7 313 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Bosch Blå bara skit?
Eftersom sågen, enligt firman jag köpte den på, har varit på Bosch och blivit friskförklarad tog jag mig friheten att "ta i" map Blå Bosch eftersom jag är allt annat än nöjd. Har andra blå Bosch som är riktiga slitvargar. Men denna är sämre än den gamla "noname" jag hade förut. Jo att högt matningstryck är kass vet jag så jag tar det lugntP Pysslarn skrev:Tycker att det är att gå ganska långt när man baserat på erfarenhet av en enstaka maskin ifrågasätter en tillverkares samtliga produkter.
Det är väl mycket som talar för att du har fått ett måndagsex som bör ersättas. Har själv samma såg — tycker den är helt suverän. Har använt Carvexen lite och tycker nog inte att den står ut något speciellt, möjligtvis är plugit-kabeln ett plus.
//Ronnie
PS Sticksågar är känsliga för för snabb/hård matning, då skär de gärna snett. Men det visste du säkert. DS
Insåg att jag formulerat mig korkat; plugit-kabeln är ett stort plus!
Lite snett är rätt sa SmePelle....jac skrev:
Jag blir inte riktigt klok på om bladen du använder har skränkta tänder eller inte?
Jag tolkar trådstarten som att du sågar efter en skena/linjal. Det kan låta motsägesefullt men ska sågen kunna följa skenans styrning på ett bra sätt så krävs det nästan blad avsedda för kurvsågning eller ivarjefall blad med hyfsat skränkna tänder. Är tänderna inte skränkta som på blad avsedda för "raksågning" så har bladet en förmåga att följa fibrerna i trät och då sticker den lätt iväg åt fel håll. Med ett kurvblad så skärs fibrerna av åt sidorna och bladet får mer utrymme att följa styrningen.
Bosch T244D verkar kunna vara ett möjligt alternativ.
Som jag skrev i en annan tråd för länge sedan om vad jag lärt mig den hårda vägen:
EDIT: Naturligtvis så måste som du själv säger bladets infästning vara i linje med sulan så det är det första att försöka få rätt på.
Det där med kränkning och raksågning har jag inte klart för mig, skall testa
Beror ju lite på hur man definierar ” rakt och fint” men under åren har jag även med ”No name”sågar, bra blad, måttligt matningstryck och tålamod sågat ut snygga delar i tjock plywood och massivträ för bl.a. båtinredningar med resultat som inte skäms för sig, så visst går det.R RoBo skrev:
Däremot håller jag med dig om det gäller det jag såg i en reklamvideo för sticksågar där en glad gosse kapar något som ser ut som en femtum x femtum regel med sticksåg med lååångt blad och ser ut att få perfekt resultat...snacka om alternativa fakta
Om man måste ge sig på att klyva med en sticksåg, jo ibland händer det, måste man köra med max pendling och blad för det.
Viss sågning kräver pendel för att det ska bli bra, utan pendling är risken att man trycker på för hårt och då påverkar bladet med sneda skär.
Men för att vara lite konkret, ta med en träbit där sågen alltid ger sneda skär till handlaren (minns inte var du köpt den om det var i butik) och be dem såga motsvarande för att visa på att det fungerar. Lyckas man såga rakt blir det en ny kunskap eller så blir problemet bekräftat.
Viss sågning kräver pendel för att det ska bli bra, utan pendling är risken att man trycker på för hårt och då påverkar bladet med sneda skär.
Men för att vara lite konkret, ta med en träbit där sågen alltid ger sneda skär till handlaren (minns inte var du köpt den om det var i butik) och be dem såga motsvarande för att visa på att det fungerar. Lyckas man såga rakt blir det en ny kunskap eller så blir problemet bekräftat.
Jo är det oregelbundna former så. Men jag syftade mest på vad TS skrev.S Skärkarln skrev:Beror ju lite på hur man definierar ” rakt och fint” men under åren har jag även med ”No name”sågar, bra blad, måttligt matningstryck och tålamod sågat ut snygga delar i tjock plywood och massivträ för bl.a. båtinredningar med resultat som inte skäms för sig, så visst går det.
Däremot håller jag med dig om det gäller det jag såg i en reklamvideo för sticksågar där en glad gosse kapar något som ser ut som en femtum x femtum regel med sticksåg med lååångt blad och ser ut att få perfekt resultat...snacka om alternativa fakta
Såga oregelbundna former så. Men jag syftade mest på vad TS skrev i första. Såga rakt efter linjal är ju nästan omöjligt.S Skärkarln skrev:Beror ju lite på hur man definierar ” rakt och fint” men under åren har jag även med ”No name”sågar, bra blad, måttligt matningstryck och tålamod sågat ut snygga delar i tjock plywood och massivträ för bl.a. båtinredningar med resultat som inte skäms för sig, så visst går det.
Instämmer i frågan ang vilket blad som används.
Bladet måste skära av fibrerna och även göra ett tillräckligt brett snitt, annars kan bladet driva iväg. Antingen sticker bladet in och viker sig så att man kör fast, eller så driver snittet ut från linjalen och man måste hålla sågen snett.
En del går att justera bort genom att se till att sågen styr bladet rakt men lösningen är rätt blad och pendlingsfunktion på.
Jag kände mig riktigt nöjd efter att ha kört ett antal meter raka snitt med sticksågen efter linjal, men efter att ha gjort det första provsnittet med sänksågen skrattade jag högt och länge åt sticksågens fullständiga värdelöshet på att göra raka snitt jämfört med sänksågen.
Bladet måste skära av fibrerna och även göra ett tillräckligt brett snitt, annars kan bladet driva iväg. Antingen sticker bladet in och viker sig så att man kör fast, eller så driver snittet ut från linjalen och man måste hålla sågen snett.
En del går att justera bort genom att se till att sågen styr bladet rakt men lösningen är rätt blad och pendlingsfunktion på.
Jag kände mig riktigt nöjd efter att ha kört ett antal meter raka snitt med sticksågen efter linjal, men efter att ha gjort det första provsnittet med sänksågen skrattade jag högt och länge åt sticksågens fullständiga värdelöshet på att göra raka snitt jämfört med sänksågen.