Byggahus.se
Har köpt ett par innerdörrar och ska nu borra upp hålet för rosette/handtaget. Måtten har jag, men problemet är att jag hamnar mitt i där självaste träet innanför dörren slutar. Borra halva hålet går bra fram till träet börjar komma och då drar borret iväg. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men har provat med både spiralborr och ett annat träborr. Borret drar iväg liksom och då är hålet förstört.

Lägger upp två bilder så ni förstår mig.

Med vänlig hälsning,
 
  • Ojämnt borrat hål i vit innerdörr för dörrhandtag, med synligt trä i hålets kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad kant på en vit innerdörr med ett misslyckat borrad hål som visar trästrukturen inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte borra samma hål i en tjockare brädbit som du kan hålla på plats på rätt ställe på dörren med några tvingar. Sen borrar du hålet i dörren och använder hålet i brädlappen som mall/anhåll.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 2 till
  • Laddar…
Hur stort är hålet som ska borras? Skulle kanske fungera med en hålsåg?
 
A
Försök få in en träbit i dörren som du borrar mot,för att få styrning på borrspetsen:thinking:
 
Centano Centano skrev:
Hur stort är hålet som ska borras? Skulle kanske fungera med en hålsåg?
22 är hålet. Hålsåg låter inte alls dumt.
Du tror inte att det drar iväg då?
 
Följ tipsen i tråden lägg en plank eller skivbit över hålen och tvinga fast den sedan borrar du igenom plankan/skivan så styr den borren rätt.
Om du har 2st plankbitar eller skivor (plywood) och kan tvinga fast på båda sidor så är det bara att märka ut hålbilden på dom och borra, helst 2st tvingar med.
En hålsåg styr inte i det stora hålet utan du behöver lägga på något som styrborren kan styra i.

Kompletterar med en urtagsritning för vanliga mellandörrslås.
Ritning för urtagning av vanliga mellandörrslås med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Aludoors
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Kan du inte borra samma hål i en tjockare brädbit som du kan hålla på plats på rätt ställe på dörren med några tvingar. Sen borrar du hålet i dörren och använder hålet i brädlappen som mall/anhåll.
Låter inte alls dumt. Skall prova detta imorgon. Hoppas att det funkar. Tack för svar!
 
1 123abc skrev:
Följ tipsen i tråden lägg en plank eller skivbit över hålen och tvinga fast den sedan borrar du igenom plankan/skivan så styr den borren rätt.
Om du har 2st plankbitar eller skivor (plywood) och kan tvinga fast på båda sidor så är det bara att märka ut hålbilden på dom och borra, helst 2st tvingar med.
En hålsåg styr inte i det stora hålet utan du behöver lägga på något som styrborren kan styra i.

Kompletterar med en urtagsritning för vanliga mellandörrslås.
[bild]
Tack snälla för svar. Uppskattas! Skall prova detta imorgon.
Vad rekommenderar du för borr?
 
A Arsim skrev:
Tack snälla för svar. Uppskattas! Skall prova detta imorgon.
Vad rekommenderar du för borr?
Jag brukar använda hålsåg 40-44mm men det går även att borra som du gjort och därefter borra hål för de genomgående tryckesskruvarna, funktionen blir den samma ändå.
 
  • Gilla
Aludoors
  • Laddar…
Och om du söker efter anledningar att skaffa fler verktyg så kan det hela lösas med en fräs med kopiering, du behöver då, förslagsvis med hålsåg, göra ett något större hål i en mall som du monterar på dörren med tvingar. Hur mycket hålet behöver vara beror på diametern på kopieringen och frässtålet du använder.

Ett annat alternativ är att antingen lyfta loss dörren och placera den i en pelarborr, eller kanske göra precis tvärt om med en lätt pelarborr (typ den där Bosch har) och spänna fast den i dörren utan att lyfta loss dörren! Är det ordentligt fastspänt funkar det finfint att väldigt sakta köra hålsåg utan styrborren, och styrborren brukar gå att plocka bort.

(Tidigare förslag är nog enklare än dessa, men omväxling och alternativ förnöjer ju.)


Lycka till!
 
varför inte en fil/rasp. Snabbare att fila upp hålet än att posta här :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.