1 563 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bosch borrhammare slirar
Jag köpte en begagnad Bosch borrhammare GBH 18V för något år sedan, men det är först nu jag börjat använda den.
Jag borrar i sten med 14mm borr. I början gick det fint, men nu tycker jag att den allt oftare slirar och kör fast.
Jag har varit försiktig med borren och alternerat mellan två borr för att de inte ska överhettas.
Vad tror ni är problemet? Kan det vara något som är slitet, eller är det något som kan justeras? Är det borren son blivit kassa?
Jag borrar i sten med 14mm borr. I början gick det fint, men nu tycker jag att den allt oftare slirar och kör fast.
Jag har varit försiktig med borren och alternerat mellan två borr för att de inte ska överhettas.
Vad tror ni är problemet? Kan det vara något som är slitet, eller är det något som kan justeras? Är det borren son blivit kassa?
Bästa svaret
Vet ju inte hur mycket du borrat men vissa typer av berg sliter hårt på borr, de blir inte bara tunnare utan även smalare i huvudet och då drar det fast när du kommer till de delar som inte slitits.
Så jag tycker du ska testa med nya borr först.
Man brukar märka det först på att infästningar blir svårare att slå i.
Kör man i betong och ska sätta expanderspik får man jobba bra efter ett par hål.
Så jag tycker du ska testa med nya borr först.
Man brukar märka det först på att infästningar blir svårare att slå i.
Kör man i betong och ska sätta expanderspik får man jobba bra efter ett par hål.
Jag tror du har helt rätt. Skaffade ett nytt borr idag och det gick utan problem. Trodde de två andra borren skulle orka med fler hål än vad de gjorde. Men då är det i alla fall inget fel på maskinen.
Toppen ju! Tråkigt men billigare än ny maskin. Bra bort är dyrt men ofta billigare i längden om man är snäll mot demS S_B_O skrev:
Köpte ett Hitachi Koki idag, och har ett Bosch 7-Max på ingång. De borde väl kvalificera sig som bra borr?
Ett av de andra köpte jag från HME Tools ihop med kilar. Jag hade lite större förhoppningar på det, men det kan ske jag inte borde ha haft...
Ett av de andra köpte jag från HME Tools ihop med kilar. Jag hade lite större förhoppningar på det, men det kan ske jag inte borde ha haft...
Klicka här för att svara