Hej,

Har problem med vår Bosch diskmaskin modellnr: SGU46M15SK/01.
13 år gammal så det kanske är dags...

Den låter ok ner till 1 min kvar då den bara fortsätter att diska (låter det som). Den slutar inte. Öppnar man efter en stund är det fullt med vatten.
Jag har rensat filter, gjort rent runt impellern, kollat backventilgummit.
Jag har gjort rent slangarna med röd pil. Jag har gjort rent givarhuset, grön pil.
Den tömmer vatten utan problem när man påverkar den röda flottören.

Någon som har en aning?

• Interiör av Bosch diskmaskin med röda och gröna pilar som pekar på olika delar som rengjorts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
det givarhuset ser inte ut att vara i fungerande skick
går att köpa nytt väldigt billigt

• Gilla
ulsa
  • Laddar…
Tack för svar!

Ca 500 inkl frakt hittade jag.

Det finns inget enkelt sätt att kontrollera funktionen på givarhuset?
Alternativt att jag plockar isär och rengör det ordentligt. Tyckte det såg relativt okomplicerat ut, men skenet kanske bedrar...

Skulle ett fel på huset kunna göra att diskmaskinen när det är 1 min kvar på programmet fortsätter åtminstone 15 min?

Edit: Har hittat ett par andra trådar där diskmaskiner med samma symptom fungerat efter grundlig rengöring av hela paketet så det får bli ett försök först.

Redigerat:
P
Om man tar isär det helt så finns det en kanal som inte syns från utsidan.

Tog isär givarhuset helt och rengjorde allt väldigt noga. Den fortsätter dock diska ändå trots att tiden tar slut.
Gissar på något annat och att det kanske inte är värt att lägga pengar på en maskin som är 13 år gammal.

P
värmer den?

electroluxaren skrev:
värmer den?
Tror inte det. Allt är kallt när jag öppnar.

P
då har du felet där!
element eller givaren vid elementet
kan iofs även vara kontrollen

• Gilla
ulsa
  • Laddar…
U ulsa skrev:
Hej,

Har problem med vår Bosch diskmaskin modellnr: SGU46M15SK/01.
13 år gammal så det kanske är dags...

Den låter ok ner till 1 min kvar då den bara fortsätter att diska (låter det som). Den slutar inte. Öppnar man efter en stund är det fullt med vatten.
Jag har rensat filter, gjort rent runt impellern, kollat backventilgummit.
Jag har gjort rent slangarna med röd pil. Jag har gjort rent givarhuset, grön pil.
Den tömmer vatten utan problem när man påverkar den röda flottören.

Någon som har en aning?
Vet att denna tråd är gammal. Men jag svarar ändå eftersom det alltid kan hjälpa någon som sitter och googlar efter info, precis som jag gjorde igår utan att hitta nån lösning.
Jag hade exakt samma symtom på min Siemens integrerade diskmaskin från 2004 igår. Men jag hade också en display som slocknade ibland.
Det jag gjorde var att demontera knappkontrollenheten i luckan. Plockade isär den och tog ut själva kretskortet. Jag kontrollerade alla lödningar i kretskortet och upptäckte 2 lödningar som var helt lösa/ej kontakt. Dessa lödningar var till ett av reläna i kretskortet.
Fram med lödkolven och lödtennet, lödde på de 2 lösa punkterna. Monterade ihop allt igen, och vipps så funka maskinen som den ska igen! Billigt och bra, det gillar vi :)
På bild 2 kan ni se en av de lösa lödningarna.
Brun plastbehållare med elektriska kablar och anslutningskontakter, monterad på metall, varningsetikett synlig.
Skapa konto
En hand håller grönt kretskort och justerar med en precisionsskruvmejsel; verktygsset i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
A anders eriksson6672 skrev:
Vet att denna tråd är gammal. Men jag svarar ändå eftersom det alltid kan hjälpa någon som sitter och googlar efter info, precis som jag gjorde igår utan att hitta nån lösning.
Jag hade exakt samma symtom på min Siemens integrerade diskmaskin från 2004 igår. Men jag hade också en display som slocknade ibland.
Det jag gjorde var att demontera knappkontrollenheten i luckan. Plockade isär den och tog ut själva kretskortet. Jag kontrollerade alla lödningar i kretskortet och upptäckte 2 lödningar som var helt lösa/ej kontakt. Dessa lödningar var till ett av reläna i kretskortet.
Fram med lödkolven och lödtennet, lödde på de 2 lösa punkterna. Monterade ihop allt igen, och vipps så funka maskinen som den ska igen! Billigt och bra, det gillar vi :)
På bild 2 kan ni se en av de lösa lödningarna.
[bild] [bild]
Vanligt fel på den generationen

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P
B bjorsi skrev:
Så en Diskad hos Ikea för 9500 motsvarar en billig Bosch serie 6?
Ser att tretti.se har en serie 8 för 10.890 [länk]

Värt att betala de extra 1400 för en serie 8?
den är betydligt bättre! robustare mm

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Så en Diskad hos Ikea för 9500 motsvarar en billig Bosch serie 6?
Ser att tretti.se har en serie 8 för 10.890 [länk]

Värt att betala de extra 1400 för en serie 8?
Den Diskad jag köpte i slutet på 2021 har en modellbeteckning som tyder på Serie 8.

/Höghus

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Den Diskad jag köpte i slutet på 2021 har en modellbeteckning som tyder på Serie 8.

/Höghus
Ok. Vad har du för avstånd mellan golv och bänkskiva?
Vi har 871mm så det kan vara så att diskad precis får plats där.

B bjorsi skrev:
Ok. Vad har du för avstånd mellan golv och bänkskiva?
Vi har 871mm så det kan vara så att diskad precis får plats där.
Åkte precis ifrån fritidshuset där maskinen står så jag kan inte mäta. Men kolla dokumenten du kan ladda ner från Ikea, 865mm är minsta höjd.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.