K
Hej!

Jag har en hel uppsjö Bosch Professional batterimaskiner (18v) och har alldeles nyligen köpt en "skaftdammsugare" från Bosch (series 8). Har hund, och måste säga att jag älskar dammsugaren! Effektiv, och skönt att slippa släpa fram det stora aset varje gång jag vill dammsuga upp lite hundhår eller indraget grus.

Nu till min fråga - är det någon som vet om jag, med adapter, kan använda batterier från batterimaskinerna till dammsugaren? Någon som provat?

Reklambild för Bosch batterisystem, dammsugare i hand, betoning på kompatibilitet och effektivitet.

K
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tro att det är denna du söker:
[länk]
Kikat på just sådana.
Blev dock osäker...

K Kardan79 skrev:
Kikat på just sådana.
Blev dock osäker...
Vad blev du osäker över?

Jag har nått liknande för att använda blå Bosch på ryobimaskiner.

Hej!

Fungerar bra jag har köpt en sådan adapter.

Man kanske får vara lite försiktig så man inte överbelastar den "gröna maskinen" .

K
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad blev du osäker över?

Jag har nått liknande för att använda blå Bosch på ryobimaskiner.
Jag vill inte döda den nya dammsugaren för 5000kr. Det finns vad jag vet inga adapters från Bosch. Rör sig om mer eller mindre skräpiga produkter från Kina, och vi vet ju alla att barn inte har någon känsla för kvalitet...

Är bara allmänt nojig över att adaptersen är kass, eller att det inte ska vara lämpligt att kombinera dammsugaren och de andra batterierna.

K Kardan79 skrev:
Jag vill inte döda den nya dammsugaren för 5000kr. Det finns vad jag vet inga adapters från Bosch. Rör sig om mer eller mindre skräpiga produkter från Kina, och vi vet ju alla att barn inte har någon känsla för kvalitet...

Är bara allmänt nojig över att adaptersen är kass, eller att det inte ska vara lämpligt att kombinera dammsugaren och de andra batterierna.
Det som skulle kunna förstöra är om adaptern är felkopplad (låter inte troligt) eller om man använt en funktion i de gröna batterierna som inte finns i de blå, vilket inte heller låter troligt.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
P
@Roger57 är du fortfarande nöjd med din adapter?

Fick nyss hem två adaptrar en blå till grön och en grön till blå.
Köpte nyligen en blå bosch röjsåg och tänkte att istället för att köpa ett nytt stort batteri till den skaffa en adapter så jag kan använda mina gröna batterier till den, som jag har både fler och större av.
och så fick det följa med en adapter åt andra hållet också, säkert bra att ha...

Nu till det luriga.
Den blåa röjsågen startar inte ens med det gröna batteriet, men fungerar utmärkt med den blåa skruvdragaren 😲🤔
Någon som vet vad det kan bero på?
Har de luriga tyskarna fått till någon funktion för att identifiera om det är originalbatteri eller inte anslutet?

Testade att mäta med multimeter på röjsågen med bara adaptern monterad, och den gav utslag när man "startade" så jag blir inte klok på detta. Och det fungerade som sagt till skruvdragaren...

Och så blev jag nyfiken vad de andra kontakterna på batterierna har för funktion, adaptern släpper ju uppenbarligen bara igenom plus och minus pol.
Är de för laddning?

• Adapter i plast med metallkontakter, avsedd för att ansluta olika batterityper, placerad på en bordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart batteriadapter med texten "BOSC18B" och röd knapp, för Bosch 18V Lithium batterier.
    Skapa konto
  • Närbild av en blå och grön kretskortadapter med lödpunkter och komponenter, eventuellt för batterianslutning till en röjsåg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.