16 178 läst ·
52 svar
16k läst
52 svar
Vad ska det kosta att lägga laminat egentligen? Lost nybörjare
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)
Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?
Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.
Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?
Tacksam för svar!
Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Tacksam för svar!
Är rummet tomt när han börjar?
Är det betongväggar eller reglade?
Borde inte vara mer än max 3 dagar, tror inte att själva jobbet tar det men det ska vara besök, ev hämta material, bära upp det nya, bära ner det gamla och slänga faktura osv
Riva några timmar, är man snabb och rummet rakt så gör nog en duktig själva läggningen på en dag, lista kan ju ta en stund.
Men man tar ju höjd för att det blir krångel, golv som sviktar, svackor i golvet
Gör det själv är mitt råd!
Borde inte vara mer än max 3 dagar, tror inte att själva jobbet tar det men det ska vara besök, ev hämta material, bära upp det nya, bära ner det gamla och slänga faktura osv
Riva några timmar, är man snabb och rummet rakt så gör nog en duktig själva läggningen på en dag, lista kan ju ta en stund.
Men man tar ju höjd för att det blir krångel, golv som sviktar, svackor i golvet
Tack för svar! Hela lägenheten står tom ja, vi rensade alla möbler och sånt. Väggarna vettetusan, men tror visa låter ihåliga och andra är typ solid betong.nino skrev:
Är rummet tomt när han börjar?
Kan inget om att lägga golv själv men kanske kan försöka riva upp det ändå, du tror det blir billigare så?
Gör det själv. Kolla youtube så ser du hur lätt det är. Är själv amatör och lyckades med att lägga laminat/klick/fejk parkett/golv på befintligt golv i lägenhet. Behövde inte ens riva ut gamla golvet. Golv-styckena går att skära med mattkniv så du behöver inte ens såga. Blev jävligt bra. Listerna mot väggen täcker ev ojämnheter.
Börja med att ta bort golvlisterna då ser du lite hur det ser ut.
Ligger det ett laminatgolv så är det bara att riva upp och frakta iväg.
Är väggarna fina så skär med brytbladskniv mellan golvlist och vägg, annars är det risk att du river med tapeten.
När gamla golvet är borta så lägger du på nåt rakt på ca 2m, då ser du om det är stora svackor.
Tillverkaren anger max svacka, kanske är 2-5mm på en 2m
Är golvet rakt så är det "bara" att börja lägga golvet 🙂
Är väggarna fina så skär med brytbladskniv mellan golvlist och vägg, annars är det risk att du river med tapeten.
När gamla golvet är borta så lägger du på nåt rakt på ca 2m, då ser du om det är stora svackor.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Mitt första hempul någonsin var att lägga laminatgolv. Det går ju fort som bara den så det är tacksamt att börja med. Jag tog bort listerna på två sidor i rummet och lyckades skjuta in golvet under de lister som satt kvar. Det tog nog ett par dagar att göra detta men jag hade bara tillgång till sticksåg, fogsvans och hammare....
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 918 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 918 inlägg
Har svarat på liknande inlägg tidigarejohanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)
Tacksam för svar!
https://www.byggahus.se/forum/threads/48h-foer-klickgolv-13kvm.499862/page-2#post-5411223
Så länge underlaget är platt så är golvläggning det enklaste du kan göra om du inte har tummen mitt i handen. Det kanske inte kommer gå speciellt fort i början, men för det priset kan du ta ledigt en vecka eller två för att göra det*.
*Du lär hinna på två kanske max tre dagar ink allt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter. I
Läs mer
Tack för pepp =)nino skrev:
Börja med att ta bort golvlisterna då ser du lite hur det ser ut.
Den första frågan borde vara, vad är det för golv idag? Och går det att renovera? Då kanske det både blir billigare bättre och miljövänligare.johanvasteras skrev:
Tacksam för svar!