Igår när jag skulle klättra upp på vinden i vårt nyinköpta hus (byggt 1970) upptäckte jag att själva vindstrappan hade fått en märklig böj på konstruktionen som förmodligen inte ska vara där. Vid närmare inspektion såg jag att träet där själva fjädrarna var fästa hade spruckit så gissar att det har lett till att något har belastats fel och böjt konstruktionen?
Funderar på hur jag ska gå vidare med det här? Ska jag försöka byta ut träbiten som spruckit och sen försöka räta ut metall-armarna, eller är det bättre att köpa nya delar? Tror ni att det går att skruva in kroken på ett annat ställe i samma träbit eller behöver hela biten bytas ut?
Är nybörjare på husägeriet så alla tips mottages tacksamt!
Funderar på hur jag ska gå vidare med det här? Ska jag försöka byta ut träbiten som spruckit och sen försöka räta ut metall-armarna, eller är det bättre att köpa nya delar? Tror ni att det går att skruva in kroken på ett annat ställe i samma träbit eller behöver hela biten bytas ut?
Är nybörjare på husägeriet så alla tips mottages tacksamt!
Sprickan i trät är inte orsaken till den böjda armen. Det är svårt att se på bilderna, men gissningsvis är lederna i armarna slitna/sönder på något sätt. vilket har fått konstruktionen att vika sig. Alternativt har de fastnat i något.
Infästningen av fjädern behöver antagligen åtgärdas också så den inte lossnar vilket är rätt lurigt.
Sammantaget tror jag att det nog är enklast att byta hela vindsluckan. En ny kostar inte särskilt mycket.
Infästningen av fjädern behöver antagligen åtgärdas också så den inte lossnar vilket är rätt lurigt.
Sammantaget tror jag att det nog är enklast att byta hela vindsluckan. En ny kostar inte särskilt mycket.
Klicka här för att svara