Byggahus.se
Hej,

Håller på böja 22mm hårda kopparrör. Efter jag har böjd denna rör kan jag se att röret har en lite 'avvikelser'. Behöver jag börjar om eller kommer det funkar bra..?
 
  • Böjt 22mm kopparrör med synliga avvikelser i form av en liten deformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20240505_165831.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 22mm böjt kopparrör med mindre avvikelser och färgförändring på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på böjd 22mm kopparrör med mindre avvikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Ett gammalt knep när man ska bocka rör är att fylla dem med hårt packad fin sand.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik och 2 till
  • Laddar…
Jag kallbockar med en rörbock så slipper man mecka med värme.

Rör från hornbach är dock legendariskt svårbockade, vet inte vad det är för sk-t de säljer. De saluförs som hårda rör med samma standard som andra men är betydligt hårdare.
 
Ska du ha det till värmesystemet eller färskvatten? Jag tånkte på trycket som det kommer utsättas för.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska du ha det till värmesystemet eller färskvatten? Jag tånkte på trycket som det kommer utsättas för.
Färskvatten.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag kallbockar med en rörbock så slipper man mecka med värme.

Rör från hornbach är dock legendariskt svårbockade, vet inte vad det är för sk-t de säljer. De saluförs som hårda rör med samma standard som andra men är betydligt hårdare.
Det har jag också märkt med Hornbachs kopparrör. De brukar dock gå bra att bocka med en kvalitetsbockare och att man använder en långsam stadig rörelse så att materialet ”hänger med”.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Ett gammalt knep när man ska bocka rör är att fylla dem med hårt packad fin sand.
Just det! Kanske gör det på nästa röret. Detta är den andra rör - det gick fint med den första. Den enda skillnaden mellan den första och andra är att jag kyla ner den första med vatten men inte den andra.....
 
G Gooli skrev:
Ett gammalt knep när man ska bocka rör är att fylla dem med hårt packad fin sand.
Bra tips! Jag behövde inte värme upp 22mm röret när jag använder sand.

Jag köpte ett billigt ZELCAN Pipe Bender som direkt fungerar bra för 12mm och 15mm. För 22mm behöva jag använder sand och lite silver tejp på form delener annars få man djup repor på röret.
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.