3 767 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Bosch LR7/PLL360/GLL3-80
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Hej,
Fick idag hem min LR7 och en GR500, som jag chansade och beställde till min PLL 360, men jag räknade med en uppdatering om det inte ville fungera.
Tydligen så var så fallet, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför, är det olika våglängder som ställer till det? Min PLL360 har 635 nm.
Fick idag hem min LR7 och en GR500, som jag chansade och beställde till min PLL 360, men jag räknade med en uppdatering om det inte ville fungera.
Tydligen så var så fallet, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför, är det olika våglängder som ställer till det? Min PLL360 har 635 nm.
Har din laser ett läge för användning med mottagare? Det är en förutsättning för att det skall fungera. När lasern står i "mottagarläge" pulserar linjerna (så snabbt att du inte ser det) istället för att lysa konstant.
635 nm är "standardvåglängden" för rött laserljus - tex GLL3-80, som funkar med mottagare, använder den. GLL3-80 kan dock pulsera linjerna. Det är alltså inte våglängden som är problemet.
Jag tror att de gröna (PLL) inte har denna funktion, men för din skull hoppas jag att jag har fel...
635 nm är "standardvåglängden" för rött laserljus - tex GLL3-80, som funkar med mottagare, använder den. GLL3-80 kan dock pulsera linjerna. Det är alltså inte våglängden som är problemet.
Jag tror att de gröna (PLL) inte har denna funktion, men för din skull hoppas jag att jag har fel...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag listade ut detta när jag kollade i manualen, att jag inte gjorde det innan... men jag drog en chansning, förr eller senare skulle jag behövt en bättre laser ändå 
Men då är frågan, är det någon skillnad på GLL3-80 P/C mer än bluetooth? Har även sett att det ser ut att finnas två varianter av GLL3-80 utan C, ”skydden” för lasrarna ser lite olika ut?
Vad har ni för någon?
Det bästa hade ju varit en ren rotationslaser, men känns som jag har lite andvändning för en sådan i framtida renovering, det är i så fall just nu under dräneringen.
Men då är frågan, är det någon skillnad på GLL3-80 P/C mer än bluetooth? Har även sett att det ser ut att finnas två varianter av GLL3-80 utan C, ”skydden” för lasrarna ser lite olika ut?
Vad har ni för någon?
Det bästa hade ju varit en ren rotationslaser, men känns som jag har lite andvändning för en sådan i framtida renovering, det är i så fall just nu under dräneringen.
För dräneringen lär du klara dig med en korslaser för att ta ut de höjder du behöver. Schaktbottens fall är ändå klart lättast att få till med ett hederligt vattenpass på en lång planka.
Jag har en GLL 3-80 CG som jag är grymt nöjd med.
Jag har en GLL 3-80 CG som jag är grymt nöjd med.
Klicka här för att svara