdamm är ohälsosamt i största allmänhet.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har inte hört talas om att det skulle vara farligt iallafall inte vid kort exponering. Men vid allt rivningsarbete är det bra att ha skyddsmask. Rivningsdamm är ohälsosamt i största allmänhet.
Tack för svar!
 
En torr cuprinolbehandlad regel är i min värld ofarlig.
 
  • Gilla
seerikand
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är inte farligt. Om du är känslig för damm och "ovanliga" ämnen pga astma eller liknande så kan du dra på dig en helt vanlig mask.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En torr cuprinolbehandlad regel är i min värld ofarlig.
Ok, stort tack för svar :)!
 
H hempularen skrev:
Har inte hört talas om att det skulle vara farligt iallafall inte vid kort exponering. Men vid allt rivningsarbete är det bra att ha skyddsmask. Rivningsdamm är ohälsosamt i största allmänhet.
Tack för input - mask har varit på hela dagen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.