Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?

Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.

Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?

Tacksam för svar!

• Wow
Caroma och 1 till
  • Laddar…
Är rummet tomt när han börjar?
Är det betongväggar eller reglade?

Borde inte vara mer än max 3 dagar, tror inte att själva jobbet tar det men det ska vara besök, ev hämta material, bära upp det nya, bära ner det gamla och slänga faktura osv

Riva några timmar, är man snabb och rummet rakt så gör nog en duktig själva läggningen på en dag, lista kan ju ta en stund.

Men man tar ju höjd för att det blir krångel, golv som sviktar, svackor i golvet

Gör det själv är mitt råd!

• Gilla
Bpuff och 10 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är rummet tomt när han börjar?
Är det betongväggar eller reglade?

Borde inte vara mer än max 3 dagar, tror inte att själva jobbet tar det men det ska vara besök, ev hämta material, bära upp det nya, bära ner det gamla och slänga faktura osv

Riva några timmar, är man snabb och rummet rakt så gör nog en duktig själva läggningen på en dag, lista kan ju ta en stund.

Men man tar ju höjd för att det blir krångel, golv som sviktar, svackor i golvet

Gör det själv är mitt råd!
Tack för svar! Hela lägenheten står tom ja, vi rensade alla möbler och sånt. Väggarna vettetusan, men tror visa låter ihåliga och andra är typ solid betong.

Kan inget om att lägga golv själv men kanske kan försöka riva upp det ändå, du tror det blir billigare så?

• Gilla
HCg
  • Laddar…
Gör det själv. Kolla youtube så ser du hur lätt det är. Är själv amatör och lyckades med att lägga laminat/klick/fejk parkett/golv på befintligt golv i lägenhet. Behövde inte ens riva ut gamla golvet. Golv-styckena går att skära med mattkniv så du behöver inte ens såga. Blev jävligt bra. Listerna mot väggen täcker ev ojämnheter.

• Gilla
total och 11 till
  • Laddar…
Börja med att ta bort golvlisterna då ser du lite hur det ser ut.
Ligger det ett laminatgolv så är det bara att riva upp och frakta iväg.
Är väggarna fina så skär med brytbladskniv mellan golvlist och vägg, annars är det risk att du river med tapeten.

När gamla golvet är borta så lägger du på nåt rakt på ca 2m, då ser du om det är stora svackor.
Tillverkaren anger max svacka, kanske är 2-5mm på en 2m

Är golvet rakt så är det "bara" att börja lägga golvet 🙂

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
wildeside
Gör jobbet själv. Ett ganska enkelt jobb att börja lära sig. Ställ frågor här på forumet, kolla Youtube filmer och läs instruktionerna för golvet.

• Gilla
Dano65 och 7 till
  • Laddar…
Ska man spara en liten slant ytterligare så låter man bef. socklar sitta kvar och sätter istället en kvartsstav.

• Gilla
Alti och 10 till
  • Laddar…
Jag kan göra det för 25, då bjuder jag på både resan och golvet.. 😉.
Gör det själv, inget svårt jobb.

• Gilla
  • Haha
total och 4 till
  • Laddar…
Mitt första hempul någonsin var att lägga laminatgolv. Det går ju fort som bara den så det är tacksamt att börja med. Jag tog bort listerna på två sidor i rummet och lyckades skjuta in golvet under de lister som satt kvar. Det tog nog ett par dagar att göra detta men jag hade bara tillgång till sticksåg, fogsvans och hammare....

• Gilla
total och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
johanvasteras johanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.

Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...

Tacksam för svar!
Har svarat på liknande inlägg tidigare

https://www.byggahus.se/forum/threads/48h-foer-klickgolv-13kvm.499862/page-2#post-5411223

Så länge underlaget är platt så är golvläggning det enklaste du kan göra om du inte har tummen mitt i handen. Det kanske inte kommer gå speciellt fort i början, men för det priset kan du ta ledigt en vecka eller två för att göra det*.

*Du lär hinna på två kanske max tre dagar ink allt.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Man köper en sån här och en sån här så går det som en dans.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Börja med att ta bort golvlisterna då ser du lite hur det ser ut.
Ligger det ett laminatgolv så är det bara att riva upp och frakta iväg.
Är väggarna fina så skär med brytbladskniv mellan golvlist och vägg, annars är det risk att du river med tapeten.

När gamla golvet är borta så lägger du på nåt rakt på ca 2m, då ser du om det är stora svackor.
Tillverkaren anger max svacka, kanske är 2-5mm på en 2m

Är golvet rakt så är det "bara" att börja lägga golvet 🙂
Tack för pepp =)

• Gilla
Dano65 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man köper en sån här och en sån här så går det som en dans.
[media]
Tack!!!

• Gilla
Hjnilsson
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Ska man spara en liten slant ytterligare så låter man bef. socklar sitta kvar och sätter istället en kvartsstav.
Fick googla vad det va men bra tips!

• Gilla
nino
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:

Tacksam för svar!
Den första frågan borde vara, vad är det för golv idag? Och går det att renovera? Då kanske det både blir billigare bättre och miljövänligare.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.